Hjem / Elbiler / Også Hyundai endrer rekkevidden
Hyundai Kona electric's nye rekkevidde lyder på 449 kilometer. (Foto: Hyundai)
Hyundai Kona electric's nye rekkevidde lyder på 449 kilometer. (Foto: Hyundai)

Også Hyundai endrer rekkevidden

Dagen etter at det ble kjent at Kia e-Niro får barbert rekkevidden følger Hyundai Kona electric etter.

Hyundai Motor Group som eier Hyundai Motor Company er også majoritetseier av Kia, noe som igjen gjør at de to sørkoreanske bilmerkene er søsken som blant annet deler mye teknologi. Så at det nå kommer en korreksjon på rekkevidden på Hyundai Kona electric etter at det ble kjent at Kia e-Niro måtte rette sin på grunn av feil under WLTP-testingen kommer ikke som en overraskelse.

Annonse

Alle nye biler i EU og EØS må gjennom en WLTP-test som angir bilens forbruk og utslipp. Testprogrammet er standard for alle bilfabrikanter, og blir gjort under oppsyn og tilsyn av testmyndigheter.

Kias elbil ble ifølge informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge kjørt for lenge i WLTPs «urban» syklus (lavere fart og redusert energi), noe som ga bilen 30 kilometer for lang rekkevidde. Modellen med 64 kWh som er den som selges i Norge per i dag går dermed fra 485 kilometer til 455 kilometer, mens modellen med et batteri på 39,2 kWh går fra 311- til 288 kilometer.

Nå opplyser Hyundai at «under testingen av Hyundai Kona electric benyttet den uavhengige organisasjonen som førte tilsyn med testene en ukorrekt målemetode, og godkjente i etterkant rekkevidden. Dette har ført til at Hyundai Kona electric har fått for lang rekkevidde i WLTP-testen, da for lave snitthastigheter ga for lavt energiforbruk.»

Hyundais elbil med 64 kWt-batteripakke går dermed fra 482 kilometer til 449 kilometer, mens batteriet på 39 kWt (importeres ikke til Norge) blir korrigert ned til 289 kilometer etter WLTP.

Bilprodusenten sier at feilen ble avdekket etter et internt arbeid med typegodkjenninger, og at situasjonen følges tett for å avdekke hele bildet og hvordan dette kunne skje.

Annonse

Hyundai opplyser videre at de ser alvorlig på at det offisielt godkjente rekkeviddetallet for Kona electric må endres, og at ingen andre kjøretøyer er omfattet av feilen.

«Vi ønsker å påpeke at dette ikke påvirker den faktiske rekkevidden bilen gir. Vi er stolte over at Hyundai Kona electric har vist seg som en svært effektiv elbil, og noterer at selv den tidligere oppgitte rekkevidden på 482 kilometer har vært oppnåelig i reelle kjøresituasjoner», heter det fra Hyundai Norge.

Også Jaguar har justert rekkevidden på sin elbil, men dette er den amerikanske EPA-rekkevidden. Den ble først målt til 386 kilometer, men er i ettertid endret til 376 kilometer. WLTP-rekkevidden er målt til 470 kilometer, men flere tester har vist at dette kan være vanskelig å nå ved normal kjøring.

Blant annet testet den italienske versjonen av motor1.com I-Pace og fem andre elbiler, og i den testen endte Jaguars elbil 315 kilometer. Tesla Model S var den med klart lengst rekkevidde, og 100D-modellen ble målt til 533 kilometer.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *