Annonse
Hjem Nyheter Norge best ‒ igjen

Norge best ‒ igjen

For femte året på rad har Norge færrest døde i trafikken, og det er mot alle odds.

De som har kjørt bil eller blitt fortalt historier om hvordan det var å kjøre bil på 1960- og 70-tallet vet at det var helt andre tider den gang.

Blant annet gjorde det faktum at mange hadde små biler og store familier til at man måtte være kreativ, og mang et barn har gjort unna bilferien plassert på hattehylla. Ja, så ille var det.

Også den gang var politikerne opptatt av trafikksikkerhet, og i 1971 følte Ap-politiker Liv Aasen at hun måtte rykke ut med en advarende pekefinger.

‒ I perioden fra 1970 til 1990 regner man med at det vil bli liggende igjen på veiene våre 14.500 drepte og 400.000 mer eller mindre alvorlige skadde. Jeg bruker med hensikt utrykket «bli liggende igjen», for man må faktisk over slagmarken i krig for å finne tilsvarende tall, sa hun oppgitt og advarende.

Saken fortsetter under Annonsen

Og ble på en måte hørt.

Både myndigheter og bilprodusenter har tatt tak i trafikksikkerhet, og nye veier og ikke minst ny teknologi gjør også trafikken mye sikrere enn den var for 50 år siden.

Heldigvis slo ikke prognosene som Aasen hadde sett til, og spesielt de siste årene har Norge blitt et foregangsland når det kommer til trafikksikkerhet.

Myndighetene og en rekke organisasjoner og forbund jobber nå med en veldig ambisiøs null-visjon når det kommer til trafikkdrepte, og selv om vi foreløpig ikke er nær denne er dødstallene dempet til rundt 100 om året.

Dette sender oss også til topps som det mest trafikksikre landet i Europa, og dermed også i verden.

Norge har tronet øverst på denne statistikken de fire siste årene, og nå har den europeiske trafikksikkerhetsorganisasjonen ETSC sluppet tallene for 2019. Og Norge leder fortsatt an.

Her hjemme ble det registrert 20,27 døde per million, mens Sverige som er nest best registrerte 21,6 per millionen. Sveits er det tredje landet som peker seg positivt ut, og der var det 21,89 omkomne per én million innbyggere.

I 2018 var snittet blant de 32 landene med i undersøkelsen på 49 døde per million, så Norge har godt under halvparten av denne dødeligheten.

To norske medlemmer av ETSC er MA Rusfri Trafikk og Trygg Trafikk, og begge disse gleder seg selvsagt hvor bra Norge har jobbet med trafikksikkerhet.

«Systematisk arbeid over tid er alltid lønnsomt, også ved livreddende sikkerhetstiltak. I Norge er vi så heldig at vi har Nullvisjonen, som er forankret i Stortinget – som sier at vi skal ha null drepte og hardt skadde i trafikken. Samfunnsengasjementet hos ulike organisasjoner og aktører er også helt essensielt, og i Norge er vi meget god på samarbeid. Det et viktig å være klar over at trafikksikkerhet ikke er noe enkeltmannsarbeid», sier generalsekretær Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i MA og Trygg Trafikk-direktør Jan Johansen i en felles uttalelse.

Begge understreker at vi ikke er verdensmestere for evig tid, så vi kan ikke slippe skuldrene ned.

«Er det én ting vi har lært om trafikksikkerhet, så er det at gode resultater er forgjengelig med mindre vi hele tiden er skjerpet og holder fokus på målet. Har man lykkes godt en stund kan det være fristende å lene seg litt tilbake, lempe på noen krav, øke en fartsgrense, la økonomiske begrensninger veie tyngre enn sikkerhet… Da vil tilbakeslaget komme ganske fort, og antall drepte og hardt skadde i trafikken vil øke igjen.»

De peker også på områder som rus, fart og uoppmerksomhet som utfordrende elementer som fortsatt forårsaker for mange ulykker.

Totalt omkom 108 personer i den norske trafikken i fjor, og så langt i år har 47 liv gått tapt.

Tradisjonelt er sommeren den verste perioden, så kjør pent, ta hensyn og kom fram like hel som dere var ved starten.

Og ikke legge ungene, eller noe som kan forårsake skade ved en nødbrems, i hattehylla. Men det vet dere.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,768FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker