Annonse
Hjem Nyheter Nå kan Oslo sette skyhøye bompriser

Nå kan Oslo sette skyhøye bompriser

Byrådet i Oslo innførte i høst akuttakster i bomringen, noe som betyr skyhøye bompriser på dager med dårlig luftkvalitet. Nå er også forskriften på plass.

Selv om Oslo bestemte seg å gå for beredskapstakst på dager med dårlig luftkvalitet, manglet de altså myndighet til å faktisk gjøre det. Men den kom torsdag.

Da vedtok Samferdselsdepartementet en forskrift som gir Oslo kommune og Akershus fylkeskommune rett til å fastsette beredskapstakster, og som trer i kraft snarlig.

Den gir altså Oslo og Akershus myndighet til å sette opp bompengetakstene tre ganger de ordinære takstene i Oslo, og da kun på dager som grenseverdiene etter forurensningsforskriften er overskredet eller at det er fare for en slik overskriding.

Tre ganger dyrere betyr altså at dieselbiler må betale 177 kroner i beredskapstakst i rushtiden, og selv de lite forurensede hybridbilene og moderne bensinbiler må punge ut med tre-gangeren når beredskapstaksten gjelder. Enda verre er det for transportnæringen, hvor de med de eldste motorene blir flådd for hele 579 kroner for en bompassering.

Saken fortsetter under Annonsen

Det er Frp som har samferdselsministeren, og som altså godkjente søknaden fra Oslo og Akershus. Men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra Frp ber Oslo om å være varsomme med å bruke straffetaksten.

‒ Dette er en forskrift de selv har bedt om. Vi jobber alle for bedre luftkvalitet, men politikerne i Oslo og Akershus bør tenke seg nøye om før de griper til dette nye verktøyet, sier samferdselsministeren.

Byrådet i Oslo sier at de vil innføre akuttakster på dager med dårlig luftkvalitet for å unngå et dieselforbud på disse dagene. Forrige vinter innførte Oslo kommune dieselforbud i tre dager, men måtte oppheve det etter én dag ettersom luftkvaliteten ikke ble så dårlig som de hadde trodd.

Det er Lan Marie Nguyen Berg fra MDG som er byråd for miljø og samferdsel i Oslo, men det er byrådslederen Raymond Johansen fra Ap som stort sett uttaler seg rundt dette.

Han sier til NRK at de fortsatt venter på løsninger som gir de mulighet til å innføre slike akuttakster, og at de mest sannsynlig ikke vil være på plass i vinter. Han sier også at de ønsker å justere ned prisene for de bilene som ikke forurenser mye, men at dette altså ikke er mulig ennå.

I søknaden framgår det også at man på et senere tidspunkt vil be om forskriftsendring som unntar bensinbiler og tyngre kjøretøy med Euro VI-teknologi.

Samferdselsministeren er uansett skeptisk til dette verktøyet.

‒ Det finnes et mangfold av virkemidler som bidrar til bedre luftkvalitet og som ikke straffer innbyggerne økonomisk for å reise på jobb, hente barn i barnehagen og handle, understreker Solvik-Olsen.

‒ Blant positive virkemidler er bedre renhold av veiene slik at svevestøvet blir redusert. Lokalt kan man stille miljøkrav ved kjøp av busser og andre kjøretøy, sier samferdselsministeren.

Bilistene i Oslo slipper faktisk billigere unna enn det som var foreslått. Under alminnelig høring ble det nemlig foreslått en beredskapstakst på 5 x gjeldende takst. Det ville betydd 245 kroner for dieselbilene, og drastiske 965 kroner for de eldste kjøretøyene over 3,5 tonn.

‒ Det skal være godt å bo i og bruke storbyene våre. Dårlig luftkvalitet, støy og kø er problemer vi må og skal løse. Men virkemidler som fører til kraftig økte kostnader eller ulemper for næringslivet og folk flest bør ikke være førstevalget hver gang problemer skal løses. Kollektivtransport er ikke alltid et alternativ for alle, sier Solvik-Olsen.

Inntektene fra takstøkningen skal dekke tiltak fra Akershus og Oslo for å få ned biltrafikken, som gratis kollektivtransport i perioden takstene gjelder.

Ruter har tidligere uttalt at kapasiteten allerede er sprengt under rushtiden, og at et ytterligere trykk på kollektivtransporten under dager med dårlig luftkvalitet kan føre til kaos.

Fra 1. oktober satte Oslo kommune opp takstene på bompasseringer. Det koster nå 49 kroner for dieselbilene (59 kroner i rushtiden) og 44 kroner for bensinbilene (49 kr i rush).

Oslo planlegger i tillegg en ny bomring med 53 nye bompunkter som skal lukke hovedstaden helt.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,613FansLik
72FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker