Hjem Nyheter Nå blir også lastebilene selvkjørende

Nå blir også lastebilene selvkjørende

Mercedes har vist fram sitt nye flaggskip innen tungtransport, Actros, den første lastebilen i verden som kan kjøre av seg selv.

La oss først som sist slå fast at det finnes fem nivåer på selvkjørende kjøretøy, hvor 1 eksempelvis er ABS-bremser mens nivå 5 kjører helt av seg selv.

Det er mange år siden personbilene fikk førerassistenter, og nå er det ganske så vanlig med ting som nødbrems, filholder, adaptiv fartsholder og køassistent. Dette er løsninger som gjør bilene mer selvkjørende, som igjen gjør de mer trafikksikre og enklere å håndtere.

Dette er altså hjelpemidler som de som tilbringer aller mest tid bak rattet helt klart også burde hatt tilgang til, nemlig yrkessjåførene. Men det har de ikke.

Vel, ikke før nå.

Saken fortsetter under Annonsen

For teknologien har innhentet denne gruppen også.

Mercedes-Benz har nå avduket en ny versjon av deres aller mest populære lastebil som er solgt i flere enn 1,2 millioner eksemplarer, Actros.

Mercedes Actros som kom i 1995 kan nå kjøre av seg selv. (Foto: Daimler)
Mercedes Actros som kom i 1995 kan nå kjøre av seg selv. (Foto: Daimler)

I den har de puttet inn over 60 nyvinninger, og lastebilen bremser, akselererer og svinger av seg selv i alle hastigheter. Altså selvkjørende. Men kun det som kalles semi-autonom.

Som de fleste personbilene med slike førerassistenter befinner også Actros seg på nivå 2, så det er bare snakk om korte perioder den kan kjøre selv ‒ som for eksempel noen sekunder om gangen på motorveien. Ofte er nivå 2 begrenset til gitte hastigheter, men med Actros er det mulig å benytte assistene i alle hastighetene.

Systemet med assistentene til Mercedes er kalt Active Drive Assist.

‒ Vi hos Daimler Trucks har en ledende rolle i automatisert kjøring, og med Active Drive Assist vil den nye Actros gjør logistikk-driften betraktelig tryggere for alle som ferdes på veien og mer effektivt for våre kunder, sier sjefen Stefan Buchner.

Andre nye ting på Actros er et nytt nødbremsesystem kalt Active Brake Assist 5, kameraer som erstatter sidespeilene og nye digitale innvendig løsninger. Bremseassistenten, som første gang ble lansert i 2006, kan blant annet varsle og hindre for eksempel påkjørsler bakfra og bremse helt av seg selv om nødvendig.

Nye Actros får også ting som skiltgjenkjenner, stabilitetskontroll for henger, intelligent frontlys og en ny elektrisk parkbrems.

Mercedes har også kommet opp med nye aerodynamiske løsninger, og hevder at den nye versjonen har opp til 5 prosent mindre drivstofforbruk.

Så den har assistenter og den er digital med moderne nettløsninger og skjermer, men hva med selve drivverket?

Jo, de utvikler faktisk en el-lastebilvariant også. Mercedes har tidligere vist fram varianten kalt eActros som er designet for transport i byene. Den skal etter planen lanseres i 2021, og har foreløpig en rekkevidde på 200 kilometer.

Men foreløpig er det ingen el-planer for de største bilene som drar mange tonn med last, så Actros kommer foreløpig først og fremst med dieselmotor.

Men Mercedes har også en versjon som kalles Actros NGT som går på naturgass, og denne har en rekkevidde på 250 kilometer. Så den finnes et miljøvennlig alternativ, selv om dette ikke er for de som driver med langtransport.

Den første semi-selvkjørende Actros kommer på veiene til våren.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,558FansLik
48FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse