Hjem / Nyheter / Ny BMW Z4 endelig klar
BMW har avduket den kommende Z4. Dette er utgave M40i First Edition. (Alle foto: BMW)
BMW har avduket den kommende Z4. Dette er utgave M40i First Edition. (Alle foto: BMW)

Ny BMW Z4 endelig klar

Ganske nøyaktig ett år etter at BMW viste fram en konseptmodell er de endelig klar med en produksjonsmodell av Z4. Se bilder.

Konseptmodellen av roadsteren ble avduket under bilutstillingen Concours d’Elegance på Pebble Beach i California i august i fjor, og jaggu dukket ikke BMW opp på den berømte golfbanen ett år senere også.

Annonse

Denne gangen er det altså produksjonsmodellen av Z4 som er avduket, og BMW slår like godt til med topputgaven ‒ en spesialutgave av M40i kalt First Edition.

– Den nye generasjonen BMW Z4 tar det klassiske roadsterkonseptet inn i en ny tid. Klassiske proporsjoner møter ny design, mer sportslighet, mer luksus og mer teknikk. Selvsagt krydres det hele med en ekstra dose kjøreglede, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Tyskerne introduserte Z-serien tilbake i 1989, og den gang handlet det om en liten roadster kalt Z1. Men tre år senere var det slutt, og kun rundt 8.000 eksemplarer av Z1 ble produsert.

Men BMW hadde ikke pensjonert Z-serien, og fulgte i 1996 opp med Z3 som også fant veien inn i James Bond-filmen GoldenEye.

Så var det Z8 sin tur i 2000, før vi endelig fikk en Z4 i 2002. Og Z4 er den eneste av Z-modellene som har kommet i flere generasjoner, og BMW oppdaterte modellen med en 2. generasjon i 2009.

Annonse

Det siste vi så til Z4 var i 2016, og da begynte de mest sannsynlig å utvikle den neste generasjonen. Altså den som er avduket nå.

Slik ser den ut, 3. generasjon av Z4. (Foto: BMW)
Slik ser den ut, 3. generasjon av Z4. (Foto: BMW)

BMW har også denne gangen fulgte oppskriften på en klassisk roadster (toppløs toseter) ‒ langt panser, korte overheng, lavt tyngdepunkt og kabriolet-tak i stoff. Denne oppskriften har BMW fulgt med blant andre 328 Mille Miglia, 507 og Z8, så tradisjonen følges i så måte. Men dette er selvsagt en moderne utgave, og 3. generasjonen Z4 har skarpe linjer og digital cockpit.

Utgaven M40i er altså toppmodellen av Z4, og First Edition har en sterk rekkesekser bensinmotor på 340 hestekrefter. Det gjør at den klarer 0-100 km/t på 4,6 sekunder, og M Sport har sørget for at bremsesystemet stopper bilen raskt nok også.

Sportsunderstellet er utstyrt med elektronisk styrte dempere som kombineres med en helt nyutviklet frontaksel og en elektronisk kontrollert M Sport-differensial på bakakselen.

Vektfordelingen er balansert 50:50 mellom for- og bakakselen, og BMW opplyser også at de har fokusert på førerposisjon og tyngdepunkt under utviklingen. Målet er selvsagt er gjøre roadsteren mest mulig kjøreglad.

Selve designet er kanskje ikke så rent som vi hadde forventet, og fronten er dominert av skarpe linjer og selvsagt den gjenkjennelige BMW-grillen. Linjene strekker seg fra hjulbuen foran til over baklysene, og bak har de også fulgt opp med ganske så skarpe kanter.

Noe annet man legger merke til er de store og mange luftinntakene, både foran, på sidene og bak.

Z4 deler plattform med den kommende Supra, så det blir spennende å se hvordan Toyota har løst det designmessige.

Bilen ligner selvsagt på konseptmodellen som BMW viste fram i fjor, og her har vi satt de to variantene opp ved siden av hverandre. Produksjonsmodellen til venstre.

Men er den kul nok til at James Bond også kunne kjørt den?

Det er selvsagt opp til enhver å bedømme selv, men vi hadde ikke takket nei i en tur med denne på en solværsdag.

BMW opplyser at det kommer mer informasjon om den nye Z4 i september, og den skal være på plass hos forhandlerne en gang i første halvdel av 2019.

I mellomtiden kan du sjekke ut flere bilder. Og du drar kanskje kjensel på landskapet?

– Før BMW Z4 M40i First Edition satt kursen mot den amerikanske vestkysten, var den innom norsk kystlandskap – i all hemmelighet. Ta en god kikk på noen av bildene, oppfordrer Tegneby.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En ny lynladestasjon er åpnet i Tyskland, og denne leverer 450 kW. (Foto: BMW)

100 km rekkevidde på under 3 minutter

BMW og Porsche har satt opp den aller første lynlade-stasjonen i prosjektet FastCharge, og her …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *