Hjem / Elbiler / Nå vil Audi satse på hydrogenbiler
Audi vil høste frukter fra den kommende Hyundai Nexo, en hydrogenbil med lang rekkevidde. (Foto: Hyundai)
Audi vil høste frukter fra den kommende Hyundai Nexo, en hydrogenbil med lang rekkevidde. (Foto: Hyundai)

Nå vil Audi satse på hydrogenbiler

Rett før elbileventyret tar til med e-tron kaster Audi seg over hydrogenbiler. Og får drahjelp av Hyundai.

Partnerskapet mellom Audi og Hyundai er av det mer overraskende slaget, og viser nå hvordan rivaler er villig til å gå i partnerskap for å møte den nye tiden.

Annonse

Audi hører hjemme i Tyskland, og har en hele 11 søskenmerker i familien. De er nemlig eid av Volkswagen-gruppen, og blant søstrene finner vi merker som Volkswagen, Skoda, Porsche og Seat. Likevel er det ingen av disse som blir partnere når de kaster seg over hydrogenbiler. Vi må til og med ut av Europa.

Hyundai har to søskenmerker, det ene er sitt eget luksusmerke Genesis og den andre er Kia. De tre hører alle hjemme i Sør-Korea, og er tredje størst i bilverden etter Toyota og Volkswagen-gruppen.

Mens Hyundai for lengst har kastet seg over hydrogenbilene, og kom med iX35 så langt tilbake som i 2013, har Volkswagen-gruppen med Audi som en slags «hydrogensk» spydspiss vært langt mer tilbakeholdne. Både Volkswagen og Audi har riktignok utviklet prototyper i mange år, men de har rett og slett ikke fått nok fart rundt disse bilene.

Men nå blir det andre boller.

Eller for å si det på en annen måte ‒ nå skal bollen deles.

Annonse

Hyundai og Audi har blitt enig om et partnerskap rundt hydrogenteknologien som består av å dele patentlisenser. Det betyr i klartekst at de skal dele teknologien med hverandre.

‒ Brenselscelle er den mest systematiske måten å kjøre elektrisk på, og kan potensielt være en ressurs i vår portefølje, sier Peter Mertens hos Audi.

‒ Vårt veikart for FCEV (hydrogenbiler) inkluderer nå en sterk partner i Hyundai, og for å få et gjennombrudd med en slik teknologi er det smart å inngå partnerskap for å kutte kostander, påpeker han.

Audi har riktignok syslet med hydrogenbiler en stund, men partneren Hyundai er som en veteran å regne.

Hyundai kom med sin første masseproduserte hydrogenbil tilbake i 2013, men iX35 er nå pensjonert til fordel for den helt nye Nexo.

‒ Denne avtalen er nok et eksempel på Hyundais sterke forpliktelse til å skape en mer bærekraftig framtid, samtidig som vi tilbyr våre kunder et beriket liv med hydrogendrevne kjøretøyer ‒ den raskeste veien til en virkelig nullutslippsverden, sier Hyundai-topp Euisun Chung.

Avtalen innebærer et flerårig samarbeid med deling av et bredt spekter av komponenter og teknologi for hydrogenelektriske biler, og sammen skal de altså drive hydrogenbilene framover.

Og selv om avtalene er signert av bilmerkene Hyundai og Audi, vil det også gi positive effekter for Kia Motors og Volkswagen-gruppen. Avtalen er altså ikke begrenset kun til de to bilmerkene.

Hydrogenbiler er i prinsippet elbiler som kan lade seg selv opp via en kjemisk brenselcelleprosess ved bruk av hydrogen. Hydrogenbiler er altså ganske så like elbiler foruten hvordan de lades.

Avtalen fokuserer da også på selve brenselscellene, og det er Audi som til å begynne med vil tjene på dette. Hyundai har allerede ferdigutviklet 2. generasjon av sine hydrogenbiler, og teknologi brukt i Nexo vil de nå dele med den tyske bilprodusenten.

Hyundai slipper den nye generasjonen hydrogenbiler ut på markedet denne sommeren, og sørkoreanerne har kommet opp med en rekke nye teknologiske løsninger med Nexo. Bilen har blant annet en rekkevidde de fleste elbilene bare kan drømme om, og Hyundai opplyser selv at den er på 754 kilometer målt etter den gamle standarden NEDC.

Nexo havner i samme prisklasse som Toyotas hydrogenbil Mirai, og starter på 585.900 kroner.

Audi kommer på sin side med e-tron, tyskernes første skikkelige forsøk på en ren elbil. Denne SUV-modellen får verdenspremiere 30. august, mens prisen fortsatt ikke er kjent.

Også Hyundai kommer med en ny elbil, Kona electric. Den er i likhet med Nexo ventet til Norge i løpet av sommeren.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En ny lynladestasjon er åpnet i Tyskland, og denne leverer 450 kW. (Foto: BMW)

100 km rekkevidde på under 3 minutter

BMW og Porsche har satt opp den aller første lynlade-stasjonen i prosjektet FastCharge, og her …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *