Annonse
Hjem Elbiler Norge med «verdensrekord» i elbilsalg

Norge med «verdensrekord» i elbilsalg

I september var 45,3 prosent av det norske nybilsalget elbiler, noe som aldri tidligere har skjedd.

Litt av forklaring på den høye prosentandelen var at nybilsalget generelt falt med hele 21,1 prosent i september sammenlignet med samme måned i 2017, og det ble kun totalt registrert 10.620 nye personbiler, viser statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OVF).

I tillegg fikk Tesla ny fart på seg, og leverte 2.016 biler i september ‒ månedens klart mest registrerte merke. Totalt ble det registrert 4.810 nullutslippsbiler i forrige måned.

Sluttresultatet var at for første gang i historien, norsk og internasjonalt, ble det nesten registrert like mange elbiler som fossilbiler.

‒ Bilmarkedet i september var helt spesielt, det ble satt ny Norges-rekord og ny verdensrekord i salg av elbiler, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Nye elbiler hadde en markedsandel på 45,3 prosent og inkluderer vi bruktimporten av nesten nye elbiler, ble andelen hele 47,7 prosent.

Dette resulterte selvsagt også i et svært lavt utslipp totalt.

‒ En så stor elbilandel medførte et rekordlavt CO2-utslipp på 55 g/km. Selv om vi i Norge er vant til at gjennomsnittlig CO2-utslipp faller fra måned til måned, er dette det laveste nivået vi noensinne har målt.

‒ En forklaring på de nye rekordene er blant annet å finne i overgangen til en ny og strengere målemetode for forbruk og utslipp, WLTP. Den nye målemetoden betyr høyere forbruk og CO2-utslipp og medfører derfor at avgiftene øker på de fleste personbiler med forbrenningsmotor, inkludert ladbare hybrider, sier Solberg Thorsen.

Men ser vi isolert på bensinbilene og dieselbilene gikk faktisk utslippet opp i forhold til for ett år siden. Bensinbilene endte på 93 g/km, opp 3 g/km, mens dieselbilen snittet på 132 g/km, opp 4 g/km.

Næringsandelen falt i likhet med det generelle salget, og var i september på 46,3 prosent mot 49,4 i september 2017.

Dieselbilene satte også rekord i september, men denne gang med negativt fortegn. Bilimportørene tar stadig inn færre dieselvarianter, og i september var dieselandelen helt nede på 12,4 prosent (18 prosent i september 2017). 16,1 prosent av bilene hadde bensinmotor, også dette rekordlavt.

Med et stort salg av Tesla fikk også hybridene en smekk, og denne andelen falt ned til 26,2 prosent (31,4 prosent i september 2017).

Totalt ble det registrert 4.802 elbiler og 8 hydrogenbiler i september, mens det ble brukbilimportert 1.252 biler med nullutslipp.

Tesla ble månedens merke med 2.016 registrerte biler, etterfulgt av Nissan med 1.158 og Toyota med 1.116 biler. Volkswagen fikk seg en skikkelig smekk, og registrerte kun 534 biler. Det må være svært lenge siden tyskerne opplevde en så dårlig måned.

Men totalt i 2018 troner fortsatt Volkswagen med 14.766 biler, etterfulgt av Toyota med 11.622 og Nissan med 10.820 biler.

Nissan Leaf falt også ned fra tronen som den mest solgte modellen, og Tesla Model X overtok den med 1.234 biler. Leaf fulgte med 1.071 biler, mens Tesla Model S var nummer tre med 782 biler.

Tesla Model X. (Foto: Tesla)
Tesla Model X. (Foto: Tesla)

Totalt er Leaf mest solgt så langt i år med 9.083 biler, fulgt av Volkswagen Golf med 6.630 og BMW i3 med eksakt 4.000 biler.

Følg bil24 på Facebook

1 kommentar

  1. […] i vinden som aldri før. Faktisk utgjør elbiler 45 % av nybilsalget her til lands, og vi ligger i verdenstoppen når det kommer til antall elbiler i forhold til befolkningen. Disse bilene går utelukkende på […]

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,445FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker