Annonse
Hjem Nyheter Nye Audi RS 3 er lynrask ‒ også rundt en bane

Nye Audi RS 3 er lynrask ‒ også rundt en bane

Audi har på gang en ny rival til de raske kompakte sportsbilene, og denne gang har de en joker i ermet som skal sørge for å senke rundetiden enda mer.

Audi RS 3 har fortsatt ikke hatt premiere, men det er åpenbart noen i selskapet som ikke helt klarer å vente til denne. For nå får vi vite ganske så mye om den kommende lommeraketten, selv om bildene fortsatt er av ganske så kamuflerte prototyper av RS 3.

At den blir raskt forventer vi, og Audi har da også utstyrt den med en 5-sylindret 2.5-liters TFSI-motor med 400 hestekrefter og 500 Nm med dreiemoment. Audi kan også opplyse at maks dreiemoment er mellom 2.250 og 5.600 r/min, mens maks hk er tilgjengelig fra 5.600 til 7.000 r/min.

Dette gjør nye RS 3 i stand til å nå 100 km/t på kun 3,8 sekunder, og den kryper dermed for aller første gang under 4 sekunder på 0-100 km/t.

Like imponerende er toppfarten på 290 km/t, så det går rekordfort unna ‒ iallfall på rettstrekningene.

Saken fortsetter under Annonsen

Men også rundt en bane.

For det første har Audi testet den kommende sportsutgaven ganske så betraktelig rundt Nordschleife, og blant annet har Frank Stippler og Meic Diessner, utvikling- og testingeniør for chassis, luftet den 8.000 kilometer ‒ hver.

Men for å få den enda raskere rundt Nordsløyfa på Nürburgring, har Audi kommet opp med noe nytt som skal sørge for nye rekordtider ‒ en elektronisk RS Torque Splitter.

En torque splitter fordeler dreiemoment i et drivverk slik at kreftene brukes mest mulig optimalt, og den nye elektroniske fordeleren er montert på bakakslingen og skal rett og slett sørge for at kommende RS 3 kan kjøre enda raskere gjennom svingene.

Vi lar Stippler forklare hvordan dette fungerer:

‒ Generelt blir bilen mer smidig fra midten av kurven og ut svingen, også når den akselererer ut av kurven. Firehjulsdrevne biler har god retningsstabilitet, men de har en tendens til å understyre når man kjører på grensen.

‒ Vi så etter en løsning som ville minimere dette. «Torque splitter» fordeler mer vekt på bakakselen. Med den utvikler bilen en kjøredynamikk som overstyrer. Og det er her Audi drive select-systemet kommer inn, som hjelper til med å måle tendensen basert på bruk, veiforhold og individuelle preferanser. For meg er RS Torque Splitter et kvantesprang når det gjelder smidig kjøring.

Poenget med en slik elektronisk kraft-fordeler er altså at systemet blir enda flinkere til å sende eksakt riktig mengde kraft til det hjulet som trenger det, og på den måten sørger for et optimalt grep gjennom en sving. Og jo bedre grep, jo fortere går det rundt en racerbane som Nordschleife.

En annen ting som er viktig for en bil som skal kjøre raskt rundt en bane er girkassen, og nye RS 3 er utstyrt med en 7-trinns dual-clutch-kasse som bør kunne sende kreftene fra motoren raskt ned i asfalten.

Stippler nevnte kjøremodusene, og nye RS 3 er utstyrt med sju forskjellige. På engelsk er disse kalt comfort, auto, dynamic, efficiency så vel som RS Individual, RS Performance og RS Torque Rear. Sistnevnte sender kreftene til bakhjulene, så ja, dermed kan du drifte rundt på banen med bilen som i utgangspunktet har firehjulsdrift.

Audi har også utstyrt RS 3 med elektronisk stabilitetskontroll (ESC) koblet både til torque splitter, fjæring, dekk og de nye RS-kjøremodusene, og morsomt nok åpner også Audi opp for å skru dette helt av med å holde inne ESC-knappen i tre sekunder. Men da bør man helst befinne seg på en bane.

De fire ringene har også videreutviklet opphenget og understellet til den kommende RS-utgaven, og selvsagt senket bilen enda mer sammenlignet med søstrene S3 og A3. RS 3 er hele 25 mm lavere enn A3, og 10 mm lavere enn den i utgangspunktet sportslige S3.

Og ja, RS 3 har selvsagt Launch Control også.

Men nye Audi RS 3 er altså fortsatt ikke launched, lansert, men premieren tar plass i nær framtid.

Det venter vi selvsagt spent på, og ikke minst ser vi fram til at Audi sender den ferdige bilen rundt Nordschleife for å vise hvor rask den faktisk er.

Før den tid kan vi ta en titt på en kamuflert prototype, og for de som lurer på hva «1-2-4-5-3» som kan sees på noen bilder er dette rett og slett et hint til den 5-sylindrede motor den har under panseret.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

3,127FansLik
95FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker