- Annonse -
HjemNyheterNå kan Oslo sette skyhøye bompriser

Nå kan Oslo sette skyhøye bompriser

Byrådet i Oslo innførte i høst akuttakster i bomringen, noe som betyr skyhøye bompriser på dager med dårlig luftkvalitet. Nå er også forskriften på plass.

Selv om Oslo bestemte seg å gå for beredskapstakst på dager med dårlig luftkvalitet, manglet de altså myndighet til å faktisk gjøre det. Men den kom torsdag.

- Annonse -

Da vedtok Samferdselsdepartementet en forskrift som gir Oslo kommune og Akershus fylkeskommune rett til å fastsette beredskapstakster, og som trer i kraft snarlig.

Den gir altså Oslo og Akershus myndighet til å sette opp bompengetakstene tre ganger de ordinære takstene i Oslo, og da kun på dager som grenseverdiene etter forurensningsforskriften er overskredet eller at det er fare for en slik overskriding.

Tre ganger dyrere betyr altså at dieselbiler må betale 177 kroner i beredskapstakst i rushtiden, og selv de lite forurensede hybridbilene og moderne bensinbiler må punge ut med tre-gangeren når beredskapstaksten gjelder. Enda verre er det for transportnæringen, hvor de med de eldste motorene blir flådd for hele 579 kroner for en bompassering.

Det er Frp som har samferdselsministeren, og som altså godkjente søknaden fra Oslo og Akershus. Men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra Frp ber Oslo om å være varsomme med å bruke straffetaksten.

- Annonse -

‒ Dette er en forskrift de selv har bedt om. Vi jobber alle for bedre luftkvalitet, men politikerne i Oslo og Akershus bør tenke seg nøye om før de griper til dette nye verktøyet, sier samferdselsministeren.

Byrådet i Oslo sier at de vil innføre akuttakster på dager med dårlig luftkvalitet for å unngå et dieselforbud på disse dagene. Forrige vinter innførte Oslo kommune dieselforbud i tre dager, men måtte oppheve det etter én dag ettersom luftkvaliteten ikke ble så dårlig som de hadde trodd.

Det er Lan Marie Nguyen Berg fra MDG som er byråd for miljø og samferdsel i Oslo, men det er byrådslederen Raymond Johansen fra Ap som stort sett uttaler seg rundt dette.

Han sier til NRK at de fortsatt venter på løsninger som gir de mulighet til å innføre slike akuttakster, og at de mest sannsynlig ikke vil være på plass i vinter. Han sier også at de ønsker å justere ned prisene for de bilene som ikke forurenser mye, men at dette altså ikke er mulig ennå.

- Annonse -

I søknaden framgår det også at man på et senere tidspunkt vil be om forskriftsendring som unntar bensinbiler og tyngre kjøretøy med Euro VI-teknologi.

Samferdselsministeren er uansett skeptisk til dette verktøyet.

‒ Det finnes et mangfold av virkemidler som bidrar til bedre luftkvalitet og som ikke straffer innbyggerne økonomisk for å reise på jobb, hente barn i barnehagen og handle, understreker Solvik-Olsen.

‒ Blant positive virkemidler er bedre renhold av veiene slik at svevestøvet blir redusert. Lokalt kan man stille miljøkrav ved kjøp av busser og andre kjøretøy, sier samferdselsministeren.

Bilistene i Oslo slipper faktisk billigere unna enn det som var foreslått. Under alminnelig høring ble det nemlig foreslått en beredskapstakst på 5 x gjeldende takst. Det ville betydd 245 kroner for dieselbilene, og drastiske 965 kroner for de eldste kjøretøyene over 3,5 tonn.

‒ Det skal være godt å bo i og bruke storbyene våre. Dårlig luftkvalitet, støy og kø er problemer vi må og skal løse. Men virkemidler som fører til kraftig økte kostnader eller ulemper for næringslivet og folk flest bør ikke være førstevalget hver gang problemer skal løses. Kollektivtransport er ikke alltid et alternativ for alle, sier Solvik-Olsen.

Inntektene fra takstøkningen skal dekke tiltak fra Akershus og Oslo for å få ned biltrafikken, som gratis kollektivtransport i perioden takstene gjelder.

Ruter har tidligere uttalt at kapasiteten allerede er sprengt under rushtiden, og at et ytterligere trykk på kollektivtransporten under dager med dårlig luftkvalitet kan føre til kaos.

Fra 1. oktober satte Oslo kommune opp takstene på bompasseringer. Det koster nå 49 kroner for dieselbilene (59 kroner i rushtiden) og 44 kroner for bensinbilene (49 kr i rush).

Oslo planlegger i tillegg en ny bomring med 53 nye bompunkter som skal lukke hovedstaden helt.

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her