Nissan viser fram sitt 4. Hyper-konsept, og denne er intet mindre enn en pønker. (Fotos: Nissan)

Nissan med pønker-konsept

Den fjerde og siste konseptbilen fra Nissan som en oppvarming til Japan Mobility Show er vist fram, og nå handler det om Hyper Punk.


Nissan tar den store bilutstillingen i Tokyo svært alvorlig, og har varmet opp med å vise fram hele fire elektriske konsepter på kun noen få uker. Nå er dette kun konsepter, men skal likevel gi oss et innblikk i hva Nissan tenker om framtidens biler.

Det japanske bilmerket har gardert seg greit med Hyper Urban, den urbane, Hyper Adventure, den eventyrlystne, Hyper Tourer, den turglade, og det aller siste konseptet som også finner vei til bilutstillingen heter Hyper Punk, familiens pønker.

Nissan sier at Hyper Punk er pakket inn i en funksjonell og stilig kroppsstil, er en helelektrisk kompakt crossover skreddersydd for innholdsskapere, influencere, artister og de som omfavner stil og innovasjon. Altså de som ikke er helt A4, og det er jo noen av dem.

Videre melder merket at konseptet skal vise de sømløse forbindelsene mellom den virtuelle/fysiske og den indre/utenfor verden, og skal inspirere neste generasjons crossover til å være akkurat seg selv ‒ slik alle som ikke helt føler seg helt A4 også bør være.

Som med de andre konseptene byr også Hyper Punk på et kjøretøy-til-alt-system (V2X) som neste generasjon nok setter pris på, for her fungerer bilen som en enorm ladeplugg.

På innsiden er det også som med de andre Hyper-konseptene flere japanske stiler og elementer som origami, og Nissan sier at de har smeltet det digitale og kunsten sammen på innsiden.

For eksempel kan de innebygde kameraene fange landskapet rundt bilen, og deretter bruke AI til å konvertere dette til en manga-stil (japansk tegnestil) eller grafiske mønstre i henhold til eierens preferanser.

Bildene kan deretter projiseres på en skjerm med tre skjermer arrangert rundt føreren i cockpiten, og skaper et rom der virkeligheten og metaversens verden smelter sammen, melder Nissan.

Kabinen er designet som et mobilt kreativt studio, og det er selvsagt internett slik at de på innsiden både kan være digitalt kreative og slappe av med nettbasert underholdning. Som du kan se av bildene ser ikke innsiden ut som noe annet du har sett, og det er nesten som man trenger et minutts pause etter å ha sett denne.

Videre på innsiden kan Hyper Punk også skryte av nakkestøttebiosensorer som jobber sammen med AI, og på den måten kan bilen selv kan oppdage sjåførens humør og automatisk velge riktig musikk og belysning ‒ og dette skal både øke sjåførens energi og kreativitet.

Om innsiden er spesiell så er helt klart også utsiden det. Man skulle tro at denne var laget med stealth-teknologien som skal finte ut radarbølger med alle sine polygonale overflater, og tonene i sølvlakken skifter også farge avhengig av synsvinkel og lyskilde.

Sjekk dette:

Designet skal ifølge Nissan gi overlegne aerodynamiske ytelse og har en slags kraftfull stil, og ifølge merket har de jaktet på et uttrykk som representerer brukerens ønske om å uttrykke seg selv som bryter med dagens etablerte linjer. Ja, litt som en ekte pønker.

Det hjelper selvsagt at bilen er utstyrt med svære 23-tommers hjul som også får den til å se ut som en bil som trives i terrenget, mens frontlyktene, baklyktene og signaturen bak fremhever de polygonale formene og er integrert i karosserioverflaten.

Dette konseptet skal altså vises fram under Japan Mobility Show som starter neste uke, men ikke nok med det.

Nissan sier også at fra 25. oktober skal denne og de andre Hyper-bilene bli tilgjengelige i nettspillet Fortnite under navnet «Electrify the World», og det er kanskje en passende verden for en bil som Hyper Punk.

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Nissan