Hjem / Nyheter / Nå er Seat tilbake i Norge
Seat er tilbake i Norge, denne gang med digitalt salg. Her SUV-modellen Seat Arona. (Alle foto: Seat)
Seat er tilbake i Norge, denne gang med digitalt salg. Her SUV-modellen Seat Arona. (Alle foto: Seat)

Nå er Seat tilbake i Norge

Uten forhandlere, men med fire modeller, gjør Seat comeback i Norge.

Hola. Det er velkomsthilsenen som møter de norske kundene på seat.no. Og det er dit kundene må gå for å få tak i en ny Seat ‒ bilmerket satser nemlig utelukkende på digitalt salg når de returnerer til Norge.

Annonse

Det spanske merket forsvant fra det norske markedet midt på 2000-tallet, og selv om det har rullet noen nye Seat-biler på veiene etter den tid har ikke disse kommet gjennom offisielle kanaler. Det vil de gjøre nå.

Det er Harald A. Møller, importøren for Volkswagen-gruppen, som nå tar opp Seat-hansken og satser på ny frisk. Og det er slett ikke så rart.

Seat er nå eid av Volkswagen-gruppen, og nyter godt av synergieffekter fra de langt dyrere modellene. De bygger for eksempel biler på gruppens MQB-plattform, noe mange modeller fra både Audi, Volkswagen og Skoda også gjør. De skal også bygge elbiler på gruppens MEB-plattform i tiden framover.

Og suksessen har ikke latt vente på seg.

For første gang i historien solgte de over 60.000 biler i løpet av en måned i mars, og i løpet av årets tre første måneder endte de på 139.200 biler. Det er ny rekord for første kvartal (136.200 fra 2000 lød den tidligere på), og Seat har fått skikkelig vind i seilene. I 2017 solgte de 468.000 biler.

Annonse
Seat Ibiza.
Seat Ibiza.

De har også kommet med flere nye modeller i det siste, som den lille SUV-modellen Arona som akkurat er hedret med en Red Dot-pris for sitt design. Faktisk er de så i støtet at de har gjort Cupra om til et eget merke.

Så timing kunne ikke vært bedre for Møller-gruppen.

‒ Seat’s modellrekke sørger allerede for at merket leverer historiske resultater internasjonalt. Nå kommer det enda mer, inkludert elektriske nyheter. Jeg kan ikke tenke meg et bedre utgangspunkt for å reintrodusere merket i vårt marked og dessuten utfordre hele bransjemodellen, sier Tor Anton Bjørge, direktør for Seat i Norge.

Seat Leon.
Seat Leon.

Spanjolene er altså på offensiven, og lover ikke mindre enn én ny modellansering i halvåret fram mot 2020. Og da kommer også med sin første helelektriske bil som skal få en rekkevidde på 500 kilometer. Også en plug-in hybrid av Leon kommer i 2020.

Men per i dag er det fire modeller tilgjengelig for det norske folk ‒ Ibiza, Leon, Ateca og den prisbelønte Arona.

Disse finner du altså ikke i noen butikker. Seat vil teste ut nye kundekonsepter, og det norske folket skal altså prøve ut nye løsninger uten et nettverk av forhandlere. Det er flere som gjør nettopp dette, blant annet Tesla.

‒ Her skal det norske markedet gå opp løypa for Seat internasjonalt, og ambisjonen er at det ikke bare er bilene som vil oppleves nyskapende når vi lanserer i Norge, sier Bjørge.   

Seat Ateca.
Seat Ateca.

Seat Norge beskriver den nye salgsløsningen som «en heldigital kundereise», og sier at en ny bil bare er fem klikk unna. Det planlegges for nye og enklere løsninger for både prøvekjøring, bilhold og bildeling, og måten kjøpsprosessen gjennomføres på.

Fysisk dukker Seat opp i tre byer, Oslo, Bergen og Trondheim, men vil kunne utlevere biler over hele landet.

‒ I Norge blir Seat en utfordrer som vil skille seg ut i en ellers tradisjonell bransje. Og jeg har tro på at det vi får til og lærer her, kan bli ingredienser i Seat’s videre vekst internasjonalt, sier Bjørge.

Bienvenido a Noruega, Seat!

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Et tysk forbrukerråd etterlyser norske eiere for et gruppesøksmål mot Volkswagen. (Begge foto: VW)

Etterlyser 140.959 norske bilkjøpere

Et tysk forbrukerråd etterlyser nå norske bileiere som vil være med på et tysk gruppesøksmål …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *