Hjem / Elbiler / Plugg til elbilen og få betalt
BMW utvikler en løsning som skal gjøre elbilene enda grønnere. (Foto: BMW)
BMW utvikler en løsning som skal gjøre elbilene enda grønnere. (Foto: BMW)

Plugg til elbilen og få betalt

BMW vil lade elbiler med fornyby kraft, og en av idéene er at elbiler faktisk blir «kraftleverandør».

Elbiler er klimavennlig for lokalmiljøet, men mange må også lade opp disse med skitten strøm fra for eksempel kullkraftverk. Da går litt av vinningen opp i spinningen, og elbilene blir indirekte delansvarlig for mer global forurensning.


Her hjemme produseres strømkraften via fornybare kilder, så problemstillingen er heldigvis ikke like aktuell i Norge.

Padler via over havet havner vi i USA, hvor fornybar energi står for kun rundt en femtedel av den totale strømmen.

Men de har en stat som har kjempet for et renere miljø i mange tiår, og California har da også gått i bresjen for både hybridbiler og elbiler. Der er ikke vannkraft like tilgjengelig som her hjemme, men de har et annet ess ‒ nemlig solenergi.

Så det er kanskje ikke så rart at BMW med sin helelektriske i3 har slått seg sammen med den solrike staten. For tyskerne er også opptatt av karbonavtrykket til elbilene, og sammen med California prøver de å finne smarte løsninger som skal gi et enda grønnere avtrykk.

Men det handler ikke bare om det å lade med grønn strøm, med også hvordan man skal lade smart. For det kan dukke opp et veldig snodig problem med årene. Myndighetene vil ikke ha skitten kraft eller skitne biler, og dermed stenges gamle kjernekraftverk og kullkraftverk mens eksosbiler forbys. Det betyr mindre strømproduksjon og flere elbiler, en kombinasjon som ikke går hånd-i-hånd. Flere har allerede advart mot dette, og bare om noen år kan for eksempel Storbritannia få seg et strømproblem om mange millioner plugger i elbilen på samme tid.

BMW ser på disse problemstilling i et prosjekt de kaller ChargeForward, som de presenterte under et klimamøte i San Fransisco. Hovedfunnene er:

  • Elektriske kjøretøyer kan bidra til å stabilisere det offentlige nettet og maksimere delen av fornybare energikilder.
  • Førerne er villige til å endre sine vaner for å tilpasse seg fornybar energi, gitt de riktige grunnene og insentiver.
  • Energiselskaper kan bidra til å øke dagtidslading med fornybare energikilder ved å støtte selskaper som legger til rette for arbeidsplassoppladning.
  • Deling av data med andre førere er en motivator for mange deltakere.
  • Programmer som ChargeForward forbedrer kundenes forståelse av hvordan nettverket fungerer, noe som hjelper dem til å bli flinkere energiforbrukere.

Den grunnleggende tanken til BMW er at alle elbiler burde fungere som en fleksibel buffer for kraft fra fornybare kilder, og på samme tid motta bonuser om de lader på den aller beste tiden på døgnet. Elbilene vil dermed maksimere uttaket av solenergi, uavhengig om de er hjemme eller lader på en offentlig stasjon.

‒ Vårt mål er å tilby ladestrøm generert med lavest mulige CO2-utslipp til de mest attraktive prisene til førere av våre elektriske biler, sier Joachim Kolling, leder av BMW Group Mobility and Energy Services.

‒ Ettersom California utvikler seg mot en karbonfri økonomi, viser dette samarbeidet hvordan leverandører og bilprodusenter kan samarbeide for å effektivisere nettverket gjennom smart og administrert lading. Sammen staker vi kursen videre for den raske veksten av elektriske biler og oppnår en ren og bærekraftig energiframtid, sier Steve Malnight, visepresident i kraftselskapet PG&E som hører hjemme i San Fransisco.

Konkret går det hele ut på at en app bestemmer når bilen skal lades, og dette gjøres når det er fornybar energi tilgjengelig og trykket på strømnettet ikke er for stort. Dette skal gi lavere ladepriser, men det er også en vri på det hele.

Om elbilen er tilkoblet et ladenettverk og det trengs fornybar strøm kan faktisk elbilen selv bli en liten kraftleverandør, og dermed vil eierne få betalt for dette.

Lyst på en cash-ku? Det kan elbilen din bli i framtiden. (Foto: BMW)
Lyst på en cash-ku? Det kan elbilen din bli i framtiden. (Foto: BMW)

BMW peker også på at jobb-lading har stor effekt, og om en elbil er koblet til laderne hele arbeidsdagen er det stor mulighet for at systemet finner tidspunkter hvor det er fornybar energi tilgjengelig.

BMW har hatt 350 BMW i3 på et prøveprosjekt, og de skulle altså helst lades når det var solenergi tilgjengelig. De foreløpige resultatene viser at 56 prosent av strømmen disse bilene kan kategoriseres som fornybar, og dermed ble mer enn halvparten av alle kilometerne som ble tilbakelagt helt CO2-nøytral. Til sammenligning er kun 22 prosent av strømmen i USA fornybar.

BMW er selvsagt ikke de eneste som har tenkt på ladetidspunkter, og blant annet har Renault som står bak elbilen Zoe en app som finner de mest gunstige tidspunktene for å lade på.

Det finnes også mange andre prosjekter som ser på smart bruk og fordeling av strømmen generelt, og disse er ofte omtalt som «smart grid»-løsninger.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Lamborghini lanserer en ny racingserie som kombinerer asfalt og terrengkjøring, og en spesialversjon av Urus skal brukes. (Alle foto: Lamborghini)

Verdens villeste SUV

Lamborghini Urus er en av de aller mest ekstreme SUV-ene som er laget. Om det …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *