HjemForbrukerNordmenn dårligst av alle på to bil-begrep

Nordmenn dårligst av alle på to bil-begrep

En ny undersøkelse avdekker at nordmenn er de som er mest forvirret når det kommer til hva en autonom og tilkoblet bil betyr. Så det er på høy tid å lære seg begrepene.

Bilverden er inne i en voldsom endring, og mens vi tidligere stort sett hadde kontroll så lenge vi visste hva cruisekontroll betydde popper det nå stadig opp nye begreper. Ny mobilitet gjør det vanskelig å holde tritt, selv for de som følger ekstra godt med.

- Annonse -

Og du har kanskje allerede falt av. For hva i søren menes med mobilitet? Jo, det betyr måten vi forflytter oss på ‒ bil er en mobilitet, kollektiv er en annen. Det er altså et samlebegrep rundt hvordan vi forflytter oss.

Så hva med begrepene autonom og tilkoblet?

Vel, de fleste norske forbrukerne vet rett og slett ikke hva som menes med dette.

Dette kommer til syne i en fersk undersøkelse* gjort av Avis Budget Group, hvor rundt halvparten av de 14.000 som deltok fra hele 14 land svarte at de var forvirret. Så nordmenn er kanskje de mest kunnskapsløse, men det er heldigvis mange andre som også lurer på hva i alle dager dette er for noe.

- Annonse -

Studien avdekket at det er en store forskjeller i forbrukeres forståelse av framtidens mobilitetsløsninger, og norske forbrukere er altså de som er aller mest forvirret.

Det kan vi jo ikke ha på oss, vi som er vant til å toppe enhver kåring, så vi rydder opp i dette kaoset her og nå.

Undersøkelsen avdekte at kun 35 prosent av nordmenn visste hva en tilkoblet bil betyr, klart dårligst av de 14 landene. Danskene og britene var nest mest forvirret med 37 prosent, mens Franskmennene hadde mest peiling hvor 72 prosent skjønte begrepet.

Så hva betyr det da?

- Annonse -

En tilkoblet bil betyr at kjøretøyet er koblet opp mot internett via en egen intern nettilkobling. Bilen er altså utstyrt med teknologi som gjør at den er koblet til nettet hele tiden akkurat som smarttelefonen er, og kan dermed kommunisere med omverden.

Det betyr at den kan kontakte eksterne tjenester og andre biler med liknende teknologi, og på den måten innhente og dele informasjon. Et eksempel er om en bil kommer inn i et område med kø, kan denne bilen gi beskjed til navigasjonsenhetene til bilene i nærheten ‒ som dermed vil kalkulere en ny rute utenom området med kø i.

Så når det sies en tilkoblet bil betyr det altså at den er koblet til nettet.

Og det skorter også på den norske kunnskapen rundt begrepet autonom.

Både bilindustrien, journalister og andre gjør sitt til å gjøre også dette forvirrende, spesielt ettersom det også finnes et annet uttrykk, selvkjørende biler.

Autonome biler og selvkjørende biler betyr altså det samme.

Det står litt bedre til med den norske kunnskap rundt en selvkjørende bil enn en tilkoblet en, men også her er nordmenn de som er mest forvirrende av de 14 landene. 44 prosent av nordmenn svarte at de har kontroll på begrepet, mens italienerne var nest dårligst med 46 prosent. På den andre enden toppet tyskerne hvor 69 prosent hadde kjennskap til uttrykket.

Begrepet selvkjørende stammer fra ordet autonom, som ifølge det store norske leksikon betyr «selvstyrende». Ordet er myntet på selvstyrende stater, som for eksempel Færøyene ‒ som er et autonomt område under Danmark. Dette ordet er altså adoptert av bilindustrien.

Nå er autonome biler riktignok selvstyrende i form at de svinger av seg selv, men de kan også gasse, holde og avpasse farten og bremse. Dermed blir selvstyrende om til selvkjørende når vi snakker om autonome biler.

Så selvkjørende biler kjører altså av seg selv, og det finnes også et system som går på hvor mye av kjøringen bilen kan gjøre selv. Dette kalles det autonome nivået, og går fra en skala fra 0 til 5.

Om en bil er på nivå 0 har den ingen tekniske hjelpemidler, mens nivå 5 kjører av seg selv uansett hvor den er og hvordan forholdene er. En bil på nivå 5 kan dermed helt av seg selv kjøre til en hytte langs en kjerrevei i full snøstorm.

De fleste selvkjørende bilene i dag er på nivå 2, hvor du enkelt sagt kun trenger å holde en finger på rattet mens bilen kjører av seg selv på landeveien. Bilen kan også følge andre biler, holde avstanden til kjøretøyene, bremse og gasse opp i køen samt holde seg i sin egen fil selv i svinger.

På nivå 3 trenger du kun å touche rattet nå og da, og bilene kjører stort sett av seg selv. Du har som regel en viss tid på deg til å overta kontrollen, vanligvis 10 sekunder.

På nivå 4 kan all kjøring gjøres av bilen selv, foruten under visse situasjoner som for eksempel om forholdene er for dårlig eller bilen er i ukjent terreng (klarer ikke å navigere via kartet). Bilen vil i så fall parkere seg selv ved første anledning, og bilindustrien tror vi kommer til dette nivået innen 2021.

Når bilen er autonom på nivå 5 kan du bare sette deg inn i baksetet og si destinasjonen til bilen, og den fikser resten selv i den verste snøstormen.

Det var de to begrepene, og om du holdt ut hele veien er du altså nå blant den kunnskapsrike delen av den norske befolkningen på disse områdene.

Undersøkelsen til Budget Avis Group, som selv er et globalt mobilitetsselskap som utvikler slike tjenester, tok også for seg selve sikkerheten rundt autonome biler (ja, nå vet du hva det betyr). Og her er det også åpenbart noen misforståelser ute og går. For 6 av 10 svarte at de ikke ville føle seg trygge dersom alle biler på veien var selvkjørende. Så la oss til slutt rydde opp i dette også.

Rundt 9 av 10 trafikkulykker skyldes førerfeil, og disse vil altså forsvinne om bilene selv kjører. Trafikken blir altså tryggere, og derfor er både myndigheter og produsenter så ivrige på dette feltet.

Og med en stadig mer utbredt bruk av mobiltelefonen bak rattet er det ingen tvil om at ny teknologi vil bidra til å redusere antall ulykker betraktelig. Du kan altså som fører være noen sekunder ukonsentrert uten at du setter deg selv eller andre i fare i en bil som er selvkjørende.

Og til de som ikke stoler på teknologien, kan vi jo nevne flyene. Hvem tror du som styrer disse? Jo, datamaskinene. De du kjenner som autopiloter. Og de stoler de fleste på.

* Studien er gjennomført av Sapio Research ved bruk av nettbaserte intervjuer i juli 2018. Studien hadde 14.138 voksne respondenter fra 18 år og oppover fra 14 europeiske land, med et minimum av 1.000 respondenter fra hvert land: Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia, Spania, Portugal, Nederland, Belgia, Polen, Østerrike, Sveits, Norge, Danmark og Sverige.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...
Maxus e-Deliver er klar i en ny generasjon. (Fotos: RSA)

Nå kommer Maxus e-Deliver 3 i flere utgaver

Knapt to år etter at den helelektriske varebilen var på plass i Norge, kommer det en ny generasjon. Det ruller...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her