På knappe fire år har Nio nådd milepælen på 200.000 produserte biler. Og nå kommer det flere nye modeller.
I september i fjor tok kinesiske Nio endelig sitt europeiske steg. Elbilmerket med store globale ambisjoner åpnet da Nio House på selveste Karl Johan i Oslo, tvers over veien til Stortinget og bare et steinkast fra Slottet.
Det markerte satstingen her i Europa, og med seg til Norge tok Nio modellen ES8 ‒ en ganske storvokst SUV som enn så lenge er den eneste Nio-bilen tilgjengelig her hjemme.
Merket har fått en god start i Norge, og har så langt registrert rundt 500 eksemplarer av ES8, og pilene for det totale Nio-salget peker også oppover.
I mars leverte merket ut 9.985 biler, en oppgang på hele 37,5 prosent i forhold til mars 2021. Og det er snakk om flere biler enn ES8, for på hjemmebane har de allerede kommet med en rekke modeller. Nio leverte 1.726 biler av ES8, 5.064 av ES6, 3.032 av EC6 og til slutt 163 eksemplarer av ET7 i mars.
Den sistnevnte det det ferskeste flaggskipet til merket som kom helt på tampen av forrige måned, og er en linjelekker coupé satt sammen på en ny plattform kalt NT 2.0. Ja, du skal få se bildet av den nye ET7 litt lengre nede i saken.
Ved utgangen av mars hadde Nio også levert 192.838 biler totalt, og nærmet seg raskt milepælen på 200.000 biler.
Og den nådde de altså i går, 26. april. Og det er ganske så imponerende, av to grunner. For det første er det et premiummerke, og for det andre brukte de rundt tre år på å nå den første milepælen på 100.000 biler. Altså har de produsert halvparten av bilene det siste året.

Nio er bare i startgropen, men jobber åpenbart ganske så hardt. Ikke bare har de flere nye modeller på gang, i utgangen av mars hadde de også satt opp hele 884 batteribytte-stasjoner bare i Kina. Det første i Europa, i Lier mellom Drammen og Oslo, ble satt opp i januar.
ES8 kommer nemlig med en løsning som gjør åpner for et automatisk batteribytte på bare noen minutter, og dermed får man seg et fulladet batteri på rekordtid.
Det er faktisk mulig å kjøpe ES8 uten batteri, og deretter leie et for en fast månedssum.
Det kinesiske merket går en travel tid i møte, for det er flere nye og oppgraderte modeller på gang.
Den ferskeste kom altså i slutten av mars, og ET7 er laget på den neste generasjonen elbil-plattform som skal gjøre bilene både smartere og sikrere. Og ja, enda mer selvkjørende.
Slik ser det nye flaggskipet ut:

ET7 skal få besøk av ytterligere to modeller satt sammen på NT 2.0 i løpet av året, og det er lillesøster ET5 og SUV-modellen ES7.
I tillegg skal Nio også oppdatere sine tre nåværende modeller med ny digital cockpit-hardware, og dette er ES8, ES6 og EC6. Det skal også poppe opp en drøss med nye butikker og servicesentre hjemme i Kina.
Her er den kommende coupéutgaven ET5:

Over i Europa skal Nio nå lanseres i flere land, og de neste som venter er Tyskland, Nederland og våre to naboer Sverige og Danmark. Dermed vil de i løpet av året være på plass i totalt fem europeiske land.
Planen er også at den første modellen i det tyske markedet ikke blir ES8 slik i Norge, men faktisk det nye flaggskipet ET7. Så ja, coupé-modellen er også på vei til Europa.
Her er et aldri så lite familiefoto av fire av bilene til Nio, ET7 (fra venstre), ES8, ES6 og EC6:

Les også:
- Norsk importør utvider BYD-samarbeidet
- En helt vanvittig pickup-mammut
- Vi har sett nærmere på elbilen Lexus RZ 450e