- Annonse -
HjemBiltesterPassat Businessline og Passat Alltrack ‒ hvem er best?

Passat Businessline og Passat Alltrack ‒ hvem er best?

Volkswagen Passat har ankommet i fornyet form, men hvor stor forskjell er det egentlig mellom Businessline og Alltrack? Vi har sjekket.

Det er alltid godt å komme seg ut og nyte den friske høstluften. Og spesielt når det står to oppgraderte Passat-modeller og venter ‒ en Passat Alltrack i Arendal og Passat Businessline i Kristiansand.

- Annonse -

Nye Passat-versjoner kom til VW-forhandlerne i begynnelsen av måneden, så har også du lyst til å prøve disse er det bare å stikke innom den nærmeste Volkswagen-sjappa.

Nybiltester har for øvrig testet den nye Alltrack litt grundigere tidligere i sommer, så sjekk gjerne ut den testen her.

Først må vi gjøre oss litt kjent med de to oppgraderte Passat-modellene.

Her er en video av Alltrack:

- Annonse -

Og her er Businessline som vi skal sammenligne den med:

Slik ser de altså ut i porfil:

Man kan vel si at Businessline den mer rolige typen av disse to. Den har ikke så aggressivt preg og føles heller ikke så sportslig ut som det Alltracken gjør, men den er god å kjøre.

På mine to testturer synes jeg at Businessline kjentes mykere og smidigere ut enn Alltracken, og dette kommer nok av at det var litt for lav profil på dekkene til Alltracken.

- Annonse -

Hadde de hatt samme dekkprofil, tviler jeg på at man hadde kjent noen bemerkelsesverdig stor forskjell i vanlig komfortmodus.

Ellers har dem begge nye LED-lykter som standard, og fangerne er noe oppdatert fra tidligere modell.

Siden Alltracken skal takle, direkte oversatt, alle spor, så har den noe høyere kjørehøyde enn det Businesslinen har.

Ellers er linjene rundt bilene like, og de har ganske like dimensjoner sett bort fra at Alltrack har noe annerledes fangere.

Prisene er dog noe forskjellig, da Businessline starter på 428.600 kroner, og Alltrack på 582.800 kroner.

Som dere ser er det mye som går igjen, men Alltrack har flere detaljer som får den til å virke mer tøff.

Personlig må jeg si at jeg liker begge godt, og jeg liker definitivt det nye designet bedre enn det som tidligere har rullet ut av fabrikken.

Nå er det rette og noe buede linjer, og jeg synes de begge har fått seg et lite løft.

Her er det ikke store forskjeller, men noe annerledes er bakfangere her.

Alltrack har et noe annet design enn Businessline, men det er ikke stort annet enn noen kromdetaljer.

Ved hyppig bruk av rene linjer, bærer bilene preg av et rent design.

I bagasjerommet vil jeg si det er god plass, og det på begge modellene. Øverst har dere Businessline og nederst er Alltrack.

Bagasjerommet er på hele 649 liter, og slår du ned setene rommer det 1.769 liter. Med andre ord har du her mulighet til å putte inn en del bagasje før det blir fullt.

Man kan også senke selve gulvet i bagasjerommet med noen centimeter, som dere kan se jeg har gjort i Alltracken, men dette er noe vrient så her lønner det seg å få en innføring av en VW-fagmann.

Det samme gjelder bagasjeromstrekket. Det syns jeg var veldig greit å dra for, men noe knotete å få skyvet tilbake.

Jeg liker veldig godt den lille hyllen dere kan se til venstre, for på grunn av sin gode dybde kan man faktisk få satt litt ting der som for eksempel kameraveska.

I Businessline får du utrolig mye bra utstyr som standard, og det kommer kjekt med.

Jeg kan nevne at listen er lang når det kommer til standardutstyr, men så sjekk den gjerne ut selv.

Ekstrautstyr på Businessline var kun metallic lakk, titansort stoff, oppvarmet multifunksjonsratt, ryggekamera, nettingvegg, bagasjeromnett, sota ruter bak, parkeringsvarmer med fjernbetjening og komforttelefon med induksjon.

I begge bilene har man spaker for å slå ned bakseter, knapp som skyver ut hengerfestet automatisk og en 12V utgang.

Enkelt å bruke, og bra plasserte funksjoner.

I baksetene sitter man forsåvidt godt.

Helt ålreite sidestøtter både i setet og i ryggen, og helt greie nakkestøtter.

Utformingen av stort sett alt interiør går igjen i både Businessline og Alltrack, men det er noen forskjeller her, og da spesielt i cockpiten som jeg kommer tilbake til.

Jeg synes at det blir litt mye gråtoner i Businessline, så noe mer detaljer i sømmer og slikt hadde jeg likt.

Det jeg liker svært godt med Passat, er som nevnt tidligere, at de har rene linjer som går rundt hele utsiden og innsiden av bilen.

Setene her er helt greie å sitte i, men følelsen var noe bedre i Alltrack da denne har skinn og alcantra. Med en blanding av stoff og velour er setene i Businessline myke, så man kan fint sitte her noen timer ‒ men da kanskje ikke i midten for der tror jeg en blir noe sliten i kroppen hvis man sitter for lenge.

Her er det mulighet for å dra ut et stort armlene, så jeg ville heller satt pris på det, enn å ha et tredje voksent menneske i midten for da blir det trangt.

Ja, her er det god plass og jeg kunne til og med strekke litt på bena, noe som er veldig greit på lengre kjøreturer.

Når døren er igjen er det stor og god plass bak, for bilen er nokså bred. Det er også et godt armlene i døra, og gode oppbevaringsmuligheter for en flaske og annet småtteri.

Klimasone bak er det og å finne i begge modeller, med uttak for 12V og ladekabel.

Kjekt å ha!

Det er en liten utfordring å få vist dere hvor høyt taket er når lysforholdene er slik de er tidlig om morgenen, men her var det mer enn god nok plass.

Når det er såpass romslig både for hodet og bena, ja da synes jeg det egentlig går helt greit å sitte bak for man får ikke følelsen av at man må kle på seg bilen.

Som dere ser i de to cockpitene, så er det ikke store forskjellen. På det nedre bildet har dere forresten Alltracken, og det øvre viser Businessline.

Som dere kan se er det noe forskjell på setene, og skulle jeg ha valgt så ville jeg heller hatt setene i Alltracken for de var gode å sitte i.

Setene i Businessline er og gode, men leverer ikke samme komfort og følelse som du får av skinnseter.

Foruten setene er alt nesten likt, men i Businessline har du ikke så mye knapper rundt girspaken med funksjoner, og du har heller ikke et helt rent oppsett rundt infotainmentskjermen. Der er det en roterende knapp på hver side som dere kan se på bildet, der den til venstre styrer volum og den andre kan brukes til å bla med.

Infotainementsystemet er fantastisk oversiktlig og enkelt å manøvrere seg gjennom. Begge testbilene hadde Apple CarPlay og det er veldig kjekt når du har iPhone ‒ da kan man styre litt forskjellig ting som er på telefonen via infotainmenten.

Under armlenet i midtkonsolen har man et lite oppbevaringsrom som ikke er så veldig stort, men der har du og uttak for ladekabel og det kommer jo kjekt med.

En annen signifikant forskjell på disse to testbilene er at Businessline ikke hadde heldigitalt instrumentpanel, noe som var litt nedtur, for jeg hadde allerede rukket å bli veldig glad i instrumentpanelet på Alltracken for det var meget oversiktlig og enkelt å bruke.

I Businessline hadde jeg kun den lille skjermen i midten, som fortsatt er oversiktlig og enkel å bla seg igjennom, men skulle jeg valgt ville jeg heller hatt det heldigitale displayet som forresten kan settes i tre forskjellige moduser.

Velger du modusen som viser det tradisjonelle displayet med speedometer og turteller, kan man stille inn egne moduser for hva som vises inni disse to som for eksempel forbruk, og det var veldig kjekt og pent gjennomført.

Dette stilles forresten inn via infortainementen.

Begge testbilene hadde og ryggekamera, og de viste veldig klare og tydelige bilder, og har begge assistanseverktøy for vanlig parkering, lukeparkering og rygging med tilhenger.

Jeg kan nevne at Alltracken hadde 360 graders kameravisning, og det var knalltøft å bruke. Dere kan se en større demo av ryggekameraet på Alltrack i filmen jeg lagde.

Rattet i Alltrack var deilig å holde i, og føltes bra ut. Rattet i Businessline kjentes veldig stivt og billig ut i forhold, så det likte jeg ikke så godt.

Jeg savner en litt bedre passform til hendene på begge ratt, men det er en vanesak så det plaget meg ikke stort å holde i disse rattene. Men det er noe man legger godt merke til.

Som sagt, gode forseter er det i Passatene, og man sitter i et godt førermiljø. Det jeg liker svært godt med de nye modellene er at dørene kan åpnes veldig vidt, og det er deilig for da kan man bare gli inn i setene.

I Businessline var det elektrisk justering av førersetets rygg og ryggstøtte. Resten må gjøres på gamlemåten ved bruk av spak, og på passasjersiden var det ingen elektroniske justeringer.

Jeg rakk ikke å bli alt for godt kjent med dem begge da det kun ble testing på en sen ettermiddag og tidlig morgen, men jeg liker det jeg fikk testet.

Jeg synes begge er gode å kjøre, men skulle jeg hatt valgt ville jeg gått for Alltrack, og da med annen dekkprofil.

Jeg synes også at man får et stiligere design både utvendig og innvendig, og du har større valgmuligheter i Alltrack enn i Businessline.

Eksempelvis kunne Businesslinen jeg testet bare kjøres i ett modus, imens Alltrack hadde fem.

Drivstofforbruket er noe lavere på Businessline (6,0l/100km vs 6,4l/100km), men Alltracken er morsommere å kjøre.

Businesslinen jeg testet hadde kun 120 hester og forhjulstrekk, og den klarer for all del å dra seg godt fram, men den er på ingen måte noe racer og kan føles litt daff i høyere hastigheter.

Alltracken hadde derimot 190 hester, og firehjulstrekk, så det sier seg selv at det var litt mer trykk i den.

0-100 tar, ifølge spesifikasjonene, 11,5 sekunder i Businessline, og 8,0 sekunder i Alltrack.

Begge blir levert med 7-trinns DSG kasse som fungerer godt, men jeg opplever også denne som noe treg og det tar litt tid for den å «tenke seg om», og da mener jeg at den ikke reagerer synkront med foten du har på gasspedalen når du for eksempel skal gi skikkelig gass ut på motorveien.

Sjekk Nybiltester for flere biltester

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her