Annonse
Hjem Nyheter Ny regel stenger ute useriøse «kjøreskoler»

Ny regel stenger ute useriøse «kjøreskoler»

Statens vegvesen har i lang tid slitt med useriøs kjøreskoleopplæring. Nå tror de at løsningen for å stenge markedet for ulovlige trafikkskoler er på plass.

Senest i fjor gikk Statens vegvesen ut og advarte ungdom om å la seg bruke av useriøse kjøreskoleaktører, som det begynte å bli mange av spesielt i de største byene.

Opplegget var enkelt, og det var ofte ungdom med innvandrerbakgrunn som ble lurt. «Få billige kjøretimer, og spar dermed tusener av kroner på lappen».

Problemet var at folkene som sto bak som oftest manglet utdannelse for kjøreopplæring, og elever som ble meldt opp til førerprøven ofte var så dårlig skikket til å kjøre bil at både de selv og sensoren havnet i livsfarlige situasjoner ute i trafikken.

‒ Vi vil ha slutt på at kyniske bakmenn og ulovlige trafikkskoler utnytter den praktiske førerprøven som inntektskilde. Dette er aktører som kun er ute etter raske penger, og utnytter ungdom uten tanke på konsekvensene, sier Jon Molnes som leder Krimseksjonen i Vegdirektoratet.

Saken fortsetter under Annonsen

Løsningen har vært å forandre lovverket slik at de ikke lenger kan bruke bilene sine ved praktisk førerprøve. Nå kreves det at bilen er knyttet til godkjent skole.

‒ Dersom de likevel stiller med bil som har godkjenning, blir det enkelt å avdekke forholdet mellom slike aktører og godkjente skoler, sier Molnes.

Kjøretøy som ikke er knyttet til godkjent trafikkskole er nå forbudt å bruke til betalt opplæring og førerprøve.

Ifølge Statens vegvesen driver ulovlige trafikkskoler en form for føreropplæring kamuflert som øvelseskjøring, og framstiller deretter ukyndige kandidater til praktisk prøve.

Disse kan dermed tjene gode penger på unge mennesker som ønsker å ta førerkort. Elevene mangler ofte grunnleggende kvalifikasjoner når de ankommer trafikkstasjonen for å ta førerprøven.

‒ De utsetter både eleven, andre trafikanter og sensoren for trafikkfare. Elevene utnyttes i en jakt på raske penger, og ender ofte med å betale dobbelt for å få førerkortet, påpeker Molnes.

Tidligere var det nok at vognkortet bekreftet at kjøretøyet var godkjent som førerprøvevogn eller lærevogn, og denne regelen videreføres.

‒ Men nå skal vognkortet også vise hvilken kjøreskole som disponerer kjøretøyet, sier Molnes.

Dermed blir det enklere å knytte de uferdige førerkandidatene til skoler som lar seg utnytte av useriøse aktører.

Et annet forslag var å gjøre doble pedalsett (altså pedaler på passasjersiden også) ulovlig i private biler. Det forslaget falt.

‒ Det er hensynet til trafikksikkerhet, viktigheten av mengdetrening og trygghet for den enkelte veileder som veier tungt, sier Molnes.

Han påpeker også at et slikt forslag ikke presist nok vil ramme de ulovlige trafikkskolene, siden de sannsynligvis vil fortsette som før i biler med enkle pedalsett.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,613FansLik
72FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker