Hjem / Nyheter / Ny 911 sterkere, raskere og mer digital
Slik ser den ut, 992-utgaven av Porsche 911. (Alle foto: Porsche)
Slik ser den ut, 992-utgaven av Porsche 911. (Alle foto: Porsche)

Ny 911 sterkere, raskere og mer digital

Porsche har dratt duken av 8. generasjons 911, og ingen fare ‒ de berømte linjene er i intakt. Den ser faktisk ganske så lik ut som den forrige.

Porsche 911 er kanskje verdens mest berømte sportsbil, og de aller fleste kjenner en slik igjen når de ser den. Grunnen er selvsagt linjene og silhuetten som går helt tilbake til 1960-tallet.

Annonse

Porsche presenterte etterfølgeren til den første modellen kalt 356 i 1963, og siden den gang har hovedelementene i designet overlevd helt til nå.

Den nyeste, 8. generasjon avduket under L.A. Auto Show tirsdag, ser ganske så lik ut som den forrige generasjonen introdusert i 2011. Men skinnet bedrar.

For den nye er sterkere, mer eksakt 30 hestekrefter hissigere, og er ganske så stappet av teknologi. Nye 911 er altså raskere enn den gamle. Takk og pris.

Bakhjulsdrevne 911 Carrera S gjør sprinten på 3,7 sekunder, mens firehjulsdrevne 911 Carrera 4S fyker av gårde som den reneste Usain Bolt på kjappe 3,6 sekunder. Det er 0,4 sekunder raskere enn utgavene de erstatter, og velges Sport Chrono-pakken barberes ytterligere 0,2 sekunder fra tiden.

Annonse

Dette sørger blant annet en 6-sylindret 3,0-liters motor med 450 hestekrefter og en 8-trinns girkasse for, og den kombinasjonen gjør også sitt til at nye 911 har en toppfart på 308 km/t for Carrera S og 306 km/t med Carrera 4S.

På innsiden har faktisk 8. generasjon hentet litt inspirasjon fra 911 på 1970-tallet, og instrumentpanelet har helt klart et klassisk preg ‒ selvsagt med en moderne vri. Den runde midtplasserte turtelleren er på plass, og en flott liten runde klokke likeså.

Selvsagt akkompagnert av en skjerm på 10,9 tommer ‒ vi snakker tross alt 2018.

Slik ser det ut fra førerposisjonen:

De som har kjørt en litt eldre 911 vet hvor notorisk skummelt det kan være, spesielt om det er litt glatt. 8. generasjon er noe helt annet.

Faktisk har Porsche tatt dette på så stor alvor at de har lagt inn en våt-modus som kan oppdage våte partier, og er bilen utstyrt med Sport Chrono-pakken kan man trykke på en knapp på rattet og bilen setter seg selv opp for å møte de ekstra glatte partiene.

Den har selvsagt annet sikkerhetsutstyr også, inkludert det helt nye Night Vision Assist som bruker et termisk kamera til å se i mørket med.

Den har også blitt digital med ting som «Porsche Road Trip» hvor det er mulig å planlegge turen, «Porsche 360+» som er en slags personlig assistent, og «Porsche Impact» som kalkulerer CO2-utslippet og lar deg betale for dette ved å investere i ulike klimaprosjekter. Altså en slags klimakvotekalkulator.

Den nye modellen er kalt 992, og ser altså ganske så lik ut den forrige 911 kalt 991. Men det er selvsagt forskjeller, og fronten gir et aldri så lite nikk tilbake til 1970-tallet ‒ akkurat som instrumentpanelet.

Sjekk ut den nye modellen i denne videoen, og husk også bildene under.

Norsk pris er ikke kjent, men den innværende Carrera S starter på rundt 1,5 millioner kroner. Nye 911 er ventet til forhandleren en gang rundt sommeren.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *