Annonse
Hjem Elbiler Og den skal hete…. Nexo

Og den skal hete…. Nexo

Hyundai har lettet enda mer på sløret rundt den kommende hydrogenbilen. Og gitt oss navnet.

Den nye modellen som skal erstatte ix35 heter Nexo, og er en til dels selvkjørende hydrogenbil med en rekkevidde på 600 kilometer. Det var i forkant spekulert i en rekkevidde på 800 kilometer, men dette har altså ikke Hyundai fått til.

Bilen ble avduket under CES-messen i Las Vegas, og som ventet er den full av teknologi.

Hyundai har puttet inn en ny versjon av Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) som lar bilen stå for mer av kjøringen om ønskelig.

Den har det Hyundai kaller verdens første Blind-spot View Monitor (BVM), som på en skjerm viser bilder fra bilens sider og bak når man skal skifte fil. Den er utstyrt med kameraer som ser i vidvinkel, slik at det er mulig å dekke alle områder rundt bilen. Altså ingen dødvinkler.

Saken fortsetter under Annonsen

Nexo har også noe som kalles Lane Following Assist (LFA) og Highway Driving Assist (HDA). LFA holder bilen i senter av filen under kjøring opp til rundt 150 km/t, mens HDA justerer farten automatisk i soner ved å lese av kart og bruke sensorer. Til sammen er det dermed mulig å kjøre lange strekninger uten å måtte anstrenge seg nevneverdig.

Til slutt har de også tenkt på lukeparkering, som mange jo finner svært utfordrende. Så da må vi komme med nok en engelsk benevnelse. Det kalles Remote Smart Parking Assist (RSPA), og føreren trenger bare å trykke på en knapp så fikser RSPA resten. Det er mulig å klyve ut av bilen, trykke på fjernkontrollen og la bilen parkere helt for egen maskin. Så nå blir det altså slutt på knotingen rundt lukeparkering.

Nexo blir altså andre generasjons hydrogenbil fra Hyundai, og skal erstatte suv’en ix35. Likheten er da også mange, men Nexo er storebroren i ordets rette forstand.

Den har en litt kraftigere kombinasjon av en brenselscelle på 95 kW og et batteri på 40 kW, mens ix35 hadde 100 kW/24kW. Motoren er på 120 kW mot 100 kW på ix35, og Nexo sprinter 0-100 km/t på 9,5 sekunder mot ix35s 12,5 sekunder.

Den nye modellen har også vokst noe både i bredde, lengde og hjulavstand, noe som altså resulterer i bedre innvendig plass.

Og rekkevidden har altså vokst fra 426 kilometer til 600 kilometer, noe som jo er viktig.

Hyundai understreker også at den tåler kulde helt ned til -28 grader, noe som bør gjøre den fullt brukbart i hele Norge ‒ om det bygges ut hydrogenstasjoner andre plasser enn kun på Østlandet.

Dette er bare litt av det Nexo byr på. Se mer i videoen helt øverst.

Nexo som kommer allerede tidlig i 2018 er den første av i alt 18 miljøvennlig biler som Hyundai kommer med fram mot 2025.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,814FansLik
84FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker