Hjem / Elbiler / Og du skal hete… Taycan!
Porsche har byttet navn på elbilen Mission E, og den heter nå Taycan. (Alle foto: Porsche)
Porsche har byttet navn på elbilen Mission E, og den heter nå Taycan. (Alle foto: Porsche)

Og du skal hete… Taycan!

Porsche har kommet med det offisielle navnet på den kommende elbilen som til nå har gått under Mission E, men som fra nå av heter Taycan.

Det er ikke sikkert at du har studert logoen til Porsche inngående, men den inneholder en steilende svart hest og navnet Stuttgart. Logoen, eller mer eksakt hesten som dukket opp etter at Porsche redesignet logoen i 1952, er sentral i navnet på den kommende elbilen til Porsche.

Annonse

Ifølge bilprodusenten er nemlig Taycan et tysk uttrykk som betyr «en livlig unghest», og Taycan skal altså blåse ungt liv i den 66 år gamle hesten.

‒ Vår nye elektriske sportsbil er sterk og pålitelig; Det er et kjøretøy som konsekvent kan dekke lange avstander, og som gir uttrykk for frihet, er forklaringen fra Oliver Blume, styreleder i Porsche AG.

Slik ser logoen til Porsche ut, og dette bildet er hentet fra rattet til en 718 Boxster GTS:

Taycan skal altså ta Porsche inn i den helelektriske framtiden, og blir den første rene elbilen fra den Volkswagen-eide produsenten.

Annonse

Bilen blir en ren konkurrent til Tesla Model S, og vil mest sannsynlig få en rekkevidde på rundt 500 kilometer. Den har en elmotor både foran og en bak, og til sammen vrir de ut mer enn 600 hestekrefter.

Og som de mest potente Model S kommer det også til å gå unna i en Taycan. 0-100 km/t vil gjøres unna under 3,5 sekunder, og den doble distansen tilbakelegges på under 12 sekunder.

Porsche vil satse beinhardt på elektrifisering inn mot 2022, og skal investere hele 60 milliarder kroner rundt dette.

Taycan har alene kostet 30 milliarder kroner å utvikle, og de vil legge ytterligere 5 milliarder kroner i potten for å utvikle diverse varianter av modellen.

I tillegg skal tyskerne bruke rundt 10 milliarder kroner på å elektrifisere nåværende modeller, flere milliarder kroner på å utvide produksjonslokalene og rundt 7 milliarder kroner på ny teknologi, ladeinfrastruktur og smarte mobilitetsløsninger.

Så de vil gjøre som alle de andre store produsentene, og skufle inn ufattelige mengder penger for å utvikle nye elektrifiserte biler i årene som kommer.

Når det gjelder Porsche og navn, så hevder tyskerne at de alltid tenker logisk når de navngir nye modeller. Forklaringen rundt Taycan var om ikke annet logisk.

Så her forklarer de noen andre:

  • Boxster står for bokser-motoren og roadster-designet.
  • Cayenne står for brennende het
  • Cayman betyr skarp og smidig
  • Panamera signaliserer at dette er noe mer enn en GT-bil
  • Macan kommer fra indonesisk og betyr tiger, som jo har en rekke fine egenskaper

Og så har vi 911 da.

Den mest legendariske av alle modellene skulle egentlig hete 901. Men franskmennene hadde tatt patent på navn med tre sifrer og med 0 i midten, og satte seg på bakbeina. Dermed var løsningen å bytte ut 0 med 1, noe de da også gjorde. Les mer om nullet som ble en ener i en av lenkene under.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En ny lynladestasjon er åpnet i Tyskland, og denne leverer 450 kW. (Foto: BMW)

100 km rekkevidde på under 3 minutter

BMW og Porsche har satt opp den aller første lynlade-stasjonen i prosjektet FastCharge, og her …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *