Hjem / Forbruker / Nordmenn dårligst av alle på to bil-begrep
Hva betyr det at en bil en autonom og tilkoblet? (Foto: Volvo)
Hva betyr det at en bil en autonom og tilkoblet? (Foto: Volvo)

Nordmenn dårligst av alle på to bil-begrep

En ny undersøkelse avdekker at nordmenn er de som er mest forvirret når det kommer til hva en autonom og tilkoblet bil betyr. Så det er på høy tid å lære seg begrepene.

Bilverden er inne i en voldsom endring, og mens vi tidligere stort sett hadde kontroll så lenge vi visste hva cruisekontroll betydde popper det nå stadig opp nye begreper. Ny mobilitet gjør det vanskelig å holde tritt, selv for de som følger ekstra godt med.

Annonse

Og du har kanskje allerede falt av. For hva i søren menes med mobilitet? Jo, det betyr måten vi forflytter oss på ‒ bil er en mobilitet, kollektiv er en annen. Det er altså et samlebegrep rundt hvordan vi forflytter oss.

Så hva med begrepene autonom og tilkoblet?

Vel, de fleste norske forbrukerne vet rett og slett ikke hva som menes med dette.

Dette kommer til syne i en fersk undersøkelse* gjort av Avis Budget Group, hvor rundt halvparten av de 14.000 som deltok fra hele 14 land svarte at de var forvirret. Så nordmenn er kanskje de mest kunnskapsløse, men det er heldigvis mange andre som også lurer på hva i alle dager dette er for noe.

Studien avdekket at det er en store forskjeller i forbrukeres forståelse av framtidens mobilitetsløsninger, og norske forbrukere er altså de som er aller mest forvirret.

Annonse

Det kan vi jo ikke ha på oss, vi som er vant til å toppe enhver kåring, så vi rydder opp i dette kaoset her og nå.

Undersøkelsen avdekte at kun 35 prosent av nordmenn visste hva en tilkoblet bil betyr, klart dårligst av de 14 landene. Danskene og britene var nest mest forvirret med 37 prosent, mens Franskmennene hadde mest peiling hvor 72 prosent skjønte begrepet.

Så hva betyr det da?

En tilkoblet bil betyr at kjøretøyet er koblet opp mot internett via en egen intern nettilkobling. Bilen er altså utstyrt med teknologi som gjør at den er koblet til nettet hele tiden akkurat som smarttelefonen er, og kan dermed kommunisere med omverden.

Det betyr at den kan kontakte eksterne tjenester og andre biler med liknende teknologi, og på den måten innhente og dele informasjon. Et eksempel er om en bil kommer inn i et område med kø, kan denne bilen gi beskjed til navigasjonsenhetene til bilene i nærheten ‒ som dermed vil kalkulere en ny rute utenom området med kø i.

Så når det sies en tilkoblet bil betyr det altså at den er koblet til nettet.

Og det skorter også på den norske kunnskapen rundt begrepet autonom.

Både bilindustrien, journalister og andre gjør sitt til å gjøre også dette forvirrende, spesielt ettersom det også finnes et annet uttrykk, selvkjørende biler.

Autonome biler og selvkjørende biler betyr altså det samme.

Det står litt bedre til med den norske kunnskap rundt en selvkjørende bil enn en tilkoblet en, men også her er nordmenn de som er mest forvirrende av de 14 landene. 44 prosent av nordmenn svarte at de har kontroll på begrepet, mens italienerne var nest dårligst med 46 prosent. På den andre enden toppet tyskerne hvor 69 prosent hadde kjennskap til uttrykket.

Begrepet selvkjørende stammer fra ordet autonom, som ifølge det store norske leksikon betyr «selvstyrende». Ordet er myntet på selvstyrende stater, som for eksempel Færøyene ‒ som er et autonomt område under Danmark. Dette ordet er altså adoptert av bilindustrien.

Nå er autonome biler riktignok selvstyrende i form at de svinger av seg selv, men de kan også gasse, holde og avpasse farten og bremse. Dermed blir selvstyrende om til selvkjørende når vi snakker om autonome biler.

Så selvkjørende biler kjører altså av seg selv, og det finnes også et system som går på hvor mye av kjøringen bilen kan gjøre selv. Dette kalles det autonome nivået, og går fra en skala fra 0 til 5.

Om en bil er på nivå 0 har den ingen tekniske hjelpemidler, mens nivå 5 kjører av seg selv uansett hvor den er og hvordan forholdene er. En bil på nivå 5 kan dermed helt av seg selv kjøre til en hytte langs en kjerrevei i full snøstorm.

De fleste selvkjørende bilene i dag er på nivå 2, hvor du enkelt sagt kun trenger å holde en finger på rattet mens bilen kjører av seg selv på landeveien. Bilen kan også følge andre biler, holde avstanden til kjøretøyene, bremse og gasse opp i køen samt holde seg i sin egen fil selv i svinger.

På nivå 3 trenger du kun å touche rattet nå og da, og bilene kjører stort sett av seg selv. Du har som regel en viss tid på deg til å overta kontrollen, vanligvis 10 sekunder.

På nivå 4 kan all kjøring gjøres av bilen selv, foruten under visse situasjoner som for eksempel om forholdene er for dårlig eller bilen er i ukjent terreng (klarer ikke å navigere via kartet). Bilen vil i så fall parkere seg selv ved første anledning, og bilindustrien tror vi kommer til dette nivået innen 2021.

Når bilen er autonom på nivå 5 kan du bare sette deg inn i baksetet og si destinasjonen til bilen, og den fikser resten selv i den verste snøstormen.

Det var de to begrepene, og om du holdt ut hele veien er du altså nå blant den kunnskapsrike delen av den norske befolkningen på disse områdene.

Undersøkelsen til Budget Avis Group, som selv er et globalt mobilitetsselskap som utvikler slike tjenester, tok også for seg selve sikkerheten rundt autonome biler (ja, nå vet du hva det betyr). Og her er det også åpenbart noen misforståelser ute og går. For 6 av 10 svarte at de ikke ville føle seg trygge dersom alle biler på veien var selvkjørende. Så la oss til slutt rydde opp i dette også.

Rundt 9 av 10 trafikkulykker skyldes førerfeil, og disse vil altså forsvinne om bilene selv kjører. Trafikken blir altså tryggere, og derfor er både myndigheter og produsenter så ivrige på dette feltet.

Og med en stadig mer utbredt bruk av mobiltelefonen bak rattet er det ingen tvil om at ny teknologi vil bidra til å redusere antall ulykker betraktelig. Du kan altså som fører være noen sekunder ukonsentrert uten at du setter deg selv eller andre i fare i en bil som er selvkjørende.

Og til de som ikke stoler på teknologien, kan vi jo nevne flyene. Hvem tror du som styrer disse? Jo, datamaskinene. De du kjenner som autopiloter. Og de stoler de fleste på.

* Studien er gjennomført av Sapio Research ved bruk av nettbaserte intervjuer i juli 2018. Studien hadde 14.138 voksne respondenter fra 18 år og oppover fra 14 europeiske land, med et minimum av 1.000 respondenter fra hvert land: Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia, Spania, Portugal, Nederland, Belgia, Polen, Østerrike, Sveits, Norge, Danmark og Sverige.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Dette bildet illustrerer forskjellen med og uten refleks. Skummelt. (Foto: NAF)

Sjekk forskjellen med og uten refleks

Nå kommer høstmørket, og du lever farlig om du ferdes rundt veiene uten refleks. I …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *