Annonse
HjemElbilerOpel viser oss en el-SUV

Opel viser oss en el-SUV

Opel viser oss en ny designretning med en elektrisk SUV. Se video.

Den tyske bilprodusenten har skilt seg fra General Motors og trådt inn i den franske PSA-gruppen, og markerer det med et helt nytt design som de kaller «enkel og tøff».

Det første eksemplet som er et konsept er en kompakt SUV kalt Opel GT X Experimental ‒ en fire meters lang elektrisk SUV som har klare trekk til coupé-modeller. Navnet har den arvet fra en annen konseptmodell de kom med tilbake i 1965, nemlig Experimental GT. Den bilen var faktisk den første konseptmodellen som noensinne ble laget av en europeisk produsent.

GT X Experimental, altså den nye konseptmodellen, ser ut som en typisk futurisk framtidsmodell, men Opel understreker at dette er en ny designretning som alle framtidige modeller vil ta.

Saken fortsetter under Annonsen

I november kom Opel med en ny plan kalt «Pace!» som de skal styre etter de kommende årene, og den sier at de skal elektrifisere samtlige modeller innen 2024.

Det tyske merket skal over på PSA’s to plattformer (CMP og EMP2), og skal bruke drivverk ‒ inkludert elektriske ‒ produsert at den franske gruppen.

Det er altså en helt ny tid for den tyske produsenten.

‒ Vi har en veldig klar visjon om hvordan vi skal få en suksessfull framtid for Opel. Fokus er på merkets identitet som definerer følgende verdier ‒ tysk, tilnærmelig, spennende, sier Opels administrerende direktør, Michael Lohscheller.

‒ Konseptmodellene viser oss at disse vil dukke opp i framtidige produkter. Våre ingeniører og designere har fått fram dette på en briljant måte med Opel GT X Experimental. Det er et klart eksempel på hvordan vi her i Opel ser på framtidens mobilitet, legger han til.

De har altså laget seg en elektrisk SUV som skal vise dette.

GT X Experimental er laget på en lettvekts-arkitektur, og blant annet har tyskerne satt på 17-tommers felger som visuelt ser mye større ut.

Elmotoren er på 50 kWh, og byr blant annet på induktiv lading. Opel sier at de ikke har noe ambisjon om å late som at dette er en selvkjørende bil, men understreker at den er på nivå 3 på den autonome skalaen som går til 5.

Selve designet kan vi vel slå fast er ganske så spesielt.

Designerne har åpenbart tenkt runde hjørner og plassutnyttelse her. Overhenget er vanligvis kort på elbiler, men Opel har gjort det ekstremt lite både foran og bak. Her skal plassen åpenbart utnyttes, og som vi kan se åpnes blant annet dørene bak motsatt vei for å enklere komme inn og ut av bilen.

De fleste konseptmodellene blir aldri en realitet, og det gjelder også for Opel. Men de viser oss gjerne en retning de er på vei mot.

Opel viste oss det med Monza-konseptet i 2013 (lettvekt, drivverk) og GT i 2016 (nytt designspråk). Nå viser altså GT X Experimental oss en ny side ‒ en renere og sterkere side.

Opel sier at innen 2021 vil 40 prosent av alle bilene de selger være SUV-modeller, og de satser tungt på X-modeller i årene som kommer.

Tyskerne var tidlig ute med elbiler, og det var store forventninger knyttet til Ampera-e. Men det var en søstermodell til Chevrolet Bolt som ble produsert av GM i USA, så da PSA kjøpte merket fikk den modellen dødsstøtet.

Den neste elbilen som Opel kommer med er en elektrisk utgave av Corsa som er ventet i 2020.

Her er flere bilder av GT X Experimental:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse