Hjem / Nyheter / Nå blir Transit hybrid
Ford har testet en prototype av Transit Custom PHEV i London, og nå viser de den fram under en stor messe. (Foto: Ford)
Ford har testet en prototype av Transit Custom PHEV i London, og nå viser de den fram under en stor messe. (Foto: Ford)

Nå blir Transit hybrid

Det begynner å bli fart over elektrifiseringen av nyttekjøretøy, og nå får også gode, gamle Ford Transit moderne drivverk.

Ford er i ferd med å få momentum inn mot den nye elektrifiserte framtiden, noe som også smitter over på nyttekjøretøyene. Under den kommende internasjonale varebilmessen i Hannover tar det amerikanske med seg to nye varianter av Transit ‒ en Transit Custom plug-in hybrid og en Transit med 48 volts mildhybrid.


‒ Dette er startskuddet for Fords satsing på elektrifisering av Europas mest solgte nyttekjøretøyportefølje. Det markerer også starten på vår satsing på tilkoblede kjøretøy. Begge disse satsingene er svært gode nyheter for alle våre norske kunder og vil gjør oss enda mer konkurransedyktig, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Ford har satt salgsrekord for nyttekjøretøy to år på rad, og de ligger også an til rekord så langt i år. I løpet av årets første måneder har de levert 3.441 nyttekjøretøy ‒ opp 2 prosent i forhold til samme periode i 2017.

Og nå har de altså to helt nye Transit-modeller på gang, og hele familien får nå modem som gjør at de blir nettilkoblet. Det åpner seg dermed muligheter for flåtestyring og interaktiv kommunikasjon med bilen blant annet via appen FordPass.

Ford Norge opplyser at den nye 2-tonns Ford Transit «vil komme med enda mer drivstoffeffektive motorer, økt nyttelast, tilkoblet/online funksjonalitet og en rekke nye førerassistanseteknologier». I tillegg får den ny front, nytt interiør og bedre oppbevaringsløsninger. Bilen er leveringsklar i midten av 2019.

Dette er den nye Ford Transit. (Foto: Ford)
Dette er den nye Ford Transit. (Foto: Ford)

I tillegg til en oppdatert versjon av 2-liters EcoBlue dieselmotor kommer den også med 48 volt mildhybrid (mHEV) med manuelt gir. Mildhybrider er først og fremst designet for å hjelpe til under lave hastigheter og start/stopp og på den måten spare drivstoff, og mHEV-systemet lagrer bremseenergien i et 48 volts litium-ion batteri og bruker den lagrede energien til både å drive motoren og bilens elektriske anlegg.

Men de kommer også med en plug-in hybrid ‒ Transit Custom PHEV. Denne ladbare Transiten vil kunne gå rundt 50 kilometer på ren strøm, og har Fords 1,0-liters Ecoboost-bensinmotor som rekkeviddeforlenger. Ecoboost-motoren fungerer slik at den lader batteriet over lengre strekninger, og fremdriften er elektrisk og EcoBoost-motoren benyttes kun til å lade batteriene ved behov.

Totalt blir dermed rekkevidden på rundt 500 kilometer.

Hybridløsningen gjør også at bilen kan slippe inn i såkalt geofence-områder. Dette er et geografisk gjerde som avgrenser områder til for eksempel kun å slippe inn nullutslippskjøretøy, og det vil være mulig å overstyre Transit Custom PHEV til kun å kjøre elektrisk i slike områder.

Ford har også tenkt på lasterom og kjøreegenskaper med Transit Custom PHEV, og det kompakte og væskeavkjølte litium-ion-batteriet er plassert under bilens lastegulv. Ifølge produsenten skal ikke dette gå utover verken lasteromstørrelse eller vektfordeling.

PHEV-versjonen får det samme nye Transit Custom-interiøret i tillegg til dedikerte informasjonsskjermer for PHEV-varianten.

I tillegg annonserer Ford to nye flåteløsninger som Ford Smart Mobility har utviklet, og de vil også vise fram den nye Ranger Raptor som ble avduket under en spillemesse i Köln i forrige måned under den internasjonale varebilmessen i Hannover som starter 20. september.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Lamborghini lanserer en ny racingserie som kombinerer asfalt og terrengkjøring, og en spesialversjon av Urus skal brukes. (Alle foto: Lamborghini)

Verdens villeste SUV

Lamborghini Urus er en av de aller mest ekstreme SUV-ene som er laget. Om det …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *