Hjem / Elbiler / Nei Sverige, dere var ikke først!
Hydrogenstasjonen i Bærum får strøm fra et solcelleanlegg i et nabobygg. (Fotomontasje: Tellef Dannevig/Aksel Warhuus, Asplan Viak)
Hydrogenstasjonen i Bærum får strøm fra et solcelleanlegg i et nabobygg. (Fotomontasje: Tellef Dannevig/Aksel Warhuus, Asplan Viak)

Nei Sverige, dere var ikke først!

Svenskene skryter på seg at de er først med solcelledrevet hydrogenstasjon, men halter faktisk halvannet år bak Norge.

Ja, nå kjører svenskene også «fake news» ‒ og vi biter på. Selvsagt meget slett journalistisk arbeid av oss som medfører trekk i lønn og tre ukers straffekjøring i en rustet Lada 1972-modell, men vi skal iallfall rydde opp etter oss.

Annonse

La oss først ta meldingen som kom fra kommunen i Mariestad, og som lød som følger:

«Mariestad blir först i världen med en solcellsdriven tankstation för vätgas».

Wow, tenkte vi, før vi faktisk sjekket opp påstanden. Men det blir aldri en gravepris på oss, for vi unngikk nemlig å få med oss at Norge har hatt en slik stasjon i halvannet år.

Faktisk er det til og med en sak på hjemmesiden hos Venstre om denne stasjonen. Ja, til og med partiet Venstre har fått det med seg. Huffda.

Et annet nettsted som også har fått med seg hydrogenstasjon tilknyttet Kjørboparken i Sandvika i Bærum er energiteknikk.net. I saken publisert 1. april 2016 (nei, ikke aprilspøk) har de snakket med Asplan Viak, som sammen med Uno-X Hydrogen bygget hydrogenstasjonen.

Annonse

– At overskuddsenergi fra et kontorbygg kan brukes til hydrogenproduksjon er rimelig nyskapende i seg selv.  Når dette igjen brukes til å tanke opp biler, hvis eneste utslipp er vann, nærmer vi oss en banebryter for det grønne skiftet innenfor transportsektoren, sa adm. dir. Øyvind Mork i Asplan Viak til nettstedet.

Stasjonen får strøm fra bygget Powerhouse Kjørbo, som har solenergiproduksjon på taket.

Det var NEL Hydrogen som gjorde oss oppmerk på denne stasjonen, og Uno-X Hydrogen er et felleseid selskap mellom Uno-X og NEL.

I anledning den nye stasjonen i 2016 var det også en pressemelding, og i den kan vi lese at det blir den første hydrogenstasjonen i verden som bruker overskuddsenergi fra et plusshus til å produsere hydrogen.

Et plusshus produserer mer energi enn det forbruker, og kontorbygget Powerhouse Kjørbo produserer ved hjelp av solceller to ganger elektrisitetsmengden bygget trenger.

‒ Uno-X-stasjonen på Kjørbo er den første i en helt ny generasjon hydrogenstasjoner. Her blir det like enkelt og raskt å fylle tanken med hydrogen, som det i dag er å fylle tanken med bensin eller diesel. Samtidig setter vi opp en elektrolysør som er tilpasset til å kunne bruke byggets overskuddsenergi til å produsere hydrogen lokalt, sa CEO Jon André Løkke i NEL ASA den gang.

Lokalpolitikerne i Bærum har sammen med Akershus og Oslo en ambisjon om å få 10.000 hydrogenbiler på veiene innen 2025, og Uno-X skal også åpne to nye stasjoner i Akershus i løpet av året.

Den foreløpig siste hydrogenstasjonen som er åpnet i Norge er en Uno-X-stasjon i Åsane i januar, som også ble den første utenfor Østlandet. Bergen får også ytterligere en hydrogenstasjon når en stasjon på Søreide åpner i løpet av året.

Det er også planlagt en rekke nye stasjoner i årene som kommer, så infrastrukturen begynner å komme seg rundt hydrogenbilene.

Og Norge var altså først med en solcelledrevet hydrogenstasjon ‒ selv om svenskene prøver på seg på en finte rundt den kommende stasjonen i Mariestad.

Rett skal være rett.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *