Prisene settes ned i en rekke bomstasjoner fra 1. mars. Se listen her.
Frp gikk til valg i 2013 med fanesaken om å fjerne bomstasjonene, men virkeligheten ble en helt annen. Bomstasjonene fortsetter å poppe opp, og nye er på vei i årene som kommer. Bare i år kommer det fem nye prosjekter.
Det blir altså stadig flere bomstasjoner ‒ med Frp ved makta.
Dette blir da også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra Frp stadig minnet på, og til partiets forsvar skal det sies at det faktisk kommer noe positive nyheter rundt disse pengemaskinene i ny og ne.
I desember fikk vi eksempelvis en. Da kom meldingen om at 40 prosjekter hadde søkt om tilskudd til bomstasjonene, noe som skal bety minimum 10 prosent billigere takster. Dette gjelder bommene rundt i distriktene, og altså ikke de inkludert i bypakkene.
Det var høsten 2016 at regjeringen fikk gjennom en ordning om å bevilge 500 millioner i et årlig tilskudd fra 2017 som et ledd i en større bompengereform. Det er altså dette som nå slår ut i billigere bompasseringer på en rekke steder.
26 bomstasjoner har offentliggjort at de senker prisene fra 1. mars, og prisene strekker seg nå fra ni kroner på et par bompunkt i Østfold til 43 kroner på Gran på disse punktene.
En annen positiv utvikling rundt bommene er at kostandene går ned til tross for at trafikken øker. I 2016 var det en økning på formidable 47 millioner bompasseringer, og det totale tallet var 638 millioner passeringer, ifølge tall fra Statens vegvesen.
Men driftskostandene gikk faktisk ned med 81 millioner kroner.
– Bompengeselskapene har satt i gang flere tiltak for å effektivisere driften i denne perioden. Samlet driftskostnad var på 838 millioner kroner mot 919 millioner kroner året før. Dette til tross for at trafikken økte med 47 millioner passeringer. Ser man på kostnader per passering, ble de redusert med 30 øre og lå på 1,31 kroner per passering i 2016, sier Åge Jensen som leder Seksjon for brukerfinansiering i Vegdirektoratet.
Grunnen for den trafikkmessige økningen var at det kom flere nye bomstasjoner, og blant annet Bodø, Harstad og Grenland begynte med sin innkreving da.
Vi nevnte tidlig i saken at det stadig popper nye bommer opp, så hvor mange er det egentlig? I 2016 var det hele 240 bomstasjoner fordelt på 65 prosjekter, og fire ble avsluttet med det dukket opp fem nye.
Av de 79 bompengeprosjektene vedtatt av Stortinget innen september 2017 ligger 24 prosjekter an til å bli nedbetalt før tiden, mens 35 holder sin opprinnelige plan. Tre prosjekter ligger an til å bli forsinket.
I 2017 krevde 63 bompengeprosjekter inn penger, og det er ventet at bilistene betalte 10 milliarder kroner i bompenger i fjor.
Det er planlagt fem nye prosjekter i 2018, mens to skal legges ned og et prosjekt blir forlenget. Vi får altså tre flere bomstasjoner i 2018 i forhold til 2017.
Men det blir iallfall billigere i minst 26 av bompunktene om en drøy måned.
Så her er de nye prisene som vil gjelde fra 1. mars:
Gudbrandsdalen:
Bomstasjon | Takstgruppe 1 | Takstgruppe 2 |
E6 Tingberg (Øyer-Tretten) | Kr. 27 | Kr. 45 |
Fv. 312 Skarsmoen (Øyer-Tretten) | Kr. 20 | Kr. 34 |
E6 Odenrud (Frya-Sjoa) | Kr. 33 | Kr. 66 |
E6 Hardvollsmorka (Frya-Sjoa) | Kr. 22 | Kr. 44 |
E6 Teigkampen (Frya-Sjoa) | Kr. 30 | Kr. 60 |
E6 Bjørkerusten (Frya-Sjoa) | Kr. 15 | Kr. 30 |
Fv. 312 Hesteskobakken (Frya-Sjoa) | Kr. 16 | Kr. 32 |
Fv. 312 Moastugu (Frya-Sjoa) | Kr. 11 | Kr. 22 |
Fordeler med Autopass:
- Alle kjøretøy i takstgruppe 1 får 20 prosent rabatt på passering gjennom alle bomstasjonene i Gudbrandsdalen. For bomstasjonene mellom Frya og Sjoa får kjøretøyene allerede 20 prosent rabatt, mens rabatten øker fra 10 til 20 prosent i bomstasjonene i Øyer fra 1. mars.
- For bomstasjonen over E6 på Tingberg og fv. 312 Skarsmoen gjelder et passeringstak på 40 passeringer i måneden samlet for disse 2 bomstasjonene for kjøretøy i takstgruppe 1.
- For bomstasjonene over E6 ved Odenrud, Hardvollsmorka, Teigkampen og Bjørkerusten samt over fv. 312 ved Hesteskobakken og Moastugu videreføres et månedlig passeringstak på 40 passeringer per bomstasjon.
- Timesregelen, som vil si en maksbelastning på en passering per time, videreføres for bomstasjonene over E6 ved Tingberg og fv. 312 ved Skarsmoen.
E16 Fønhus-Bagn:
Bomstasjon | Takstgruppe 1 | Takstgruppe 2 |
E16 Koparvike | Kr. 36 | Kr. 60 |
Fordeler med Autopass takstgruppe 1:
- Rabatten på passeringer gjennom bomstasjonen vil øke fra 10 til 20 prosent.
- Passeringstak på 40 passeringer i måneden.
E6 Gardermoen-Kolomoen:
Bomstasjoner | Takstgruppe 1 | Takstgruppe 2 |
E6 Hovinmoen – Dal | Kr. 21 | Kr. 33 |
E6 Dal – Boksrud | Kr. 21 | Kr. 33 |
E6 Boksrud – Minnesund | Kr. 16 | Kr. 26 |
E6 Minnesund – Hedmark grense | Kr. 22 | Kr. 35 |
E6 Akershus grense – Skaberud | Kr. 22 | Kr. 37 |
E6 Skaberud – Kolomoen | Kr. 24 | Kr. 41 |
Sum | Kr. 126 (kr. 140) | Kr. 205 |
Fordeler med Autopass takstgruppe 1:
- 20 prosent rabatt gjennom bomstasjonene over E6 mellom Gardermoen og Kolomoen.
E16 Slomarka-Kongsvinger:
Bomstasjoner | Takstgruppe 1 | Takstgruppe 2 |
E16 Åsum | Kr. 33 | Kr. 55 |
Fv. 250 Fulu | Kr. 17 | Kr. 28 |
Fv. 175 Åsum | Kr. 17 | Kr. 28 |
Fordeler med Autopass takstgruppe 1:
- 20 prosent rabatt gjennom bomstasjonene over E16 ved Åsum, fv. 250 ved Fulu og fv. 175 ved Åsum.
Østfold:
Bomstasjon | Takstgruppe 1 | Takstgruppe 2 |
E6 Raukerud | Kr. 23 | Kr. 41 |
E18 Brennemoen / fv. 128 Silu | Kr. 16 | Kr. 29 |
E18 Dalen / fv. 128 Fossum | Kr. 11 | Kr. 20 |
E18 Ramstad Vest | Kr. 11 | Kr. 20 |
E18 Knapstad / fv. 128 Knapstad | Kr. 9 | Kr. 16 |
E18 Ørje Øst | Kr. 9 | Kr. 16 |
Fordeler med Autopass takstgruppe 1:
- 20 prosent rabatt på passering gjennom bomstasjonene.
- Passeringstak på 30 passeringer i måneden per bomstasjon.
Gran:
Bomstasjon | Takstgruppe 1 | Takstgruppe 2 |
Rv. 4 Dynna | Kr. 43 | Kr. 71 |
Fv. 16 Dynna | Kr. 43 | Kr. 71 |
Fordeler med Autopass takstgruppe 1:
- 20 prosent rabatt på passering gjennom de 2 bomstasjonene ved kommunegrensen mellom Lunner og Gran.
- Passeringstak på 40 passeringer i måneden samlet for de 2 bomstasjonene.
Disse har generelle fritak fra å betale i norske bomstasjoner:
- Passasjerer i alle typer kjøretøy.
- Gående og syklende.
- Motorsykler og mopeder.
- Kjøretøy i merket begravelsesfølge.
- Kjøretøy som benyttes til arbeid på bomvegen.
- Kjøretøy som er elektrisk drevet og har drivstoffkode 5 i vognkortet.
- Hydrogenbiler med HY-registreringsskilt.
- Kollektivtransport i konsesjonert rute.
- Uniformerte utrykningskjøretøy samt sivile utrykningskjøretøy i tjenesteoppdrag.
- Les også: Skal unngå kartlegging av bilistene
- Les også: Bergen og Oslo er best i verden
- Les også: Slik kan Oslo lukkes med bommer