Annonse
Hjem Elbiler Norges elbil-pioner hedret

Norges elbil-pioner hedret

Norsk elbilforening delte tirsdag ut sin aller første hederspris kalt «Årets Buddy» til Frederic Hauge.

Elbilforeningen introduserte den nye Buddy-prisen under Arendalsuka, og den er myntet på en person som har betydd mye for elbilskiftet.

Og valget falt altså på Bellona-sjefen, og det er langt fra tilfeldig og et ganske så åpenbart valg. For den godeste Hauge er nemlig en aldri så liten pioner når det kommer til elbiler.

Sammen med Morten Harket og Magne Furuholmen i a-ha importerte han det som er kjent som Norges første elbil helt tilbake i 1989, en liten og firkantet ombygd Fiat Panda som de ramlet over på tur i Sveits. Bilen ble importert hjem til Norge, og hadde i teorien en rekkevidde på 45 kilometer.

Hauge var opptatt av elbilfordeler allerede den gang, så han kjørte sin egen lille sivile ulydighet gjennom bomringen i Oslo. Han nektet nemlig å betale for passeringene, som han mente skulle være gratis for elbiler. Bøtene betalte han heller ikke, og bilen ble til slutt konfiskert og auksjonert bort. Bellona svarte med å kjøpe den tilbake, ingen andre brydde seg nemlig om å by på det merkelige kjøretøyet.

Saken fortsetter under Annonsen

Sju år etterpå, i 1996, fikk Bellona-lederen viljen sin, og det ble gratis bompassering for elbiler.

Da Tesla kom med Roadster i 2009 var Hauge kjapp til å sikre seg en slik, og da produsenten kom med Model S i 2013 var han ikke bare den første i Norge som fikk den nyskapende elbilen, men faktisk i hele Europa.

Så når elbilforeningen introduserer en ny pris, var det kanskje bare rimelig at den endte hos Hauge.

‒ Frederic Hauge har bidratt sterkt til at Norge har blitt en elbilpioner i verden. For dette fortjener han elbilforeningens ærespris, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Etter at Hauge kjøpte den merkelige elbilen i 1989 har 170.000 nordmenn fulgt hans eksempel, og elbilen er for lengst kommet for å bli.

‒ Frederic Hauge er uredd, kompetent, storkjefta, visjonær og resultatorientert. Han har en stemme som bærer, og som ofte blir hørt. Når han ikke blir hørt tar han skeia i egen hånd ‒ som med det siste prosjektet han brenner for, å bygge batterifabrikk, med norske næringsinteresser for øye, sier Bu.

Foreningen har selvsagt fått mye drahjelp av Hauge og hans elbil-entusiasme, og nå står resten av Europa for tur.

‒ Vi har en brennhet sommer bak oss, og en gradestokk som varsler ille for framtiden. Europa har i dag en gjennomsnittlig markedsandel for elbil rundt én prosent. Vi vil løfte fram Frederic Hauges målrettede arbeid inn mot EU-systemet, for å få fart på sakene også i resten av Europa, sier Bu.

Hauge selv er selvsagt ikke ukjent med den norske elbilen Buddy, som har vært banebrytende for det norske elbileventyret blant annet med tanke på elbilfordelene som ble innført. For da Bellona rundet 20 år i 2006 vanket det faktisk en Buddy i bursdagsgave, noe Hauge den gang satte stor pris på.

Under Arendalsuka kåret også elbilforeningen årets elbilhovedstad, og Bergen stakk av med den prisen foran Oslo, Stavanger og Trondheim.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,633FansLik
52FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker