Annonse
Hjem Elbiler Norsk elbil på sterk 2. plass

Norsk elbil på sterk 2. plass

NTNU-studenter har laget en elbil med en rekkevidde elbilprodusenter bare kan drømme om, og endte på 2. plass i sin klasse under Shell Eco-maraton i London.

Shell Eco-maraton er en årlig konkurranse som avvikles både i Europa, Amerika og Asia, og i helgen ble årets arrangementer avrundet med den europeiske konkurransen i London.

NTNU er Norges håp i konkurransen der det gjelder å lage de mest energivennlige bilene, og denne gang konkurrerte de i konseptklassen for elbiler.

Målet var selvsagt å gå helt til topps, men noen få kWh skilte de fra det øverste trinnet på pallen.

Laget med bilen DNV GL Fuel Fighter endte opp med meget imponerende 176 kWh per kilometer, godt over ti ganger bedre enn for eksempel en Nissan Leaf.

Saken fortsetter under Annonsen

Bilen Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire fra skolen INSA i Toulouse og med to nordmenn på laget klarte 188 km/kWh og vant klassen, mens den tyske bilen Evi Neuruppin tok tredjeplassen med 151 km/kWh.

– Vi er kjempefornøyde med resultatet. Vi møtte som alltid på noen utfordringer, men stort sett bare småplukk som vi fikk rettet opp i underveis. Ikke bare fikk vi hele fire godkjente forsøk på banen, men vi forbedret oss markant for hvert nye forsøk, forteller Jørgen Jackwitz fra Holmestrand, som nå er nyutdannet ingeniør med Mastergrad i Kybernetikk.

Her jubler det norske laget:

Banen i år var 970 meter lang, og bilene måtte kjøre 15 runder innenfor en makstid. For hver runde måtte bilene stoppe før de fikk kjøre videre, og i tillegg var det mange biler på banen samtidig. Dermed spilte også ting som strategisk planlegging og kjøreteknikk inn i årets konkurranse.

Det norske laget åpnet med 105 km/kWh, og økte dette for hver runde til 176 km/kWh på det avsluttende forsøket.

– Det som skapte mest problemer for bilen vår var den skarpeste svingen etterfulgt av helling. På det første forsøket fikk vi litt problemer med hjulopphenget, i tillegg til at dekkene og fjæringa var i mykeste laget. Etter at vi utbedret dette og tok noen grep for å optimalisere motorkontrollene, gikk det bare bedre og bedre, forteller maskiningeniør Håvard Vestad fra Stavanger, som i likhet med Jørgen var med på konkurransen for andre gang.

‒ Det som skiller oss fra mange av de andre lagene er at vi har to motorer og regulativ bremsing, og sistnevnte har fungert godt for oss i konkurransen. Å komme nummer to bare 6,7 prosent unna vinnerlaget er vi veldig stolte av, forteller Håvard.

Håvard (til venstre) og Jørgen hadde grunn til å smile etter helgens konkurranse.

Laget består av 30 studenter fra NTNU og de dekker fagfelt som mekanisk, elektro, design og markedsføring. I tillegg fokuserer de på forskning og utvikling.

Eirik Evjan Furuholmen fra Oslo har ledet lagets R&D-gruppe, og skal være prosjektleder for neste års bil. Han kan fortelle at i tillegg til å videreutvikle den elektriske konseptbilen, skal teamet starte på et prosjekt for å utvikle en autonom bil ‒ altså en selvkjørende versjon.

– Vi skal også bygge videre på den data-loggeren vi har i dag for å lage en digital tvilling av bilen. Denne skal vi bruke «live» for optimalisering. I tillegg skal vi jobbe for å sikre at våre elektriske systemer blir enda mer pålitelig – og så kommer den store oppgaven: et nytt chassis, sier han.

Shell Eco-maraton har vært arrangert siden 1985, og reglene oppdateres også jevnlig. Til neste år må for eksempel de elektriske konseptbilene har to dører.

– Vi ønsker å ha et enda lettere chassis, og uansett er å lage et chassis ganske krevende – så dette er en oppgave vi gleder oss til, smiler Eirik.

De måtte altså se seg slått av Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire fra det franske universitetet INSA Toulouse. Der studerer blant annet Simen Sandtorv Hansen fra Bergen og Torkel Genet fra Sandnes, som begge deltok på konkurransen for andre gang. Ikke bare fulgte laget opp seieren fra i fjor, men de satt også ny verdensrekord i klassen med 188 km/kWh.

Nordmennene er sentrale i laget, og har Torkel til venstre på bildet under som teamleder og Simen som pilot og i mekanisk stab.

I likhet med gjengen fra NTNU videreutviklet laget fjorårets bil, noe som inkludert en ganske betydelig endring; de har nemlig byttet ut forbrenningsmotoren til elektrisk motor og dermed byttet klasse i konkurransen.

– Vi har byttet til en elektrisk 250W sveitsisk motor. Vi har også blant annet utviklet vår egen motorkontroller som regulerer akselerasjonen, satt på nye bremser og jobbet mye med optimalisering av mekaniske og elektroniske komponenter. Utfordringene har vært mange, og varierte; knyttet til alt ifra teknisk til å finne sponsorer. Det er utrolig kjekt når vi da kan avslutte prosjektet med såpass gode resultater, og ekstra morsomt er det når våre venner i NTNU også gjør det så bra, forteller Torkel som nå går inn i sitt siste studieår for å bli elektronikkingeniør.

Simen kan legge til at bilen veier nøyaktig like mye som piloten iført utstyr, nemlig 67 kilo.

– I dag har vært litt av et høydepunkt! Vi har lagt mange timer i prosjektet, og resultatene beviser at hardt arbeid lønner seg. På skolen går det stort sett i teori, og Shell Eco-maraton er en veldig unik mulighet til å få praktisk erfaring – som er gull verdt, sier han.

Det er altså flere klasser i konkurransen, og i klassen prototype elbatteri klarte spanske ECO-DIMONI å få et resultat på utrolige 742 km/kWh, det beste elektriske resultatet så langt i år i Shell Eco-maraton.

Blant prototype hydrogenbiler klarte tyske ThaiGer-H2-Racing Stralsund 779 km/m3, mens franske Microjoule-La Joliverie klarte solide 2.324 kilometer per liter i prototype forbrenningsklassen. Det er hele Norge på langs ved å forbruke energi tilsvarende 1 liter drivstoff det.

Med dagens drivstoffpriser hadde det kanskje gjort seg med en slik bil.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,638FansLik
54FølgereFølg
76FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker