- Annonse -
HjemNyheterOslo med nytt bomsjokk: 177 kroner!

Oslo med nytt bomsjokk: 177 kroner!

Jakten på Oslo-bilistene har intensivert. Nå er det klart for nok et bom-sjokk, nemlig 177 kroner på dager med dårlig luftkvalitet. Lastebiler med euro V-motorer må ut med hele 579 kroner!

Det er NRK som nå skriver at bystyret i Oslo har takstene klare for dager da luftkvaliteten er dårlig.

- Annonse -

Og selv ikke de med biler som nesten ikke slipper ut NOx slipper unna. Kun rene elbiler skal slippe ekstraregningen, og dermed må både de som har bensinbiler, hybridbiler og dieselbiler betale en ekstraregning.

For bensinbiler og ladbare hybrider betyr «beredskapstaksten» at det vil koste 162 kroner i rushtiden og 132 kroner utenom rushtiden, mens dieselene må punge ut med 177 kroner i rushtiden og 147 kroner utenom.

Ifølge NRK er det kun formaliteter som gjenstår før Oslo og Akershus kan innføre denne taksten.

Som kompensasjon vil det bli gratis kollektiv på disse dagene, men Ruter sier til NRK at kapasiteten allerede er sprengt under rushtiden og er skeptiske til at det blir gjennomførbart.

- Annonse -

Høyre var et av partiene som var med på bomtiltaket i Oslo for ett år siden, men er nå skeptiske til at biler som nesten ikke slipper ut NOx også skal tas.

‒ Da bør disse bilene slippe unna de ekstra høye bomtakstene på dager med høy luftforurensning, sier Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg til NRK.

Han henviser til unntaket i vedtaket som Høyre støttet vedrørende akuttakstene. Det sier følgende:

«Byrådet bes komme tilbake med nytt forslag til forskrift som ikke inkluderer bensinbiler og tungtransport som tilfredsstiller Euro VI-kravene så snart muligheten for å innføre miljødifferensierte takster i bomringen foreligger.»

- Annonse -

‒ For at Høyre skal støtte akuttakstene forutsetter vi at bystyrets vedtak blir fulgt, og at biler som ikke bidrar til forurensningen, heller ikke skal betale, sier han.

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg fra MDG innrømmer at disse bilene i utgangspunktet burde vært fritatt, men «skylder» på dårlig tid.

‒ Vi jobber for det på sikt. Problemet er at da må vi inn i en ny prosess med staten, og da er jeg redd vi ikke får på plass dette tiltaket i vinter i det hele tatt, sier hun til NRK.

Hun legger til at den nye løsningen er bedre enn et dieselforbud, som de innførte i fjor.

Også NAF er kritisk til at de nå inkluderer bensin og hybrid i de nye straffetakstene.

‒ Folk vil oppfatte det som veldig urettferdig og uforståelig når selv de som kjører på strøm må betale tredobbelt, sier informasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal til NRK.

Fra 1. oktober satte Oslo kommune opp takstene på bompasseringer. Det koster nå 49 kroner for dieselbilene (59 kroner i rushtiden) og 44 kroner for bensinbilene (49 kr i rush).

Oslo planlegger også en ny bomring neste år. Da kommer det 53 nye bompunkter.

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...
  1. Alt har en smertegrense, å den er for lenge siden passert.
    Selv så kjører jeg elbil, så dette rammer ikke meg.
    Men dette handler om å se situasjonen til sine medmennesker.
    Gratis kollektivtransport, er bra det.
    Men det er ikke for alle at det er praktisk mulig, når man skal ha med seg barnevognen, barn som skal i barnehage på en kant av byen, barn som skal på skole en annen kant, dessuten er det ikke sikkert at jobben ligger så gunstig til heller.
    Så kommer det kanskje fritidsaktiviteter i tillegg.
    For en del mennesker, så betyr dette at det ikke lønner seg å jobbe.
    Man har kanskje ikke råd, eller mulighet til at barna går på fritidsaktiviteter.
    Mange pendler inn til Oslo, å av disse så er det mange som må kjøre bil for å komme til buss/tog.
    Det er ikke parkeringskapasitet, til at alle disse kan reise kollektivt.
    Dessuten har vi såkalte fjernvarmeanlegg, som brenner søppel, som vi vet har ugunstige vindforhold i forhold til Oslo sine innbyggere, utslipp fra skip, annet.
    I tillegg har vi vedfyring, som gir mer svevestøv og farligere utslipp en all biltrafikken til sammen.
    Mye veier er lagt i tuneller gjennom Oslo nå, hvor mye har dette hjulpet på luftkvaliteten?
    De som kjører i disse eksosfyldte tunnelene, er mennesker de også.
    Vi vet at veivask vil ha stor effekt, da støv, skitt og salt bidrar svært mye dårligere luftkvalitet.

    Så alt i alt, summeres dette ned til et spørsmål om penger.
    Å om vi nå legger all naivitet til side, så er det ikke til å komme utenom at Oslo er en Norges mest korrupte kommuner.

    Hvordan løser vi problemet?
    Det er egentlig veldig enkelt, det er bare å følge pengestrømmen.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her