Annonse
Hjem Elbiler Nå kommer den sportslige BMW i3s

Nå kommer den sportslige BMW i3s

BMW har for vane å komme med sportslige utgaver av modellene sine. Men det har ikke skjedd med elbilen i3. Før nå. Se video!

Tyskerne har truffet blink i det norske markedet med den lille elbilen i3, som i løpet av årets sju første måneder var den nest mest solgte modellen. Kun «ustoppelige» Volkswagen Golf solgte bedre.

Dette er også BMW’s mest solgte modell i Norge siden 2014.

Nå kommer altså i3 i to nye utgaver. Den nåværende modellen vil bli oppgradert, og så kommer det en i3s – sportsutgaven. Begge to debuterer på Frankfurt Motor Show i september.

Side om side, i3 og i3s.
Side om side, i3 og i3s.

Saken fortsetter under Annonsen

– BMW i3 har egenskaper som appellerer til både eksisterende og nye BMW kunder, det er noe av årsaken til at det nå ruller det nærmere 12.000 BMW i3 på norske veier, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør i BMW Group Norge.

i3s får i likhet med lillebroren et batteri på 33 kWh, men den vil yte 184 hestekrefter (dreiemoment 270 Nm) mot 170 hk (250 Nm) for i3.

Slik ser den ut, BMW i3s. (Alle foto: BMW)
Slik ser den ut, BMW i3s. (Alle foto: BMW)

Dette vil sende i3s fra 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder, noe som er 0,4 sekunder raskere enn den nye i3.

S-utgaven har også andre designelementer som skal skille den fra originalen. Annerledes støtfangere og hjulbuer samt andre designelementer i sort optikk.

Den er også 10 mm. lavere enn i3 og de 20 tommers hjulene får 40 mm. bredere sporvidde.

Toppfarten er på 160 km/t (mot 150 km/t på i3), og BMW har også inkludert en Sport-kjøremodus som kan velges.

Men også i3 blir ny, og BMW har gjort en rekke endringer på designet til den populære elbilen.

Det tradisjonelle svarte beltet som i-bilene er kjent for strakk seg tidligere fra panseret, opp til taket og bakluken, er nå utvidet til rundt vinduene og hjulbuene.

Det er også utstrakt bruk av matt krom, som vi finner i takbuen, grillen, under dørene og på bakluken.

Nye støtfangere skal også gi et bredere uttrykk av i3.

På innsiden har de lagt til nye fargevalg, og både iDrive og flere av de nettbaserte tjenestene via BMW Connect er også oppgradert, og du kan også få en ny parkeringsassistent og kjøreassistent i den oppgarderte modellen.

Om du vil kan du få ekstrautstyr til det meste i i3.
Om du vil kan du få ekstrautstyr til det meste i i3.

Rekkevidden på i3 er oppgitt til 300 kilometer, mens i3s trenger litt mer kraft så den skal rekke 280 kilometer.

BMW opplyser også at batterigarantien økes fra 100.000 kilometer til 160.000 kilometer i løpet av de første åtte årene. Dette har tilbakevirkende kraft, og vil altså gjelde for alle bilene som er kjøpt i 2017.

Begge modellene vil få salgsstart i november, og startpris på i3 er satt til 277.900 kroner (fra 256.900 kroner for nåværende modell) og i3s starter fra 313.800 kroner.

Og dette er bare starten. BMW vil som mange andre produsenter komme med en rekke elbiler de kommende årene.

– BMW vil i årene framover utvikle nye BMW i-modeller, samt elektrifisere de tradisjonelle modellseriene, både i form av ladbare hybrider og rene elbiler.

– I 2020 lanseres BMW X3 som helektrisk modell og i 2021 lanseres en helt ny BMW i-modell, kjent som BMW iNext. Denne modellen blir også BMW’s første bil hvor de selvkjørende egenskapene presenteres i stor skala, avslutter Emmanuel Bret.

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker