Annonse
HjemElbilerNissan satser 12 milliarder på elbiler i England ‒ resultatet er blant...

Nissan satser 12 milliarder på elbiler i England ‒ resultatet er blant annet en ny elbil

Ryktene om Nissans europeiske død var betraktelig overdrevet, for nå setter det japanske merket i gang en gigantisk satsing i Sunderland som inkluderer elbiler, elbilbatterier og fornybar energi.

Vi ballsultne nordmenn forbinder gjerne Sunderland med engelsk fotball, men byen et frispark unna Newcastle langt nordøst i England kan selvsagt by på mer enn et fotballag som for tiden sliter nede i divisjonssystemet.

Havne- og industribyen kan blant annet skilte med en stor bilfabrikk, for tilbake i 1984 bestemte Nissan seg for å bygge en fabrikk i den engelske byen som et ledd i en ny europeisk satsing.

Og denne fabrikken har faktisk også spilt en sentral rolle i Nissans elbilsatsing, for dette var også en av plassene de utviklet og produserte batterier. For kanskje overraskende startet Nissan allerede på 1990-tallet å utvikle batteripakker selv, men for noen år siden endret de strategi og solgte blant annet batteridelen kalt Automotive Energy Supply Corporation til Envision.

Saken fortsetter under Annonsen

Dette og andre signaler fra Nissan har ført til rykter om at Nissan faktisk planlegger å forlate Europa, men disse setter merket nå en solid stopper for.

For Nissan som var med å brøyte vei for elbiler med sin satsing på Leaf har nå klar en ny kjempesatsing i Sunderland, et prosjekt kryptisk nok kalt Nissan EV36Zero.

Det er ikke enkelt å tolke det navnet, men det står altså for elbiler (EV), en helhetlig satsing (360 grader) og nullutslipp (Zero). Dette inkluderer altså hele økosystemet, elbiler, batteripakker og et dempet karbonavtrykk i form av fornybar energi.

Sunderland blir altså en sentral del av dette, og ifølge Nissan vil den nye satsing føre til 6.200 nye og grønne jobber hos Nissan og i britisk forsyningsledd.

I første omgang fører dette til en investering på hele 1 milliard pund, og Envision som kjøpte batteridelen av Nissan bidrar til dette sammen med Sunderland by. Om vi slår 1 milliard pund inn i valutakalkulatoren får vi 11,88 milliarder kroner, så det er enorme summer Nissan og partnerne nå satser.

‒ Dette er en milepæl for Nissan, våre partnere, Storbritannia og bilindustrien som helhet. Nissan EV36Zero vil transformere ideen om hva som er mulig for vår bransje og endre veikartet for framtiden for alle parter, sier Nissans Chief Operating Officer, Makoto Uchida.

‒ Vi satte i sin tid helt ny standard med Nissan Leaf, verdens første masseproduserte elbil. I samarbeid med våre partnere vil Nissan med dette være banebrytende for neste fase av bilindustrien når nå vi akselererer mot full elektrifisering og karbonnøytralitet.

Også Storbritannias statsminister, Boris Johnson, som jo har sitt å stri med, tar imot denne gla’nyheten med åpne armer.

‒ Nissans kunngjøring om å produsere en ny generasjon elbil i Sunderland, sammen med en ny gigafabrikk fra Envision, er en viktig tillitserklæring til Storbritannia og våre dyktige arbeidere i denne regionen, sier han.

Envision driver allerede Europas første Gigafactory i Sunderland, som ble etablert for Nissan Leaf-produksjon i 2013.

Målet med den nye gigafabrikken er å produsere batterier til 100.000 biler i året, men mest spennende for oss nordmenn er hva dette betyr for den rene elbil-satsingen til Nissan.

Den japanske produsenten vil satse rundt 5 milliarder kroner på en ny generasjon elbil ved Sunderland-fabrikken, og mer eksakt skal det bli en crossover SUV. Her lover Nissan å ta elbilene opp til et nytt nivå både når det kommer til design, effektivitet og batteriteknologi.

Den nye elbilen skal bygges på CMF-EV-plattformen til alliansen som også består av Renault og Mitsubishi, og det er forventet en produksjonskapasitet på opptil 100.000 eksemplarer.

Et ledd i 360-planen er altså fornybar energi, og her spiller også Sunderland by inn. Her skal det satses ytterligere på sol- og vindenergi, og det antydes blant annet 10 nye solanlegg som skal sørge for grønn strøm.

Planen her inkluderer også en diger park av brukte batterier, og denne vil kunne lagre store mengder energi som kan benyttes ved behov.

Ifølge Nissan bidrar dagens satsting i Sunderland til rundt 46.000 arbeidsplasser i Storbritannia, og her produseres modellene Qashqai, Juke og Leaf. Rundt 70 prosent av bilene eksporteres til fastlands-Europa, 20 prosent selges i Storbritannia og 10 prosent går til markeder utenfor Europa.

Og nå skal det altså satses ytterligere i Sunderland, byen som altså består av mer enn et fotballag.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse