Den nye Mitsubishi ASX nærmer seg med stormskritt. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX er her

Fire måneder etter at den hadde premiere, kan Mitsubishi introdusere den nye ASX-generasjonen.


ASX, en forkortelse av Active Sports Crossover (X-over), var på plass for 13 år siden, noe som betyr at modellen nå er på overtid når det kommer til en ny generasjon av bilen som det er solgt nærmere 380.000 av her i Europa.

Men nå kommer 2. generasjonen av den kompakte SUV-modellen som kun måler 4,23 meter i lengden, og mer eksakt er det ladehybriden som finner veien til Norge.

-->
Mitsubishi garderer seg så det holder, for i tillegg til denne byr de på ytterligere tre drivlinjer av nye ASX ‒ dog ikke en helelektrisk variant.

‒ SUV-er har vært vår spesialitet i flere tiår, deres allsidighet betyr at de leverer alt kundene trenger. Den nye generasjonen ASX bygger ikke bare på merkets historie, men også suksessen til forgjengeren, og leverer nye innovasjoner pakket i et kompakt SUV-format, sier Frank Krol, president og CEO i Mitsubishi Motors Europe.

‒ Den drar nytte av et komplett utvalg av drivlinjer, inkludert avansert hybridteknologi, høyt utstyrsnivå og de nyeste avanserte førerassistentsystemene og infotainment, støttet av Mitsubishi Motors femårige fabrikkgaranti.

Alliansen mellom Renault, Nissan og Mitsubishi har en relativt ny plattform for B-segmentet kalt CMF-B, og denne utnytter nye ASX som produseres ved Renaults Valladolid-fabrikk i Spania.

Designmessig følger bilen Mitsubishis Dynamic Shield-design foran, og dette drar den også med seg bakover. Merket byr også på fire utstyrsversjoner av nye ASX, Inform, Invite, Intense og Instyle.

På innsiden er den ifølge Mitsubishi ganske så digitalisert, med støtte både for Apple CarPlay og Android Auto ‒ og det er også mulig å få den med et BOSE-lydsystem.

De på innsiden kan også justere bakseteraden med 16 centimeter i lengderetningen som selvsagt åpner for mer benplass, og bakerst opplyser Mitsubishi at bagasjerommet har en lastekapasitet på 442 liter.

På førersiden kommer den med en rekke assistenter, inkludert foroverkollisjonsdempende system med fotgjengergjenkjenning, avstandsvarsling, filskiftevarsling, kjørefeltassistent, trafikkskiltgjenkjenning, cruisekontroll, parkeringssensorer og ryggekamera.

En kul nyhet for ASX er det nøkkelfrie systemet som alle utgavene foruten innstegsmodellene byr på, for her vil dørene låse seg automatisk opp når føreren er rundt en meter unna bilen.

Når det gjelder drivlinjen kommer 2. generasjon med fire forskjellige løsninger, en 1-liters turbomotor, en 1.3-liters mildhybrid, en fullhybrid samt den ladbare hybriden som kommer til Norge.

Den nye Mitsubishi ASX nærmer seg med stormskritt. (Fotos: Mitsubishi)

Denne har en 1.6-liters bensinmotor, to elmotorer og et 10,5 kWh stort batteri. Det åpner for en ganske grei elektrisk rekkevidde. Det japanske merket opplyser denne til 62 kilometer, mens ladingen skal gå unna på tre timer.

Mitsubishi Norge sier at bilen vil være på plass i utstillingslokalene i mars, men har så langt ikke sagt noe om priser.

I tillegg til 2. generasjonen ASX byr også Mitsubishi på en annen nyhet i 2023, for det skal også komme en ny generasjon Colt som lanseres til høsten.

Men før den tid er den nye ASX på plass, og slik ser den ut bakfra:

Les også:

Les mer om:

Nyheter