Hjem / Nyheter / Outlander PHEV «beseiret» WLTP
Mitsubishi kommer med en ny oppgradert Outlander PHEV, og den hadde ingen vanskeligheter med WLTP. (Foto: Mitsubishi)
Mitsubishi kommer med en ny oppgradert Outlander PHEV, og den hadde ingen vanskeligheter med WLTP. (Foto: Mitsubishi)

Outlander PHEV «beseiret» WLTP

De fleste har nå fått med seg innføringen av den strengere testmetoden WLTP og at den fører til høyere utslippstall. Men for Mitsubishi Outlander PHEV betydde det ikke mye.

WLTP erstattet NEDC 1. september, og den nye testmetoden innebærer at bilene må gjennom mer kjørerealistiske tester. Det igjen fører til et høyere forbruk som gir større utslipp, noe som igjen påvirker avgiftsnivået på bilen.


Den norske engangsavgiften beregnes blant annet på bakgrunn av CO2-utslipp, og EU har altså bestemt at dette utslippet skal måles etter WLTP.

Men nå har den norske regjeringen bestemt seg for å bruke NEDC-tallene også for neste år, og utsatt WLTP til 2020.

– Det er viktig at overgangen til nye regler (WLTP) gjennomføres på en mest mulig forutsigbar måte. Dette er viktig for bransjen og ikke minst de som skal kjøpe bil. Derfor mener vi det er nødvendig å tråkke på bremsen, slik at vi får tid til å sikre en best mulig overgang fra gammel til ny målemetode. Det skal fortsatt lønne seg å kjøpe trygge og miljøvennlige familiebiler, sier finansminister Siv Jensen (Frp).

Så hvor mye går egentlig utslippet opp?

Vel, Siv Jensen sier det slikt:

– Det er fortsatt få biler som blir registrert med WLTP-tall, og det er usikkert hvor mye utslippsverdiene vil øke med den nye metoden. Vi mener det er behov for et bedre og mer sikkert datagrunnlag før vi innfører en slik endring.

Regjeringen er altså usikker på utslaget, men for de fleste modellene vil nok WLTP gi relativt store utslag.

Men ikke alle. For det er den oppgraderte Mitsubishi Outlander PHEV et bevis for.

Bilen er en ladbar hybrid, og ifølge NEDC har den et utslipp på 40 g/km. Dette er langt under snittet, som for alle nyregistrerte bilene i Norge i august var på 78 g/km.

Men hva om den måles med WLTP?

Prosentvis går da CO2-utslippet til Outlander PHEV opp 12 prosent, men ettersom utgangspunktet er så lavt gir det ikke et så veldig stort utslag totalt sett. Etter den nye teststandarden slipper Outlander PHEV ut 46 g/km, og holder seg under 50-grensen som gir avgiftlette i flere land.

Den populære ladbare hybriden kan takke flere ting for det resultatet.

En ny 2,4-liters bensinmotor med variable ventiltider skifter mellom Otto- og Atkinson forbrenningssyklus avhengig av kjøreforhold. Motoren produserer mer kraft, 135 hestekrefter mot tidligere 121 hk, og mer moment over et bredere turtallsregister (211 Nm mot 190 Nm).

Det elektriske drivverket med en elmotor foran og en elmotor bak er forbedret ved at bakre elmotors ytelse er økt til 95 hestekrefter (tidligere 82 hk) og med et framdriftsbatteri som har økt kapasiteten fra 12 kWt til 13,8 kWt. Forbedringene gjør at Outlander PHEV kan kjøres på ren elektrisitet både oftere og lengre.

I tillegg har 2019-modellen av Outlander PHEV fått et nytt hjuloppheng og et stivere karosseri, og Mitsubishi har også lagt inn to nye kjøreprogrammer ‒ Sport Mode og Snow Mode.

Nye Outlander PHEV gjør unna 0-100 km/t på 10,5 sekunder, mot 11 sekunder for den tidligere versjonen.

Den oppgarderte modellen er altså målt både etter NEDC og WLTP, og kom veldig greit ut av akkurat det.

Men hva med de modellene som kun måles ut etter WLTP?

Jo, disse vil få omregnet CO2-verdiene fra WLTP til CO2 etter en fastsatt modell kalt CO2MPAS som EU har utviklet, og som i teorien skal gi oss de gamle NEDC-tallene.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Lamborghini lanserer en ny racingserie som kombinerer asfalt og terrengkjøring, og en spesialversjon av Urus skal brukes. (Alle foto: Lamborghini)

Verdens villeste SUV

Lamborghini Urus er en av de aller mest ekstreme SUV-ene som er laget. Om det …

Én kommentar

  1. Big help, big help. And suirelatpve news of course.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *