- Annonse -
HjemNyheterNy unik Ferrari ‒ og denne er ekstrem

Ny unik Ferrari ‒ og denne er ekstrem

Har du cash nok kan du faktisk ringe til Ferrari og bestille deg en spesiallaget bil. Det gjorde en åpenbart rik kunde i 2015, og fire år senere har han endelig fått levert sin ekstreme Ferrari.

Hils på Ferrari P80/C, den eneste i sitt slag, og en ekstraordinær bil ‒ kanskje til og med den mest ekstreme unike som Ferrari noensinne har satt sammen.

- Annonse -

Det har de gjort ene og alene for en kunde.

Mannen er en Ferrari-samler, og kommer fra en familie som lenge har vært store steilende hester-entusiaster.

Kunden kan åpenbart sin historie, for da han meldte inn bestillingen hadde han et par krav til Ferrari.

Den, altså P80/C, skulle være inspirert av et par ikoniske modeller fra Ferraris historie ‒ nærmere bestemt 330 P3/P4 og Dino 206 S fra 1966.

- Annonse -

Sistnevnte var en racingmodell inspirert av produksjonsbilene 206/246 GT, og Ferrari ville gjøre det samme med P80/C. De ville altså finne en nåværende modell som de kunne bygge videre på.

De fant donorbilen i 488 GT3, en racer som er 50 mm lenger enn den originale 488 GTB og som derfor passet perfekt.

Dermed var det bare å sette i gang.

Og alt Ferrari Styling Center og selskapets ingeniører og aerodynamikkavdeling har gjort med denne bilen har vært sentrert rundt luftmotstand og marktrykk. Målet var å få den til å sitte limt til asfalten, og på samme tid hedre 330 P3/P4 og Dino 206 S med særegne detaljer.

- Annonse -

Ettersom denne ikke skal innom biltilsynet kunne de droppe ting som de vanlige lyktene, noe som dermed har gitt Ferrari enda større frihet til å spesialtilpasse designet for aerodynamikk. Som du kan se ut av bildene under mangler det for eksempel noe helt vesentlig i fronten.

Ferrari har også prøvd å smelte sammen løsninger fra bilene som er laget for motorsport, og blant annet kommer T-vingen fra 2017-modellen til Ferraris formel 1-bil.

For å få best mulig vektbalanse, marktrykk og luftmotstand har de til og med flyttet cockpiten litt fram, og gått for et design som kan minne om en katamaran både foran og bak.

Hele bilen er, selvsagt, kledd i karbon inkludert dørpanalene, mens innsiden er stort sett er den originale 488 GT3.

Bilen er altså en helt unik modell, og den av slike biler Ferrari har brukt lengst tid på å bygge.

Mannen som har bestilt den skal altså kun bruke den på bane, men han har åpenbart planer om å stille den ut også. For den ble bestilt med 18-tommers felger til banekjøringen, og 21-tommers hjul som skal settes på når han viser den fram.

Så kanskje kommer den til diverse bilutstillinger, og vi venter spent på om Oslo Motor Show klarer å lokke denne unike Ferrarien til Lillestrøm.

Ferrari sier ingenting om de tekniske spesifikasjonene, men vi regner med at den flytter seg greit rundt Monza-banen.

Pris? Ingen anelse, men garantert et par nivåer over det vi hadde hatt råd til ‒ selv med en lottogevinst eller to.

Vi må nøye oss med bilder, så her har du P80/C ‒ kanskje den mest ekstreme unike Ferrarien noensinne.

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her