Annonse
HjemNyheterNye A5 styrer seg selv. Vel, nesten…

Nye A5 styrer seg selv. Vel, nesten…

Audi har endelig oppgardert A5 Sportback, sju år etter at den kom på markedet. Og dette er virkelig en «ny» bil.

Og for å ta det med en gang. Ja, dette inkluderer også en ny S5 Sportback.

Lettere, større, bedre kjøreegenskaper, mer linjelekker og aerodynamisk – og enklere å kjøre. Alt ifølge Audi selv.

Akkurat det med utseende kan selvsagt diskuteres, men resten av tingene kan ikke bilprodusenten «arresteres» på.

Saken fortsetter under Annonsen

Sju år uten oppgraderinger er en lang tid i bilverden. Så når 2. generasjonen endelig er klar skyter også forventningene til værs, noe Audi åpenbart har skjønt.

For her er en rekke nyheter.

Det meste er faktisk nytt. Designet er mer strømlinjeformet, grillen er bredere og er mer markant, hjulavstanden er større og bølgelinjene virker mer markante (på bildene).

Audi A5

Bilen er også slanket betydelig, og veier nå 1.470 kilo – 85 mindre enn forgjengeren.

Audi A5

Kjøreegenskapene skal også ha fått seg et løft. Hjulbasen er både bredere og lengre, samt at Audi har stappet ny teknologi inn i understellet. Alt dette skal sørge for bedre kjøreegenskaper.

På motorsiden får A5 fem valg, to TFSI og tre TDI-motorer. De produserer fra 190 til 286 hester. Ifølge Audi er drivstofforbruket redusert med 22 prosent, mens kraften har vokst med opp til 17 prosent.

Audi A5

De har også inkludert en g-tron med en 2.0 TFSI som kan kjøres på Audi e-gas, naturgass eller bensin.

Girkassealternativene er seks girs manuell, sju trinns S tronic dual-clutch eller åtte trinns tiptronic – de to siste selvsagt automatgir.

Hva med S-versjonen? Jo, en V6 turbomotor med 354 hk og 500 Nm som sender bilen til 100 km/t på 4,7 sekunder. Som vanlig når det gjelder tyskere er bilen elektronisk begrenset til 250 km/t.

Audi A5

Så var det dette med selvkjørende. Jo, Audi har virkelig oppgradert innsiden. De har stappet inn en svær infoskjerm som kan kontrollere det meste, og de har også tatt i bruk ny førerhjelp-teknologi.

Audi A5

Sentralt her er adaptive cruise control (ACC) Stop&Go system som inkluderer trafikkork-assistent. Denne kan ta kontrollen over gass og brems opp til 65 km/t, og den kan også temporært ta over styringen på gode veier. Kø-kjøring blir endelig en lek!

Audi A5

Med på laget er også en assistent som via GPS evaluerer omgivelsene og gir spesifikke kjøreråd, noe som skal spare drivstoff.

De har også en teknologi som hjelper føreren med å unngå hindringer i veien basert på frontkamera, ACC og radarsensorer.

Og nevnte vi sving-assistent, kryssende trafikk-assistent, avkjørselsadvarsler, park-assistent, skiltgjenkjenner, fil-assistent og side-assistent?

Audi A5

A5 og S5 Sportback kommer til salgs i 2017. Prisen i Tyskland er 347.000 kroner for A5 og 574.000 kroner for S5. Og så det er sagt; Det er uten de norske avgiftene.

Og slik ser S5 Sportback ut:

Audi S5

Bonus: Video av de to nye modellene:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse