En ny løsning skal stoppe bilistene før de kjører inn i et skred. (Foto: Thomas Nystad, Sweco/Cautus Geo)

Nytt system stanser bilistene på vei inn i skred

Hvert havner bilister i skred, men heldigvis går den teknologiske utviklingen sin gang. Nå har et norsk selskap kommet med en ny varlingsteknologi.


Ifølge norske Cautus Geo registreres det hele 3.000 skred på rundt 260 steder hvor bilister kjører ‒ hvert eneste år. I de aller fleste tilfellene går det heldigvis bra, men opp mot 15 blir tatt av skred hvert år.

Og med et klima som blir stadig mer hissig og uberegnelig så vil det neppe bli færre snø- og steinskred i tiden framover, men heldigvis går teknologien også framover.

Det vet Cautus Geo alt om, for de har overvåket naturfarer i mange år. Et slik automatisk overvåknings-system ble installert på fylkesvei 51 i Lom, og i 2020 reddet dette ifølge selskapet liv. Store snømasser dundret nemlig over veien i februar, men bilistene ble varslet med rødt trafikklys og stanset i god avstand.

Og nå har de på gang en ny løsning som er testet på Norges mest berømte mann ‒ selveste Mannen.

‒ Det gir helt nye muligheter for overvåkning og varsling av snøskred og steinsprang, sier utviklingssjef Lars Krangnes i Cautus Geo.

I dag brukes for det meste radar til å varsle skred, men det er ikke optimalt.

– Radar må blant annet ha fri sikt til skredløpet, forklarer Krangnes.

Både ting som dårlig vær og naturen selv kan blokkere radar-signalene, men den nye løsningen for skredovervåking som Cautus Geo har utviklet rydder unna denne begrensingen.

Dette er nemlig basert på ulike sensorer som registrerer rystelser og vibrasjoner i bakken, og selskapet forklarer at det har flere bruksmuligheter, er følsomt og trenger hverken fri sikt fra radar til skred eller mye strøm.

– Det nye trådløse systemet er egnet både for snøskred og steinsprang. Det kan brukes for automatisk overvåking og varsling av skred og steinsprang langs vei, jernbane og andre utsatte områder, forklarer Krangnes.

‒ Systemet kan identifisere og skille trafikk og tog fra stein- og snømasser. Det kan automatisk analysere retning og størrelse. Det varsler skred og stopper trafikk før skredet treffer vei eller bane.

Systemet er en videreutvikling av en løsning som NGI utviklet tilbake i 2017, og som Cautus Geo overtok året etter.

En annen fordel er at løsningen kan analysere skredforløpet, og deretter verifisere og gjenåpne vei og bane etter et skred.

– Det gir trygg trafikkavvikling og kortere stengetid når skredmasser ikke når helt fram til vei eller bane, sier Krangnes.

Ifølge Cautus Geo gir smarte varslingsanlegg både tryggere veier som oftere er åpne. De viser til målinger som viser redusert stengetid med 70–80 prosent i Troms for veier med slike systemer.

(Foto: Thomas Nystad, Sweco/Cautus Geo)

Den nye løsningen har fått testet seg skikkelig, for da hele Norge sto stille og fulgte med på Mannen sist vinter var Cautus Geo ekstra våkne. Mannen er nemlig utsatt for vær og vind, plassert i skyggeparti uten strøm og internett ‒ en solid ilddåp for det nye sensorsystemet.

– Mannen er perfekt for å teste ny teknologi. Der er det tøffe værforhold og alt som skjer, er godt dokumentert. Det gir oss sikre data og ekstra stor trygghet for sluttresultatet, sier Krangnes.

I tillegg har det nye geofonsystemet vært på test på Holmbuktura i Troms, og felles for begge testene er at resultatene kan verifiseres mot etablerte radarsystemer.

– Det gir trygghet for resultatene. Vi får sjekket alle data mot eksisterende og gjennomprøvde systemer, sier Krangnes.

Cautus Geo har nå videreutviklet løsningen i fem år.

– Nå har vi gjort et stort teknologisprang. Vi kan operere med langt større avstander. Vi trenger ikke siktlinjer til skredområdet, kan monitorere områder uten internettdekning, trenger ikke stor båndbredde, og vi har utviklet ny funksjonalitet i Cautus Web sier Ragnhild Lie, som jobber med utvikling og testing av systemet som kan settes opp med toveiskommunikasjon.

– Og ulike batteriløsninger for bruk over hele verden, sier Lie.

Løsningen dokumenterer også alle skred og steinsprang et automatisk videoopptak gjennom web-løsningen, og viser også åpningstider og stengning av vei.

Nå tar Cautus Geo spranget ut av Norge.

– Sammen med de radarbaserte løsningene vi har utviklet de siste 10 årene gjør det nye systemet oss til en ledende internasjonal aktør innen overvåking og varsling av naturfare. Systemet er utviklet med tanke på et større internasjonalt marked, sier Krangnes ‒ som har planlagt installasjon på Island.

– Utviklingsprosjektet har vært et av våre største forsknings- og utviklingsprosjekter og blitt mulig gjennom Innovasjon Norge. Vi gir dem en stor takk for støtten til prosjektet.

Ragnhild Lie og Lars Krangnes. (Foto: Cautus Geo)

Les også:

Les mer om:

Nyheter