Hjem / Nyheter / På kanten til Europa
De nye Ford Edge er klar for Europa. (Alle foto: Ford)
De nye Ford Edge er klar for Europa. (Alle foto: Ford)

På kanten til Europa

Europa ble snytt for 1. generasjon av Ford Edge. Men nå er den oppgarderte 2. generasjon klar for Europa, og den er en aldri så stor teknologibombe.

Edge er blitt en ganske så gammel modell. Den kom allerede på det amerikanske markedet i 2006, og var basert på CD3-plattformen i likhet med blant annet Ford Fusion, Mazda CX-9 og Mazda 6.

Annonse

Den var altså ment for Nord-Amerika, men det var den gang.

For da Ford viste fram en oppgradert modell av 2. generasjonen under Genève Motor Show tidligere i år var det ingen tvil. Denne skulle også til Europa.

Og den storvokste SUV-modellen som i lengde ligger mellom Audi Q5 og Q7 akter å ta opp kampen med stadig mer avanserte SUV’er her på kontinentet. For dette er en moderne bil med en drøss av hjelpemidler.

Den er nemlig bygd opp med en rekke kamera- og sensorbaserte førerassistanseteknologier som gjør kjøringen både enklere og sikrere.

Annonse

Her er noe av det Ford Norge trekker fram:

  • Adaptiv cruisekontroll med køassistent og filsentrering: Systemene hjelper sjåføren med å holde avstand og å holde plassen i feltet. Den nye køassistenten gjør det også mulig for nye Edge sin adaptive cruisekontroll å automatisk bremse ned til full stopp, for eksempel ved kø, og deretter selv starte opp igjen i løpet av tre sekunder.
  • Unnamanøvreringsassistent: Oppdager bilen et saktegående eller stillestående kjøretøy i veibanen, hjelper systemet sjåføren med å styre slik at et sammenstøt blir forhindret.
  • Nedbremsing etter kollisjon: Dette systemet sørger for at bilen automatisk bremser etter at et sammenstøt har inntruffet. Den reduserte farten kan redusere risikoen for skade på bil og passasjerer.

På toppen av dette kommer det assistenter som adaptive frontlys, blindsoneovervåkning, blendingsfrie fjernlys, intelligent fartsholder, trafikkskiltgjenkjenning, fotgjengeroppdagelse og varsel om kryssende trafikk.

Og ja, det er også en assistent som hjelper til med parkeringen ‒ både parallell og vinkelrett parkering og en utkjøringsassistent.

Teknologien stopper ikke der.

Nye Edge er utstyrt med FordPass Connect, som åpner for en rekke muligheter via en app. Den kommer også med WiFi-hotspot hvor opp til 10 enheter kan koble seg på, direkteoppdatering for trafikkmeldinger på navigasjonen og trådløs lading.

Fords infotainment-system kalt SYNC3 fungerer både med Apple Carplay og Android Auto, og kan også stemmestyres med norsk tale.

Den er altså en teknologibombe, og på nivå med de aller mest moderne SUV’ene som er på markedet når det kommer til teknologi.

Drivverket er også oppdatert, og kommer med et nytt firehjulstrekksystem hvor systemet selv avgjør om den skal trekke på to- eller fire hjul i løpet av bare 10 millisekunder.

Men på motorsiden gambler de litt med kun to dieselmotorer, så vi får se hva det betyr for interessen. Den minste er en 2-liters EcoBlue dieselmotor med 190 hestekrefter koblet mot en 6-trinns manuell girkasse, mens den største er en 2.0-liters Ford EcoBlue biturbo med 238 hestekrefter hvor også en ny 8-trinns automatkasse er tilgjengelig.

Det er ikke ventet at verstingutgaven kalt ST kommer til Europa, men Ford vil tilby den sportsligere ST-Line, samt utgavene Vignale og Titanium-variant.

Det er ikke opplyst om norske priser, men Ford Norge sier at den kommer hit i løpet av første halvdel av 2019.

Her er en promovideo:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *