- Annonse -
HjemNyheterNy teknologi gjør syklistene tryggere

Ny teknologi gjør syklistene tryggere

I fjor mistet 25.300 mennesker livet på veiene i EU, og nærmere halvparten var gående, syklende eller motorsyklister. Ny teknologi og strengere testkrav skal nå spare liv.

I Norge ble 2017 det mest trafikksikre året i moderne tid med 107 omkomne, men det er fortsatt 107 for mange. Noe av forklaringen for nedgangen er nok at bilparken har blitt yngre og sikrere ettersom flere nå har råd til å kjøpe nye elbiler som er fritatt avgifter, men også en målrettet strategi fra myndighetene og en mer fokusert kjøreopplæring skal ha sin del av æren for den hyggelige utviklingen.

- Annonse -

I EU og i resten av verden er dessverre ikke utviklingen den samme.

25.300 mistet livet på veiene i EU i 2017, viser statistikk fra EU-kommisjonen. Dette tilsvarer i snitt 49 døde per én million innbyggere. Sverige er det tryggeste landet i EU med en score på 25, mens Romania er det farligste med 98. I Norge som står utenfor EU er tallene 20,5 per én million innbyggere, altså betydelig bedre enn Sverige.

Globalt står det enda dårligere til enn i EU generelt, og det totale tallet i 2017 endte på 1,3 millioner døde, ifølge verdens helseorganisasjon (WHO). Det blir i snitt hele 174 døde per én million innbyggere.

Og tallene blir enda verre når vi vet at for hver eneste som dør i trafikken er det fem som blir så alvorlig skadet at det får konsekvenser for disse personene for resten av livet.

- Annonse -

Noe må altså gjøres.

Det går riktignok den rette veien i EU, med en nedgang på to prosent fra 2016. Men ser vi bak den nedgangen viser det seg at den nedgangen skyldes at bilene er blitt mer sikre for de som befinner seg i disse, og utviklingen for de myke trafikantene ikke er like god.

I EU mistet over 2.000 syklister livet i trafikkulykker i 2017, mens hele 21 prosent av de som mistet livet på veiene var gående. Mens det totale tallet døde i trafikken falt 20 prosent mellom 2010 og 2016, falt antall dødsulykker med gående kun med 15 prosent og syklende med ørsmå 2 prosent.

Trenden er altså at de myke trafikantene stadig utgjør en større andel av den triste statistikken, og fokus rettet nå mot hjelpemidler som skal gjøre veien tryggere for disse.

- Annonse -

Stikkordet er noe som kalles AEB Vulnerable Road Users (AEB VRU). Dette er den nye testkategorien til Euro NCAP, og som vil få konsekvenser for bilprodusentene. Euro NCAP er nemlig den offisielle kollisjonstesten i Europa, og de som scorer dårlig på den får raskt et dårlig rykte.

AEB er noe som er kommet for fullt de siste årene, og står for Auto Emergency Braking. Altså automatisk nødbrems. Det vil si at bilenes sensorer overvåker området rundt, mens datamaskiner tolker algoritmene og kalkulere hva som er i ferd med å skje i løpet av hundredeler. Oppdages det en farlig situasjon vil nødbremsen slå inn, men dette er altså avansert teknologi så eventuelle feilvurderinger må også lukes bort.

Alle de store bilprodusentene tilbyr nå AEB-teknologi i sine modeller, og det var mulig å få AEB i 82 prosent av alle bilene Euro NCAP testet i 2017. 61 prosent hadde AEB som standardutstyr.

Og de som ikke gjør det får altså svi i Euro NCAP ‒ takket være sykkelnasjonen Nederland.

‒ Det var viljen til å redde syklister som inspirerte den nederlandske regjeringen til å finansiere et stort prosjekt som førte til utviklingen av en protokoll for å oppdage syklister. Vi er beæret over at Euro NCAP har bestemt seg for å legge til denne protokollen til deres vurderingsordning. Denne første Euro NCAP-testen av et AEB-syklistutstyrt kjøretøy viser hva en fellessatsing fra regjeringer og sykkelforeninger kan oppnå i samarbeid med Euro NCAP, sier Robbert Verweij, Euro NCAPs styremedlem og en rådgiver ved det nederlandske transportdepartementet.

Han peker på den aller første testen hvor de nye kravene var på plass. Æren tilfalt andre generasjon av Nissan Leaf, og oppnådde 71 prosent i den nye kategorien, eller protokollen som Vervweij sier, «skadeutsatte veibrukere». Leaf oppnådde totalt fem stjerner i testen.

Andre nye testområder er å automatisk oppdage gående i mørke omgivelser, og å holde bilen automatisk i den filen den kjører i. Dette innebærer også at bilen oppdager at den er på vei over en umerket veiskulder, og skal dermed hindre at bilen kjører av veien.

‒ De siste oppdateringene fra Euro NCAP på sikkerhetstester fokuserer både på de i bilen og på de den deler veien med. Testene viser hvordan de nye systemene og sensorene kobles sammen på en stadig mer sofistikert måte, og prisene på slik utstyr er fallende og blir snart standard på alle bilene. Dette vil hindre stadig mer komplekse og livstruende ulykker, sier generalsekretær Michiel van Ratingen hos Euro NCAP.

Se hvordan systemet fungerer i videoen helt øverst i saken.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her