- Annonse -
HjemNyheterOslo med 20 flere elbusser enn hele Sverige

Oslo med 20 flere elbusser enn hele Sverige

Sverige henger etter når det kommer til elektriske kjøretøy. Oslo vil neste år ha 20 flere elbusser enn det er totalt i Sverige per i dag. Men Oslo blir rundjult av en by som har 16.283 flere el-busser.

Sverige dilter langt bak Norge når det kommer til elbiler, og det finnes kun drøyt 12.000 slike der. I Norge er det tilsvarende tallet rundt 150.000.

- Annonse -

Det smitter åpenbart over på elbusser.

I utgangen av 2016 var det 41 elbusser i Sverige. 15 måneder senere har dette kun økt til 56, i snitt en ny el-buss per måned. Det er tynt.

Oslo blir ledet av et byråd som setter miljø og klimaet høyt, og har for lengst gått til kamp mot bilistene. Parkeringsplasser i tusentall blir fjernet, gater blir stengt for trafikk, det innføres beboerparkering over store deler av hovedstaden og byen skal teppelegges med bompunkter.

I en by med kalde vintrer, stor høydeforskjell med mange bakker og skal vi si et noe sprengt kollektivtilbud møter ikke slike tiltak jubel hos alle.

- Annonse -

Men elbusser er derimot noe de færreste har veldig mye imot.

Oslo har ikke vært langt framme der. Per i dag finnes det kun seks like i hovedstaden, og det er ikke mye å skryte av for et miljøbyråd. Men nå tar de grep, og neste år fases det inn 70 nye elbusser. Og det er akkurat i tide, for Oslo er europeisk miljøhovedstad neste år.

– Jeg er opptatt av å gjøre det attraktivt å reise miljøvennlig og la bilen stå. At vi i 2019 får hele 70 nye flotte elbusser på de tunge bussrutene i Oslo vil bidra til renere luft, mindre støy, og ikke minst en enda mer behagelig reise. Jeg gleder meg stort og dette blir en flott markering av Oslos år som Europas miljøhovedstad, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg, til høyre i bildet over.

- Annonse -

52 av disse vil være leddbusser, og dermed vil også flere av rutene med flest reisende få el-busser.

Her kommer litt Oslo-info, men heng på. Snart kommer vi til den vanvittige byen med over 16.000 elbusser.

Unibuss er en av tre selskaper som kjører busslinjene i Oslo, og de kjøper 40 nye elbusser. 30 av disse er leddbusser som skal kjøre på linje 20, 21, 28, 34, 37 og 54 i Indre by i Oslo. De ti siste skal kjøre linje 74.

Den linjen med flest passasjerer er 31, som går mellom Grorud og Snarøya. Denne linjen frakter 50.000 reisende i året, og driftes av Nobina. De skal etter planen sette inn 20 nye elektriske leddbusser på denne strekningen i løpet av våren 2019.

I tillegg vil Norgesbuss sette inn ti elbusser på linje 33, 60, 62, 63 og 66 våren 2019. På linje 60 mellom Vippetangen og Tonsenhagen kjører det to elbusser i pilot fra før, og denne linjen blir også den første helelektriske.

Kostanden på 70 elbusser med tilhørende infrastruktur er på inntil 850 millioner kroner i perioden 2019-2022. Elbusser er i likhet med elbiler dyrere å produsere, dermed vil kostnadsbildet også bli større.

Oslo vil med 76 elbusser få den største elektriske bussflåten i Norden, og plassere seg godt på Europa-kartet.

Men de får rundjuling av en kinesisk by.

Megabyen Shenzhen med sine 12 millioner mennesker i det urbane strøket har faktisk flere elbusser enn det er busser på veiene i Norge. Til sammen har byen investert i utrolige 16.359 elbusser, og ifølge SSB fantes det i Norge i utgangen av 2015 16.668 busser. Da er rubbel og bit tatt med, og mange av disse er helt sikkert ikke i drift.

Så en by i Kina har mest sannsynlig flere elbusser enn det finnes busser i drift i Norge.

Da snakker vil elbuss-boom.

Se video av den gedigne elbuss-flåten til Shenzen i en av lenkene under. Den er svær!

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her