Hjem / Nyheter / Ønsker strengere straff ved mobilbruk
Der bør koste dyrt å holde på med mobilen under kjøring, mener forsikringsselskap. (Illustrasjonsfoto: Gjensidige)
Der bør koste dyrt å holde på med mobilen under kjøring, mener forsikringsselskap. (Illustrasjonsfoto: Gjensidige)

Ønsker strengere straff ved mobilbruk

Gjensidige krever høyere bøter og flere prikker for å få bukt med uvettig mobilbruk under bilkjøring. De har selv avkortet forsikringen i 100.000 kroners-klassen i enkelte tilfeller.

Det kommer stadig nye undersøkelser som viser at mobilbruk under kjøring stadig blir mer utbredt, og i fjor viste en undersøkelse fra Gjensidige at det faktisk er barneforeldre som er verstinger på dette området. Altså de med unger.


Den gang opplyste 63 prosent av de som hadde barn under 18 år at de hadde brukte mobilen under kjøring, mens 39 prosent svarte det samme i gruppen som ikke hadde barn under 18 år.

If har også gjennomført en lignende undersøkelse, og den avdekte at 2 av 10 nordmenn oppgir at de fikler med mobilen under kjøring, og andelen går opp i hele 39 prosent i aldersgruppen 18-29 år.

‒ Dette er skremmende høye tall, spesielt blant de unge, sier informasjonsdirektør i If, Jon Berge.

‒ Å prate i håndholdt mobiltelefonen er forbundet med høy risiko for å bli involvert i en trafikkulykke. Sending av SMS og surfing på internett er enda verre, sier informasjonsdirektøren.

Ifølge tall fra Storbritannia har antall mobilrelaterte ulykker gått opp 79 prosent siden 2012, og antall skadde har gått opp 88 prosent.

Ford Norge har hentet inn tall fra Statens Innkrevingssentral som viser at det ble delt ut 8.236 forenklede forelegg i første halvdel av 2018 for mobilbruk, noe som er rundt det samme som samme periode i fjor.

Gjensidige har også sett den uheldige utviklingen, og advarer nå at det kan koste dyrt å fikle med mobilen under kjøringen.

‒ I de groveste tilfellene har vi avkortet fra 100.000 kroner og oppover, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

De ønsker enda strengere straff for de som blir tatt for mobilbruk.

‒ I dag er det kun 1.700 kroner, bare 200 kroner mer enn for manglende bruk av bilbelte, som ofte skyldes en forglemmelse og som vanligvis ikke går ut over andre enn synderen selv, sier Rysstad.

Og de har også et forslag på hva bøtenivået bør ligge på.

‒ 6.800 kroner og 3 prikker i førerkortet, tilsvarende som det er for manglende avstand til forankjørende, er en reaksjon vi tror kan være avskrekkende, sier han.

Også ting som å kjøre på rødt lys, ulovlige forbikjøringer og det å bryte vikeplikten har samme straffenivå.

Gjensidige mener at dette bør gjelde alt fra håndholdt mobil til langt mer alvorlige ting som teksting og å ta mobilbilder mens man kjører.

Ford prøver også å bekjempe utviklingen, som sammen med Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund og If for å tilby unge sjåfører et gratis kjøreopplegg for å få bukt med problemet.

‒ Vi ser med bekymring på at flere og flere bruker mobiltelefon og sosiale medier mens de kjører bil. Det er helt tydelig at mange ikke er klar over hvilken fare de utsetter seg selv og andre for når de flytter oppmerksomheten bort fra veien og ned på telefonen, sier informasjonsansvarlig i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), Jan Harry Svendsen.

I alt ble det gitt hele 18.801 forenklede forelegg i fjor. Det er en nedgang fra 2016 hvor hele 20.457 nordmenn ifølge tallene fra Statens Innkrevingssentral fikk et «mobilforelegg.»

‒ Gjennom vårt samarbeid med Ford og If gjennom trafikksikkerhetskurset Ford Driving Skills for Life håper vi å påvirke unge sjåførers holdninger til blant annet mobilbruk bak rattet. Dette understøtter vårt daglige trafikksikkerhetsarbeid, sier informasjonsansvarlig i ATL.

Lurer du på hvordan bøtene er? Her kan du sjekke hva det koster å bryte fartsreglene.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Lamborghini lanserer en ny racingserie som kombinerer asfalt og terrengkjøring, og en spesialversjon av Urus skal brukes. (Alle foto: Lamborghini)

Verdens villeste SUV

Lamborghini Urus er en av de aller mest ekstreme SUV-ene som er laget. Om det …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *