AIM leverer normalt løsninger til bilindustrien, og det japanske selskapet er kanskje mest kjent for å ha levert motoren til Oreca 01 som deltok i Le Mans i 2010. Dette var en 5.5-liters V10, og imponerte med å være 4. raskest blant de rene bensinbilene ‒ kun slått av tre Audi-biler.
Selskapet som hører hjemme i japanske storbyen Nagoya har siden fått enda større ambisjoner, og viser nå fram en oppsiktsvekkende elbil med over 600 hestekrefter som skal vises under Goodwood-festivalen senere i juli.
-->
Bilen heter AIM EV Sport 01, og er et konsept som er designet av SN Design Platform som er ledet av Shiro Nakamura, som ledet Nissan i en periode som så imponerende biler som Fairlady Z, GT-R, Qashqai, Infiniti M og ja, Nissan Leaf.
EV Sport 01 ble første gang vist fram i april, og nå er det altså duket for en dynamisk debut i det berømte bakkeløpet.
‒ Visjonen for AIM EV Sport 01 var en rask og underholdende bil å kjøre, mens mainstream-trenden for elbiler er AWD krevde karakteren til denne bilen en RWD-konfigurasjon, sier AIMs president og administrerende direktør, Yukinori Suzuki.
‒ Etter å ha laget vår egen serie med avanserte elektriske motorer, er AIM EV Sport 01 også den perfekte måten å vise fram vår ekspertise innen avansert utvikling av drivverk. Jeg er veldig spent på å personlig kjøre bilen opp bakken på Goodwood i år!
Det meste bør ligge til rette når drivlinje-eksperter slår seg sammen med designeksperter. Her har altså AIM slått seg sammen med Nakamura, og ut av dette har det kommet noe spektakulært.
Dette er en 2-seters coupé som faktisk har to motor. Men det er altså ikke er elbil med firehjulsdrift, men to motorer bak. Bilen er også ganske kompakt og måler under 4 meter i lengden og som kun er 1,2 meter høy.
‒ Å designe sportsbiler er en kompleks øvelse med en pakke med ytelse og stil. Vi lærte av ånden til de store sportsbilene fra fortiden, godt hjulpet av RWD-konfigurasjonen og utformingen, sier Shiro Nakamura.
‒ Jeg ønsket å uttrykke dynamikk med sofistikert eleganse gjennom en enkel, ren design. EV Sport 01 har minimalt med formspråk og unngår overdrevne og kompliserte overflater, som minner om de store europeiske og japanske sportsbilene på 1960-tallet. Gitt den inspirasjonen er det spesielt passende at vi kan demonstrere bilen vår på Goodwood.
Resultatet er en slik bil:
Dette er altså et konsept, men vi tipper at både engelskmennene og nettet tar fyr når de ser denne. Så ikke bli altfor overrasket om AIM går videre og setter denne inn i en mindre produksjon, for det er noe de allerede vurderer.
Men hovedmålet er fortsatt å være en såkalt OEM-leverandør, og med et drivverk som teller to motorer og et batteri på 81 kWh i en bil som kun veier 1.425 kilo bør det være nok av interesserte kunder.
Og ja, det hjelper selvsagt med over 600 hk, så AIM EV Sport 01 kommer helt sikkert til å vekke oppsikt under Goodwood-festivalen.