Hjem / Nyheter / Nå kommer kvinnene
Slik ser bilen ut som kvinnene skal kjøre til neste år. (Foto: W-serien)
Slik ser bilen ut som kvinnene skal kjøre til neste år. (Foto: W-serien)

Nå kommer kvinnene

Det er duket for et innrykk av kvinner i motorsporten. Nå får de nemlig sin egen serie basert på formel 3-biler.

Motorsport har historisk sett vært mennenes domene, selv om det har vært noen unntak opp gjennom tiden.

Annonse

Den første berømte kvinnelige føreren var en fransk madame kalt Camille du Gast, en rik enke som elsket bilracing. Hun var en av tre kvinner rundt 1900-tallet som førte Belle Epoque også inn i en av de helligste domenene til herrene, nemlig motorsport. På den tiden var det ofte gentlemen som konkurrerte på veiene, og ikke profesjonelle førere.

Madame du Gast så et billøp i 1900, og den rike enka ble hektet. Hun skal ifølge historien vært den andre kvinnen som fikk førerkort, etter baronessen Anne de Rochechouart de Mortemart ‒ en fransk aristokrat involvert i en rekke feministiske saker.

I 1901 hadde du Gast kjøpt seg en Peugeot, og ble så bitt at hun meldte seg på et løp fra Paris til Berlin som gikk over tre etapper. Med en Panhard (et bilmerke på den tiden) med hele 20 hestekrefter startet hun som nummer 122, og kom i mål som nummer 33. Selv om hun passerte 89 konkurrenter var hun langt fra fornøyd: «Jeg skal gjøre det bedre neste gang».

Deretter dukket det opp en annen tøff kvinne.

Eliska Junková er ansett som en av de største pionerne, og var den første kvinnen som vant et Grand Prix-løp. Den tsjekkoslovakiske føreren kjørte sitt første løp i 1924, og i 1926 var hun fullt på høyde med de beste mannlige førerne i Europa. Da hadde den engelske pressen i sin begeistring døpt henne for «dronningen bak rattet» (Eliska ble oversatt til Elisabeth, samme navn som dronningen).

Annonse

Hun toppet det hele med å vinne 2-liters-klassen under Tyskland Grand Prix på selveste Nürburgring, den første kvinnelige seieren noensinne i internasjonal motorsport. Dette skjedde i 1927, og var dermed det første løpet på den banen.

Men det ble ikke en lykkebane. For året etter var hun tilbake sammen med ektemannen, og de delte på å kjøre. Hun hadde akkurat overlatt setet til han, men noe av det første som skjedde var at han dro av banen og ble drept momentant. Junková la opp umiddelbart.

Deretter var det noen tynne innslag av kvinnelige førere, før italienske Maria Teresa de Filippis entret scenen i 1958. Og nå snakker vi virkelig om en pioner.

Den Napoli-fødte kvinnen hadde to tøffe brødre som ertet henne med å si at hun aldri kom til å være rask på en racerbane, så i en alder av 22 år hoppet hun inn i en racerbil for å motbevise de to. I en Fiat 500 vant hun like godt det første løpet, og brødrene droppet nok ertingen etter det.

Maserati var en av de store i formel 1 på den tiden, og hadde også den store stjernen i laget. Argentinske Juan Manuel Fangio vant sitt 5. og mesterskap i 1957 i en Maserati 250F, men merket trakk seg deretter ut av formel 1.

Dermed havnet flere av bilene i private team, og et av disse lot de Filippis få prøve seg i selveste Monaco Grand Prix i 1958. Av de 31 som deltok på kvalifiseringen, klarte kun halvparten å kjøre raskt nok til å få bli med på selve løpet. En av disse var dessverre ikke de Filippis, men hun kan trøste seg med at en av de andre førerne som måtte se løpet fra tribunen var selveste Bernie Ecclestone ‒ formel 1-sjefen.

Belgia Grand Prix tillot derimot alle å kjøre, og dermed ble de Filippis den første kvinnen til å kjøre et formel 1-løp. Hun kvalifiserte inn helt sist, så mye som 44 sekunder bak den raskeste. Under løpet ble hun tatt igjen to ganger, og endte sist av de 10 som kom seg i mål.

Etter det fikk hun ikke flere sjanser, og la opp etter at flere av vennene døde hadde omkommet i ulykker på racerbanen i 1958 og 1959.  

I 1960 skjedde det noe annet historisk.

Britiske Anne Hall startet allerede i 1950 med motorsport, men legendestatusen fikk hun ikke før i 1960. Da gikk hun nemlig til topps i Morecambe Rally sammen med den kvinnelige kartleseren Val Domleo, og ble den første kvinnen som vant et rally på nasjonalt eller internasjonalt nivå.

Deretter poppet det opp kvinnelige førere i mange av de større klassene, men den neste store stjernen ble franske Michèle Mouton ‒ den beste av dem alle.

Eventyret startet i 1973 da Mouton var kartleser for vennen Jean Taibi i Rally Monte Carlo. Og nå snakker vi virkelig historie, for dette var den aller første VM-runden som ble arrangert i WRC.

Året etter debuterte hun bak rattet i WRC, og vant også 2-liters-klassen i Le Mans i 1975. Det resulterte blant annet i en svær sponsorkontrakt med oljeselskapet Elf.

I 1980 bestemte Audi Sport seg for å gå for Mouton som VM-fører sammen med Hannu Mikkola (verdensmester i 1983), noe som selvsagt sendte sjokkbølger gjennom sporten.

Hun fulgte opp med å vinne fire VM-runder og en 2. plass totalt (1982), og ga seg med rally i 1986. Mouton er fortsatt den eneste kvinnen som har vunnet en WRC-runde.

Hopper vi fram til år 2001 finner vi den eneste kvinnen som har vunnet Dakar-rallyet, tyske Jutta Kleinschmi, mens amerikanske Danica Patrick sikret seg en sensasjonell tredjeplass i Indy 500 i 2009.  

Dermed er vi i nåtiden, og snart får vi høre mye mer om kvinnelige førere.

For nå er det klart at det blir en W-serie som starter opp i 2019. W står for women, og det er en ren kvinneserie som skal bruke formel 3-biler på en rekke kjente baner.

Her er bilen:

Arrangørene frister med en samlet premiepott på 12,4 millioner kroner, og håper å kunne samle mellom 18 og 20 førere.

Disse skal gjennom omfattende testing og kursing før de eventuelt blir godkjent som førere, og W-serien har trommet sammen en rekke kjente personer fra formel 1 slik at det meste blir lagt til rette for suksess.

Det innebærer treningsprogrammer for kjøreteknikker, simulatorkjøring, teknisk forståelse, fysisk og mental trening, hvordan møte media og andre relevante ting.

En rekke personer skal sørge for at førerne er best mulig forberedt og at serien fungerer optimalt, og det inkluderer tidligere f1-fører David Coulthard, den legendariske sjefingeniøren i f1 Adrian Newey, Dave Ryan som har 40-års erfaring fra f1 og den kjente presse- og kommunikasjonseksperten fra f1, Matt Bishop.

‒ For å bli en suksessfull racerfører må du ha talent, være bestemt og sulten, modig og i fysisk i form, men du trenger ikke den superfysiske styrken som i noen idretter. Du trenger heller ikke å være en mann. Derfor tror vi i W-serien at kvinnelige og mannlige førere kan konkurrere mot hverandre på samme villkår om de er gitt de samme mulighetene, sier Coulthard.

Det skal altså den nye W-serien nå gi dem.

Planen er at det i hovedsak skal kjøres løp på kjente formel 1-baner i Europa, men de håper også på runder i Amerika, Asia og Australia.

Bilene er identiske med formel 3-bilene Tatuus T-318, og får også samme turbomotor på 1,8-liter.

W-serien skal altså opp å gå allerede neste år, 118 år etter at Camille du Gast brøytet seg mellom de mannlige konkurrentene på vei fra Paris til Berlin.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Kanskje kan du ønske deg en slik til julegave neste år? (Alle foto: Honda)

Her er ATV som måker snøen for deg

Honda utvikler en selvkjørende ATV som blant annet kan rydde snøen for deg. Se video. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *