Om noen år kan alle som bor og jobber i de store byene puste litt lettere, for nå er tungtransporten i ferd med å trå inn i den elektriske alderen.
Som vi vet står transportindustrien for mye av forurensingen i byene. Både ved bruk av biler, varebiler og lastebiler, og selvsagt store containerskip i havnebyer. Men varene må fram, og dette kan bli et potensielt stort problem når vi vet at stadig flere flytter til byene.
Jo mer folk, jo flere vareleveringer.
At tungtransportkjøretøyene ligger etter når det kommer til bruk av elektrisk kraft skjønner vi godt. Disse skal trekke vanvittig med tonn, og veier enormt. Så det nytter lite å ta en batteripakke for en personbil og tro at det fungerer. Det må mye mer til.
Men 120 år etter at Gottlieb Daimler kom med den første lastevognen skjer det noe.
Oppfinneren Daimler bygde sin første bil i 1885, mens det som skulle bli kompanjongen Carl Benz registrerte en patent for et trehjuls drevet kjøretøy i 1886. Dette er kjent som starten på bileventyret.
Allerede i 1906 kom Mercedes med biler, lastebiler, brannbiler og busser som enten var elektriske eller hybrider (ja, tuller ikke!).
Men de forsvant raskt når motorveiene kom, og kjøretøyene trengte større rekkevidde.
Men nå gjentar historien seg.
For i det siste har prisene på batteripakker falt så mye at det er mulig å installere kraftfulle pakker på disse uten at det blir for dyrt. Daimler Trucks sier at de forventer et prisfall per kWh ned til 200 euro innen 2025.
Og blant de som følger med i tiden er Daimler, som vil komme med en 26 tonns tung «eTrcuk». Første gang den ble vist fram skjedde det selvsagt i Stuttgart, samme sted som Gottlieb viste fram sin lastebil.
Mercedes-Benz Urban eTruck skal som navnet hinter kjøre transport i byene, og har en rekkevidde på 200 kilometer. Dette skal dekke dag-til-dag-transporten, ifølge Daimler.
Batteripakken inneholder tre moduler på 212 kWh, som yter to ganger 500 Nm med dreiemoment. Fra helt tomt til fulladet skal det ta to-tre timer med ladning, så heller ikke det er ille.
Selv om Daimler Trucks viste fram eTruck allerede i fjor, er den ikke ventet til salgs før om «noen år».
MAN, en annen produsent, driver og tester to prototyper for lastebiler mellom 12- og 26 tonn med en batteripakke på 350 kWh og med et dreiemoment opp mot 3.500 Nm.
Også MANs eTruck får 200 kilometers rekkevidde, og er altså ment for bylevering.
MAN sier at de er klar til å levere de første ved årskifte til utvalgte kunder i Østerrike, men at den ikke kommer i serieproduksjon før i 2021.
Men langdistanselastebiler er nok fortsatt et stykke unna. Batteripakkene som må til på slike blir for store, og prisen blir dermed ganske høyere samt at lasteplassen krymper.
Om vi går litt ned på størrelsen finnes det blant annet elektriske semitrailere som jobber på havner, elektriske søppelbiler i noen byer, elekstriske busser ruller allerede rundt og de elektriske traktorene har for eksempel vært her i mange år.
Så vi kan puste både ut og inn i framtiden også.