Hjem / Nyheter / Nye bilder av SQ2
Audi viser oss flere bilder av den nye SQ2. (Alle foto: Audi)
Audi viser oss flere bilder av den nye SQ2. (Alle foto: Audi)

Nye bilder av SQ2

Audi har vist oss flere bilder av SQ2, den lille hissigproppen av en SUV.

I likhet med Volkswagen Golf R får den også en 2-liters TSI-motor, men Audi har vridd 300 hestekrefter ut av motoren til SQ2. Det gjør at quattromodellen faktisk gjør sprinten under 5 sekunder, og skal ifølge Audi klare 0-100 km/t på respektable 4,8 sekunder.

Toppfarten er satt til 250 km/t.

Motoren har en rødlinje på 6.500 r/min, og leverer et konstant dreiemoment på 400 Nm mellom 2.000 og 5.200 r/min. Den er altså både sterk og raskt ‒ noe som jo ofte henger sammen.

En annen ting som hjelper til er det faktum at motoren kun veier 150 kilo, noe som bilen lettere og trykket på akslingen mindre.

La oss til teknisk rundt den nye SQ2 før vi ser på de nye bildene.

SQ2 er altså imponerende når det kommer til ytelse, og Audi har virkelig lagt ned svette i denne modellen.

Blant annet finner vi Audi valvelift system (AVS), som lar deg åpne og lukke ventilene i eksosen etter ønske. Sett den i Dynamic-modus og du får ekstra lyd i potta. I tillegg har turboen elektriske ventiler som sørger for maksimal boost, samtidig som den optimaliserer effektiviteten, bensinforbruket og utslippene.

Girkassen er en 7-trinns S tronic som fikser girskiftet automatisk i modusene S og D, men du får også lov til å gire selv i en manuell modus.

Og for å understreke at denne er laget for å gå fort har Audi også senket den med 20 mm i forhold til Q2, og som på alle S og RS har den quattro-firehjulsdrift. Tyskerne har også utviklet et system som gjør at dreiemomentet sendes til bakakselen så fort sjåføren svinger på rattet. Bilen blir altså dyttet inn i svingen om du gasser på.

Den progressive styringen har i tillegg en helt egen S-modell-karakteristikk – jo krappere svingen er, jo mer direkte blir styringen. Dette skal ifølge Audi forsterke kjøreegenskapene på svingete veier med skarpe kurver.

Også det utvendige designet avslører at dette er en potent liten SUV. Foran er det nemlig to svære luftinntak, mens fire piper peker nese mot deg bak. Så hold deg bak denne, og sving til siden om du ser den i bakspeilet.

Men SQ2 skal selvsagt også fungere i hverdagen, og du finner også en kjøremodus kalt Efficiency. I denne kobles blant annet kløtsjen ut når bilen triller, og med stopp/start-funksjon skrus motoren av når bilen har en hastighet på under 7 km/t.

I tillegg finner vi modusene Auto, Comfort og Individual, og det er mulig å sette den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC) til off-road-modus eller skru den helt av.

På innsiden skiller den seg også litt fra Q2, selv om de fleste mulighetene først åpner seg når du kommer til brosjyresidene som omhandler ekstrautstyr.

Blant annet kan du i SQ2-interiørpakken få røde detaljer rundt luftventilene, tofargede Nappa-skinnseter og Ambientebelysning, samt egne gulvmatter med SQ2-logo.

Som med Q2 er det mulig å få denne stappet med teknologi, noe som også inkluderer MMI navigasjon, Audi Connect og Audi smartphone interface. SQ2 kommer for øvrig med et lydanlegg fra danske Bang & Olufsen som inkluderer 14 høyttalere og en forsterker på 705 watt, så det bør helt klart være mulig å drukne lyden fra eksosanlegget.

Av førerassistenter kommer SQ2 med pre-sense foran kommer som standard, og bruker radar for å oppdage potensielle farlige situasjoner ved blant annet fotgjengerfelt og veikryss. Systemet varsler sjåføren visuelt og ved hjelp av lyd, samt at det bremser ned på egenhånd om det er nødvendig.

Ellers er det mulig å få en rekke assistenter, inkludert adaptivt cruisekontroll og parkeringsassistent.

SQ2 ble vist fram for første gang under Paris Motor Show i oktober, og har fått en startpris på 425.000 kroner i Tyskland.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

 

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Porsche viser nå fram en ny Cayenne med coupéform. (Alle foto: Porsche)

Her er Porsche Cayenne Coupé

Porsche gjør som sine tyske rivaler Mercedes og BMW, og lanserer nå en SUV-coupé. Gode …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *