Hjem / Nyheter / Nei, bilene kan ikke kjøre av seg selv
Euro NCAP har testet 10 systemer som lar bilene gjøre endel av førerjobben. (Foto: Euro NCAP)
Euro NCAP har testet 10 systemer som lar bilene gjøre endel av førerjobben. (Foto: Euro NCAP)

Nei, bilene kan ikke kjøre av seg selv

7 av 10 tror at det mulig å kjøpe biler som kan kjøre av seg selv. Euro NCAP testet like godt 10 systemer, og slår fast: «Det er en gedigen misforståelse».

Euro NCAP er trafikantenes aller største venn, og et skikkelig horn i siden til bilprodusentene. De sørger nemlig for at bilene er sikrest mulig for både de på innsiden og utsiden, og gir bilene stjerner etter hvor sikre de er.

Annonse

Det igjen setter press på bilprodusentene til å putte inn utstyr som er fordyrende for dem, men livreddende for oss. For slakt i Euro NCAP betyr enkelt og greit krise for salget.

På samme tid legger også Euro NCAP press på EU, slik at det lovgivende organet stadig hever lista rundt hvor mye standard utstyr bilene må ha for å bli godkjente.

I 2018 skrudde Euro NCAP til skruen enda et hakk og introduserte nye tester som tar enda mer høyde for utstyr som beskytter de myke trafikantene. Biler uten slikt utstyr kan forvente seg en stjernesmell, så enden på visa er nok at de fleste også kommer med assistenter som gjør syklister og fotgjengere tryggere.

Så Euro NCAP er din livreddende venn uansett om du kjører bil eller tråkker i vei på sykkel.

Organisasjonen følger også nøye med, og har sett at flere merker nå reklamerer med at bilene kan kjøre av seg selv. Effekten har ikke latt vente på seg.

Annonse

De bestilte sammen med Global NCAP og Thatcham Research en undersøkelse om hva folk tror om automatiserte biler, og denne sammenfalt med Euro NCAP’s aller første test rundt slik selvkjørende teknologi.

Over 70 prosent tror at det er mulig å kjøpe en bil som kjører av seg selv, noe testen til NCAP avslørte ikke er tilfelle.

Og de har virkelig gått grundig til verk. De testet nemlig systemer i 10 forskjellige biler, og de fleste store produsentene har fått testet sine systemer. Bilene var Audi A6, BMW 5-serien, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes-Benz C-klasse, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla og Volvo V60.

Alle disse fikk testet systemer som hjelper til på landeveien, slik som adaptivt cruisekontroll, filsentrering og fartskontroll.

Ettersom dette var den aller første slike testen fra Euro NCAP har de ikke gitt dem stjerner, men de kommenterer selvsagt testresultatene.

Her er hovedfunnene:

  • Ingen biler på markedet i dag tilbyr full automatikk eller autonomi.
  • Biler på markedet i dag kan gi førerhjelp, men dette må ikke forveksles med automatisert kjøring. Føreren forblir fullt ansvarlig for sikker kjøring.
  • Brukes det riktig, kan denne teknologien hjelpe føreren til å opprettholde en sikker avstand, fart og å holde seg innenfor sin veibane.
  • Disse systemene bør ikke brukes i situasjoner de ikke er konstruert for, og bør ikke påberope seg som et alternativ til sikker og kontrollert kjøring.
  • Ulike produsenter har ulik tilnærming til bruken av sikkerhets-teknologier med tanke på nivået av assistanse gitt til føreren.

Euro NCAP stresser altså det faktum at du bør være klar til å ta over hele tiden.

‒ Euro NCAP’s beskjed etter disse testene er tydelig ‒ biler, selv de med avanserte førerassisteringssystemer, trenger til enhver tid en våken, oppmerksom sjåfør bak rattet. Men det er viktig at disse helt nye og moderne passive og aktive sikkerhetssystemene er tilgjengelige i bakgrunnen som et viktig sikkerhetsnett, sier generalsekretær Michiel van Ratingen.

Så hvordan gjorde systemene det i de forskjellige testene?

Adaptive Cruise Control (ACC):

Her hadde DS og BMW liten assistanse, mens Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Toyota, Nissan og Volvo hadde et balansert system. Tesla ga for mye kontroll til bilen, noe som skulle bli en gjenganger.

Sving:

I S-svingen var det igjen Tesla som fikk trekk ettersom systemet kunne gjøre at føreren stoler for mye på bilen.

Da de testet over en vei med et hull i banen, lot alle bilene føreren ta over og svinge utenom ‒ foruten Tesla. Det lar ikke føreren svinge uten at systemet slår seg selv av.

Svinge ut/inn:

Her slet samtlige systemer skikkelig, og ingen klarte å unngå en krasj uten at en våken fører bremset eller svingte unna.

Når det kommer til markedsføring er produsentene generelt flinke til å understreke førerens rolle, men en reklamevideo for BMW 5-serien viser en person som kjører uten å holde i rattet noe som gir inntrykkk av en autonom bil. Tesla har en rekke reklamevideoer som hinter om selvkjørende biler, noe som er misledende i forhold til brukermanualer som ikke promoterer dette.

Så der har vi det. Slike systemer vil hjelpe oss med en sikrere tur, men det er fortsatt et stykke til å bilene kan kjøre helt av seg selv.

Lyst til å se testene?

Her har du alle 10:

Nissan Leaf ProPilot:

Mercedes-Benz C-klasse:

Ford Focus Co-Pilot 360:

Hyundai Smart Cruise Control med Lane Following Assist:

BMW 5-serie Active Driving Assistant Plus:

Volvo V60 Pilot Assist:

Audi A6 Adaptative Cruise Assist:

Toyota Corolla Safety Sense:

DS 7 Crossback Connected Pilot:

Tesla Model S Autopilot:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *