Toyota Norge holder prisene for den nye generasjonen RAV4 på omtrent samme nivå som den nåværende modellen.
RAV4 er en SUV-modell som Toyota virkelig er glad i, og har oppdatert den hyppig siden den kom tilbake i 1994. 2. generasjonen kom seks år senere, før den japanske produsenten slo til med 3. generasjonen allerede i 2005.
Den nåværende ble introdusert i 2012, og rekker akkurat å runde sju år før det også slutt.
For Toyota viste allerede i mars fram den 5. generasjonen, og knapt ett år etter senere lander den hos en Toyota-forhandler nær deg. Nærmere bestemt i februar neste år.
Og det er virkelig en ny bil.
Den er bygd opp på den nye TNGA-plattformen, noe som igjen betyr forbedringer av kjøreegenskaper og sikkerheten. Plattformen er 57 prosent stivere enn den forrige, har en mer optimal vektfordeling og et lavere tyngdepunkt.
Særpreget er fortsatt intakt, men den har blitt større, fått bredere sporvidde, høyere bakkeklaring, økt akselavstand og kortere overheng både foran og bak. Dette førere også til bedre plass innvendig, samt at bagasjeplassen øker, men den nye modellen er kun marginalt større i utvendig mål (4.600 mm lang og 1.855 mm bred).
Toyota har også nyutviklede TNGA-drivlinjer – en 2,0-liters bensinmotor og et 2,5-liters hybrid-elektrisk system. Det er sistnevnte som gjelder her i Norge.
Den erstatter et 197 hestekrefters sterk system, og kommer nå ned 218 hestekrefter i 2WD og 222 hk i AWD-utgaven.
Også firehjulsdriftsystemet er forbedret, noe som skal føre til at den håndtere utfordrende forhold enda bedre. Momentet til bakhjulene er økt betydelig, og fordelingen mellom for- og bakhjul kan justeres opp til 20:80 avhengig av veiforholdene.
Selvsagt får også nye RAV4 Toyota Safety Sense-funksjoner som baserer seg på avansert teknologi for å forhindre ulykker og for å hjelpe sjåføren.
Toyota Norge har også landet på prisene for den nye modellen, og vi snakker ikke om noe prissjokk i forhold til den utgående modellen.
‒ Det nye hybridsystemet gjør at bilen er sterkere og raskere, samtidig som forbruk og utslipp går ned, noe som igjen sikrer lave avgifter. Når den i tillegg har store forbedringer av AWD-i systemet som gir bedre fremkommelig, ligger alt til rette for at nordmenn nok en gang vil ta godt imot RAV4 når den lanseres i februar, sier informasjonssjef Espen Olsen.
Den nye modellen starter på 385.900 kroner, og den mest eksklusive med panoramatak er satt til 540.200 kroner.
Her er prisene:
2WD: | ||
RAV4 2.5 Hybrid Life | 218 hk | 385.900 kr |
RAV4 2.5 Hybrid Active | 218 hk | 416.700 kr |
RAV4 2.5 Hybrid Style | 218 hk | 446.900 kr |
RAV4 2.5 Hybrid Style Panorama & JBL Audio | 218 hk | 470.800 kr |
RAV4 2.5 Hybrid Executive | 218 hk | 484.700 kr |
RAV4 2.5 Hybrid Executive Panorama | 218 hk | 499.600 kr |
AWD-i: | ||
RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Style | 222 hk | 426.500 kr |
RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Active | 222 hk | 457.300 kr |
RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Style | 222 hk | 487.500 kr |
RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Style Panorama & JBL audio | 222 hk | 511.400 kr |
RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Executive | 222 hk | 525.300 kr |
RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Executive Panorama | 222 hk | 540.200 kr |
- Les også: Nye RAV4 vises fram
- Les også: Hva betyr egentlig en plattform?
- Les også: Velkommen tilbake, Camry
[…] Nye RAV4 med gamle priser […]