Annonse
Hjem Elbiler Norge med klart størst elbil-andel

Norge med klart størst elbil-andel

Verden har fått øynene opp for elbiler, og i 2016 ble grensen på 2 millioner nådd året etter at vi passerte én million. Men det er fortsatt en nasjon som «ruler».

Norge har to ting som taler for nullutslippsbiler i forhold til de fleste andre nasjoner. Norge har et høyere avgiftsnivå på fossile biler, og Norge flere nullutslippsfordeler.

I sum sender dette Norge til topps i oversikten over hvor utbredt slike kjøretøy er. Faktisk i soleklar ledelse.

En rapport fra International Energy Agency (IEA) tar for seg salget av elbiler fra 2010 til 2016, og ser vi på 2016 er det ingen som kommer i nærheten av Norge. Vel og merke i markedsandel.

Vi leder an den klimavennlige satsingen ved at elbilene hadde en markedsandel på 29 prosent i 2016.

Saken fortsetter under Annonsen

Prosentallet faller dramatisk ned til andrenasjonen, som er Nederland med 6,4 prosent. Av det må vi nesten halvere tallet for å finne neste nasjon. Det er Sverige med 3,4 prosent.

Tre av de virkelig store, Storbritannia, Frankrike og Kina, nærmer seg alle 1,5 prosent. Og som vi da skjønner selges det klart flest elbiler i Kina.

Verdens mest folkerike nasjon sto faktisk for mer enn 40 prosent av alle nye elbilene i 2016.

Og at interessen blir større i Kina og til dels USA ser vi igjen på den dramatiske økningen av det totale salget.

I 2014 passerte vi 500.000 elbiler, og i 2015 ble grensen på én million passert. I fjor ble det solgt over 750.000 elbiler, og nå er altså grensen på to millioner brutt.

Selv om hele Norges befolkning ville fått plass i en bydel i en av de store kinesiske byene, betyr det ikke at vi er helt i bunnen når det kommer til antall elbiler. Vi er faktisk den tredje største nasjonen.

Kina fikk nærmere 350.000 nye elbiler på veiene i fjor, og topper soleklart. Nummer to er USA, hvor det ble kjøpt over 150.000 elbiler i 2016.

Norge med 50.000 nye elbiler knep akkurat tredjeplassen foran Storbritannia. Deretter finner vi Frankrike og Japan, sistnevnte solgte faktisk færre enn de gjorde tilbake i 2012.

En av årsakene til at det nå er mer enn 2,3 millioner elbiler på veiene er at kostandene knyttet til å produsere batterier har gått kraftig ned, noe som gjør at produsentene nå tør å satse på elbiler. I 2009 kostet det 1.000 dollar per kWh å produsere batteri, mens denne kostnaden falt til under 300 dollar i fjor.

I tillegg går utviklingen svært raskt når det kommer til batteriteknologi, og produsentene klarer stadig å forbedre effekten.

Norge bidrag blir selvsagt lagt merke til, og vi er med i en gruppe på ti land som har som mål om å nå 30 prosent markedsandel for elbiler for personlig bruk, små transportkjøretøy, busser og lastebiler innen 2030.

Gruppen Electic Vehicles Initiative (EVI) består nesten utelukkende av tungvektere, og lille Norge har selskap av Canada, Kina, Frankrike, Tyskland, Japan, Nederland, Sverige, Storbritannia og USA. Gruppen ledes per i dag av USA.

Her hjemme ble det i juli registrert 1.824 nye nullutslippsbiler (1.821 elbiler), en økning på 65 prosent i forhold til juli 2016. Markedsandelen var på 15,9 prosent.

I tillegg var hver tredje bil hybrid.

Så Norge fortsetter nok å være el-lokomotivet en stund framover.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,219FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker