Annonse
Hjem Elbiler Nå skal Europa få raske ladestasjoner

Nå skal Europa få raske ladestasjoner

Det er ingen smågutter som nå går sammen for å opprette ladestasjoner rundt i Europa i et prosjekt kalt Ionity. Norge blir et av de første landene.

Bak det prosjektnavnet finner vi nemlig BMW Gruppen, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen Gruppen, og her snakker vi altså om mange merker.

Prosjektet vil innbefatte modeller som BMW, Mini, Rolls-Royce, Mercedes-Benz, Smart, Ford, Volkswagen, Audi og Porsche.

Dette vil med andre ord være et slags startskudd for den europeiske satsingen på elbiler, som har et veiskille i 2020. Da har en rekke bilprodusenter sagt at de vil komme med en rekke elektriske modeller, blant annet skal Volvo elektrifisere alle sine modeller i 2019.

Prosjektet kommer dog ikke som lyn fra klar himmel. Allerede i fjor ble det klart at disse produsentene går sammen, men prosjektet ble altså annonsert i dag.

Saken fortsetter under Annonsen

Ionity skal sette opp 400 høykapasitets ladestasjoner (HPC) som får opp mot 350 kW kapasitet per ladepunkt, og meningen er at stasjonene skal plasseres med intervaller på 120 kilometer langs hovedveiene.

I første runde er det Norge, Tyskland og Østerrike som får 20 nye stasjoner allerede i år, før det deretter skal settes opp til sammen 400 ladestasjoner rundt i Europa innen 2020.

‒ Det første paneuropeiske HPC-nettverket kommer til å spille en viktig rolle for å etablere et marked for elektriske biler. Med Ionity har vi et felles mål om å gi kundene rask ladning med digital betaling, slik at det er mulig å legge til rette for langdistansekjøring, sier Michael Hajesch.

Han er sjef for det nye selskapet som skal ha base i München, og som vil telle rundt 50 ansatte i 2018.

Derfra skal de sørge for framtidens infrastruktur for elbiler i Europa. I Norge er det Circle K som er partnere, og målet er å få opp 100 HPC-stasjoner i Europa i løpet av 2018.

BMW, Daimler, Ford og Volkswagen har et likt antall eiendeler i Ionity, og andre bilprodusenter er allerede invitert til å bli med på samarbeidet. Så dette kan bli et prosjekt som involverer flere enn de som allerede er på plass.

Dagens ladestruktur er ikke i nærheten av å kunne prestere 350 kW, og når det blir en realitet skal det være mulig å lade om lag 300 kilometers rekkevidde på rundt 20 minutter. Per i dag har Teslas superladere for eksempel en kapasitet på 145 kW. Disse klarer å lade opp til 50 prosents kapasitet på om lag 20 minutter.

Treg ladning av elbiler sammenlignet med å fylle tanken på fossile biler er sammen med rekkevidden de to tingene som bremser salget av elbiler per i dag.

Følg bil24.no på Facebook

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,795FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker