Hjem / Elbiler / Norsk elbil-boom fra USA
Chevrolet Bolt er søstermodellen til Opel Ampera-e, elbilen som stoppet helt opp. (Foto: Chevrolet)
Chevrolet Bolt er søstermodellen til Opel Ampera-e, elbilen som stoppet helt opp. (Foto: Chevrolet)

Norsk elbil-boom fra USA

På få år har importen av amerikanske biler mer en doblet seg. Elbilene står bak økningen.

Det er mange som bærer på en drøm om en amcar ‒ enten det er en eldre amerikansk bil eller en ny amerikansk elbil.

Annonse

Og det er også stadig flere som gjør drømmen til en realitet, og tar steget og kjøper seg en bil fra Nord-Amerika.

Ifølge tall fra Statens vegvesen lå importen av biler fra USA i perioden 2004-2015 og som kom inn via Drammen på rundt 900-1.000 biler i året.

Men så skjedde det noe med interessen, og det i forbindelse med den norske elbilsatsingen.

I 2015 steg dette til 1.400 biler, men det i 2017 ble USA-importert hele 2.200 amerikanske biler via Drammen. Og ja, det er mangelen på elbiler i Norge som fører til denne store økningen.

Faktisk var 70 prosent av alle disse elbiler, nærmere bestemt 1.540 i tallet.

Annonse

Samlet antall lette kjøretøy til kontroll i Drammen i 2017 var på 12.154 mot 10.338 året før.

Det var generelt høy bruktimport av elbiler i 2017. Det ble totalt importert 8.558 nullutslippsbiler i 2017, en oppgang på hele 62,1 prosent.

Men tilbake til USA.

Trenden siden midten av 2000-tallet har altså vært at amcar er populært, noe de har erfart i Drammen og Buskerud som mottar rundt 70 prosent av bilene fra USA som ankommer sjøveien. De fire andre stedene er Hafslund (Sarpsborg/Fredrikstad), Haugesund, Trondheim og Bodø.

‒ Siden 2004 har vi hatt en spesialistfunksjon på godkjenning av importerte biler fra USA, forteller Widar Stoltz i Statens vegvesen. Han er kontorleder ved kjøretøyteknisk Nedre Buskerud i Region sør.

For de innvidde består spesialistfunksjonen i dag av kjøretøyforskriften §1-15, 1-16 og bilforskriften §10 a, b, c

‒ Innføringen av ny kjøretøyforskrift 1. juni i fjor la samtidig økt press på våre ansatte og godkjenning av amerikanske kjøretøy, forteller Stoltz.

Det er nemlig slik at samferdselsdepartementet har myket opp reglene rundt import fra USA.

Det tillates nå blant annet USA-standard på lys og blinklys. Det åpnes også for import av tunge kjøretøy og tilhengere. Det gjelder også kjøretøy fra Canada.

‒ Elbilene er standard utstyrt, og de godkjennes nesten utlukkende nede på Drammen bilhavn. Øvrige brukte amerikanske biler må inn til hallen på Lierstranda for godkjenning, forklarer Pål Erik Westeng.

Han tror 2018 kommer til å bli like hektisk som 2017. Og det viser også statistikken.

I løpet av januar og første halvdel av februar kom den 465 elbiler fra USA, og så lenge bilprodusentene ikke klarer å levere nok elbiler til det norske markedet må nok Westeng og kollegaene regne med hektiske tider også framover.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Dette er årets mest sikre bil, Mercedes-Benz A-klasse. (Alle foto: Euro NCAP)

Nye A-klasse årets sikreste bil

Kollisjonstest-organisasjonen Euro NCAP har delt ut årets priser, og Mercedes A-klasse ble kåret til årets …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *