Annonse
Hjem Nyheter Ny rekord for bruktbilsalget ‒ dette er fellene du må unngå

Ny rekord for bruktbilsalget ‒ dette er fellene du må unngå

Mens nybilsalget har lagt bak seg et år med tilbakegang, har bruktbilsalget blomstret som aldri før. Men ikke la iveren ta over om du skal kjøpe bruktbil, og her er de største fellene.

Etter en panikkartet vår og tidlig sommer tok heldigvis nybilsalget seg opp utover fjoråret. Med en liten lettelse på koronatiltakene hentet det norske salget seg pent inn, og takket være rekordmåneden desember med over 20.000 registrerte nybiler endte nybilsalget i 2020 på 141.000 og kun ned -0,7 prosent.

Den enes brød er som kjent den andres brød, og med en koronasommer der nordmenn måtte ta til takke med Norges-sommer skjøt bruktbilsalget til værs.

Bruktmarkedet Finn kunne i mai rapportere om en rekordstor interesse, og bare på bilseksjonen kunne de fortelle om rekordinteresse med 17 millioner besøkende den måneden.

Og det er var ikke bare nysgjerrige som snuste rundt på Finn, for regnskapet for 2020 viser at det ble kjøpt og solgt 520.000 bruktbiler i Norge.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Folk kjøper bruktbil som aldri før. Det ligger god miljøpolitikk i at folk tar godt vare på bilen sin, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Selv om enkelte politikere har erklært krig mot biler som drives av bensin eller diesel, behøver du ikke å ha dårlig samvittighet om du kjøper en slik bruktbil. For det kan faktisk være langt mer miljøvennlig enn å kjøpe en ny elbil som slipper ut store mengder CO2 under produksjonen, noe som selvsagt avhenger av hvor mye du kjører.

Over en halv million bruktbiler byttet altså hender i 2020, og i de aller fleste tilfellene gikk nok overdragelsen ganske smertefritt. Men som vi vet kan også et bruktbilkjøp være en risikosport, og det gjelder å se opp for de store fallgruvene.

Sødal hos NAF mener det konkret er tre ting kjøperen må se opp for.

Kontrakt og heftelser

‒ For det første: Sjekk at det ikke følger med heftelser på bilen. Kjøper du en bil hvor det følger med et lån risikerer du å måtte betale for bilen to ganger, sier NAF-rådgiveren.

Du kan sjekke heftelser ganske så enkelt ved å taste inn bilens registreringsnummer på nettsiden til Brønnøysundregisteret som er forkortet brreg.no.

‒ Skriv alltid kontrakt. Nå kan kontrakt mellom kjøper og selger gjøres enkelt på nettet, gjennom en digital kjøpekontrakt. Her fullfører man salget og signerer digitalt, fortsetter Sødal.

Selger er alltid pliktig til å opplyse om vesentlige ting ved bilen. Som kjøper har du rett til å vite om vesentlige forhold som bilens alder, kilometerstand, servicehistorikk, større reparasjoner og tidligere skader.

‒ Til slutt må du alltid prøvekjøre og undersøke bilen, for å skaffe deg en så god oversikt over bilens tilstand som mulig, rådgir Sødal.

Tilstandsrapport

Selv om det er overaskende mange rundt om i Norge som har ganske så god peiling på bil, er det aller lureste å få fagfolk til å gå over bilen om det ikke følger en fersk og nøytral tilstandsrapport med bilen.

‒ Selv om selgeren har plikt til å opplyse om vesentlige forhold, anbefaler vi at du skaffer deg en nøytral tilstandsrapport fra et NAF-senter eller et godkjent verksted. Det kan avdekke feil du ikke finner selv, sier han.

Skadehistorikk spesielt viktig

Du vil gjerne kjøpe en bil som er sikker, og skjulte skader kan dessverre være en stor felle.

‒ At en bil har en skadehistorikk kan være avgjørende for om du ønsker denne bilen eller ikke. Vi har dessverre sett litt for mange eksempler på at det ikke informeres om at det har vært store skader på bruktbiler. Det er farlig, fordi det kan ligge brister og svakheter i bilen etter en ulykke som ikke er synlige med øyet, men som kun ses av spesialister, sier Sødal.

NAF er i tett dialog med både regjeringen og andre bransjeaktører for å opprette et såkalt storskaderegister, slik at det blir tilgjengelig informasjon om en bil har vært reparert etter å ha hatt store skader.

‒ Et slikt register er veldig viktig for trafikksikkerheten. Vi må ha trafikksikre bruktbiler på veiene, understreker NAF-rådgiveren.

Om det blir en ny koronasommer vil nok bruktbilsalget holde seg høyt også i 2021, og følger du de tre rådene fra NAF bør du være ganske sikker på at du ikke tramper i den beryktede bruktbil-fella. For den vil vi jo for all del unngå.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

3,119FansLik
92FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker