- Annonse -
HjemNyheterNordmenn avslørt ‒ bruker mobilen bak rattet mer enn de innrømmer

Nordmenn avslørt ‒ bruker mobilen bak rattet mer enn de innrømmer

Vi mennesker liker å framstå som ansvarsfulle, så det er kanskje ikke noe rart at vi tøyer sannheten litt når det kommer til spørreundersøkelser.

Titt og ofte dukker det opp spørreundersøkelser som tar tempen på viktige ting, og en fersk slik omhandlet mobilbruk bak rattet ‒ denne trafikkfarlige øvelsen mange nordmenn bedriver.

- Annonse -

Undersøkelsen viste at 43 prosent innrømmet at de hadde brukt mobilen mens de satt bak rattet, et høyt og urovekkende tall.

Og et som faktisk gir feil inntrykk av mobilbruken bak rattet.

‒ Sannheten er at det er langt flere. Det er ikke unormalt å tenke litt bedre om seg selv, og spørreundersøkelser og selvrapportering på mobilbruk er ofte er misvisende. De fleste av oss bruker mobilen mer enn vi tror, sier atferdspsykolog Jon Magnus Eilertsen i forsikringsselskapet Fremtind.

Og ikke alle underrapporterer med vilje.

- Annonse -

‒ En av årsakene er at mobilbruk er så automatisert at vi ikke er bevisste på hvor mye vi faktisk bruker den, forklarer han.

Vi har altså blitt så vant til å ha mobilen i hånden at vi rett og slett ikke merker at vi bruker den. Hmmm.

Men som kjent skal sannheten komme for dage, og det gjør den nå når det kommer til mobilbruk mens man kjører.

Fremtind er et moderne selskap som ble dannet da forsikringsselskapene til SpareBank 1 og DNB fusjonerte i 2019, og de er ikke redd for å komme med nye løsninger.

- Annonse -

En slik er smart bilforsikring og appen Smartbil, og via denne løsningen registrerer selskapet mobilbruk (aktiv bruk av apper og tasting) og belønner deretter de som lar den ligge urørt ‒ slik den skal når man sitter bak rattet.

Og de har like godt tatt en titt på kjøredata fra om lag 10.000 bruker, noe som danner et langt bredere grunnlag enn tradisjonelle spørreundersøkelser. Disse har totalt lagt bak seg 24 millioner kjørte kilometer, og forteller en litt annen historie enn det som kom fram i den ferske undersøkelsen.

Dataen lyver altså ikke, og viser at to av tre faktisk bruker mobilen under kjøreturen.

– Og de som faktisk bruker mobilen bruker den alt for mye, i snitt i 27 prosent av sine kjøreturer, sier Eilertsen.

Fremtind er ikke ute etter å straffe de som bruker mobilen, men vil heller belønne de som ikke bruker den. Her har politikerne noe å lære, for de er som kjent glade i pisken.

– Vi vet at mobilbruk er en kilde til mange store og små bilskader og trafikkulykker. Målet vårt er å hjelpe sjåførene å bli mer bevisste på risikofull atferd, og belønne de som utviser trygg atferd, sier Eilertsen.

I likhet med tradisjonelle spørreundersøkelser viser kjøredataen til Fremtind at det er de unge som gir mest blaffen, og avslører at hele 80 prosent av de under 25 år bruker mobilen bak rattet. Totalt bruker denne gruppen mobilen i 37 prosent av sine kjøreturer.

– Dette er skremmende tall, spesielt når vi vet at de yngste sjåførene ofte har en mer offensiv kjørestil med mindre flyt, sier Eilertsen.

Dataen viser også at det er færrest sjåfører i Trøndelag som bruker mobilen, men prosentvis finner vi de flinkeste på Vestlandet. Her bruker drøyt 60 prosent mobilen, men «kun» på 24 prosent av kjøreturene.

– Dette kan ha sammenheng med veistandard, men vi tror også at disse bilistene er mer bevisst sin kjøreatferd, sier Eilertsen.

Kanskje ikke overraskende er Oslo på motsatt ende av skalaen, og i hovedstaden bruker sju av 10 bilister mobilen mens de kjører ‒ og i nær 30 prosent av sine kjøreturer.

Det var Sparebank 1 som lanserte smart bilforsikring tilbake i 2017, og denne løsningen kalt Spinn har til nå registrert 360 millioner kjørte kilometer via mer enn 30.000 kunder.

Fremtind har også spilt ut en nytt trafikksikkert kort nå i høst, og i forbindelse med skolestart belønner de bilister som overholder de laveste fartsgrensene. De lar også pisken ligge urørt når det kommer til å overholde fartsgrenser, og vil heller belønne de som kjører trafikksikkert i befolkede områder.

Da gjenstår det bare ett spørsmål: Bruker du mobilen mens du kjører?

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her