Annonse
Hjem Nyheter Ny gigant inn i superlader-prosjektet

Ny gigant inn i superlader-prosjektet

Ionity er navnet på prosjektet som skal teppelegge Vest-Europa med superladere, og nå har dekket 200 av de 400 stedene som skal få superladere.

Det er ikke småtterier som gjemmer seg bak navnet Ionity, stiftet tidligere i høst. Der finner vi nemlig bilprodusentene BMW, Daimler, Ford og Volkswagen med Audi og Porsche.

Dette er altså de som utgjør Ionity. Men det finnes også en rekke samarbeidspartnere.

Circle K var med fra starten av. De skal bygge ladestasjonene kalt «High-Power-Charging» (HPC) i Norge, Sverige, Danmark, Estland, Litauen, Latvia og Irland. I Norge skal det bygges hele 20 ladestasjoner som i snitt får seks ladepunkter hver.

Tre av stasjonene er pilotstasjoner, og kommer naturligvis først. Det er Circle K Rygge i Østfold (E6), Circle K Dal nord for Gardermoen i Akershus (E6) og Circle K Kjerlingland i Aust-Agder (E18).

Saken fortsetter under Annonsen

OMV fra Østerrike skal bygge ut ladestasjonene i Østerrike, Slovenia, Tsjekkia og Ungarn.

I Tyskland heter partneren Autobahn Tank & Rast, som driver rundt 360 bensinstasjoner per i dag.

Og nå har Ionity også blitt enig med kjempen Shell. De skal bygge superladere i 10 forskjellige land: Belgia, Frankrike, Storbritannia, Nederland, Østerrike, Polen, Slovakia, Slovenia Tsjekkia og Ungarn.

‒ Kundene vil gjerne kjøre på lange turer med sine elbiler, og føle at det finnes sikre og stabile plasser hvor de kan lade raskt, sier en av visepresidentene i Shell, István Kapitány.

‒ Etterspørselen av ladestasjoner rundt hovedveiene i Europa kommer til å vokse raskt. Vi kommer nå etterspørselen av raske ladepunkter i forkant ved å bli en av Ionitys hovedpartnere, og vil gi forbrukerne tilgangen til de raskeste ladepunktene gjennom 10 europeiske land, legger han til.

Målet til Ionity er å dekke hovedfartsårene gjennom hele Vest-Europa med ladere på 350 kilowatt. Disse laderne vil med den neste generasjons batteriteknologi gjøre det mulig å lade bilene på mellom fem til åtte minutter i gjennomsnitt, og vil være et gjennombrudd for elbilene.

‒ Avtaler med disse prestigetunge partnerne er en viktig milepæl i selskapets relativt korte historie. Så vi vil i framtiden kunne tilby en rekke raske ladestasjoner på attraktive steder ved europeiske hovedveier, sier Marcus Groll, daglig leder i Ionity.

Hva det vil koste å lade bilene på disse superstasjonene er ikke kjent.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,769FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker