- Annonse -
HjemNyheterOutlander PHEV «beseiret» WLTP

Outlander PHEV «beseiret» WLTP

De fleste har nå fått med seg innføringen av den strengere testmetoden WLTP og at den fører til høyere utslippstall. Men for Mitsubishi Outlander PHEV betydde det ikke mye.

WLTP erstattet NEDC 1. september, og den nye testmetoden innebærer at bilene må gjennom mer kjørerealistiske tester. Det igjen fører til et høyere forbruk som gir større utslipp, noe som igjen påvirker avgiftsnivået på bilen.

- Annonse -

Den norske engangsavgiften beregnes blant annet på bakgrunn av CO2-utslipp, og EU har altså bestemt at dette utslippet skal måles etter WLTP.

Men nå har den norske regjeringen bestemt seg for å bruke NEDC-tallene også for neste år, og utsatt WLTP til 2020.

– Det er viktig at overgangen til nye regler (WLTP) gjennomføres på en mest mulig forutsigbar måte. Dette er viktig for bransjen og ikke minst de som skal kjøpe bil. Derfor mener vi det er nødvendig å tråkke på bremsen, slik at vi får tid til å sikre en best mulig overgang fra gammel til ny målemetode. Det skal fortsatt lønne seg å kjøpe trygge og miljøvennlige familiebiler, sier finansminister Siv Jensen (Frp).

Så hvor mye går egentlig utslippet opp?

- Annonse -

Vel, Siv Jensen sier det slikt:

– Det er fortsatt få biler som blir registrert med WLTP-tall, og det er usikkert hvor mye utslippsverdiene vil øke med den nye metoden. Vi mener det er behov for et bedre og mer sikkert datagrunnlag før vi innfører en slik endring.

Regjeringen er altså usikker på utslaget, men for de fleste modellene vil nok WLTP gi relativt store utslag.

Men ikke alle. For det er den oppgraderte Mitsubishi Outlander PHEV et bevis for.

- Annonse -

Bilen er en ladbar hybrid, og ifølge NEDC har den et utslipp på 40 g/km. Dette er langt under snittet, som for alle nyregistrerte bilene i Norge i august var på 78 g/km.

Men hva om den måles med WLTP?

Prosentvis går da CO2-utslippet til Outlander PHEV opp 12 prosent, men ettersom utgangspunktet er så lavt gir det ikke et så veldig stort utslag totalt sett. Etter den nye teststandarden slipper Outlander PHEV ut 46 g/km, og holder seg under 50-grensen som gir avgiftlette i flere land.

Den populære ladbare hybriden kan takke flere ting for det resultatet.

En ny 2,4-liters bensinmotor med variable ventiltider skifter mellom Otto- og Atkinson forbrenningssyklus avhengig av kjøreforhold. Motoren produserer mer kraft, 135 hestekrefter mot tidligere 121 hk, og mer moment over et bredere turtallsregister (211 Nm mot 190 Nm).

Det elektriske drivverket med en elmotor foran og en elmotor bak er forbedret ved at bakre elmotors ytelse er økt til 95 hestekrefter (tidligere 82 hk) og med et framdriftsbatteri som har økt kapasiteten fra 12 kWt til 13,8 kWt. Forbedringene gjør at Outlander PHEV kan kjøres på ren elektrisitet både oftere og lengre.

I tillegg har 2019-modellen av Outlander PHEV fått et nytt hjuloppheng og et stivere karosseri, og Mitsubishi har også lagt inn to nye kjøreprogrammer ‒ Sport Mode og Snow Mode.

Nye Outlander PHEV gjør unna 0-100 km/t på 10,5 sekunder, mot 11 sekunder for den tidligere versjonen.

Den oppgarderte modellen er altså målt både etter NEDC og WLTP, og kom veldig greit ut av akkurat det.

Men hva med de modellene som kun måles ut etter WLTP?

Jo, disse vil få omregnet CO2-verdiene fra WLTP til CO2 etter en fastsatt modell kalt CO2MPAS som EU har utviklet, og som i teorien skal gi oss de gamle NEDC-tallene.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her