- Annonse -
HjemElbilerNå blir de tyngste også elektrisk

Nå blir de tyngste også elektrisk

Om noen år kan alle som bor og jobber i de store byene puste litt lettere, for nå er tungtransporten i ferd med å trå inn i den elektriske alderen.

Som vi vet står transportindustrien for mye av forurensingen i byene. Både ved bruk av biler, varebiler og lastebiler, og selvsagt store containerskip i havnebyer. Men varene må fram, og dette kan bli et potensielt stort problem når vi vet at stadig flere flytter til byene.

- Annonse -

Jo mer folk, jo flere vareleveringer.

At tungtransportkjøretøyene ligger etter når det kommer til bruk av elektrisk kraft skjønner vi godt. Disse skal trekke vanvittig med tonn, og veier enormt. Så det nytter lite å ta en batteripakke for en personbil og tro at det fungerer. Det må mye mer til.

Men 120 år etter at Gottlieb Daimler kom med den første lastevognen skjer det noe.

Oppfinneren Daimler bygde sin første bil i 1885, mens det som skulle bli kompanjongen Carl Benz registrerte en patent for et trehjuls drevet kjøretøy i 1886. Dette er kjent som starten på bileventyret.

- Annonse -

Allerede i 1906 kom Mercedes med biler, lastebiler, brannbiler og busser som enten var elektriske eller hybrider (ja, tuller ikke!).

Men de forsvant raskt når motorveiene kom, og kjøretøyene trengte større rekkevidde.

Men nå gjentar historien seg.

For i det siste har prisene på batteripakker falt så mye at det er mulig å installere kraftfulle pakker på disse uten at det blir for dyrt. Daimler Trucks sier at de forventer et prisfall per kWh ned til 200 euro innen 2025.

- Annonse -

Og blant de som følger med i tiden er Daimler, som vil komme med en 26 tonns tung «eTrcuk». Første gang den ble vist fram skjedde det selvsagt i Stuttgart, samme sted som Gottlieb viste fram sin lastebil.

Mercedes-Benz Urban eTruck skal som navnet hinter kjøre transport i byene, og har en rekkevidde på 200 kilometer. Dette skal dekke dag-til-dag-transporten, ifølge Daimler.

Batteripakken inneholder tre moduler på 212 kWh, som yter to ganger 500 Nm med dreiemoment. Fra helt tomt til fulladet skal det ta to-tre timer med ladning, så heller ikke det er ille.

Selv om Daimler Trucks viste fram eTruck allerede i fjor, er den ikke ventet til salgs før om «noen år».

MAN eTruck kommer snart.
MAN eTruck kommer snart.

MAN, en annen produsent, driver og tester to prototyper for lastebiler mellom 12- og 26 tonn med en batteripakke på 350 kWh og med et dreiemoment opp mot 3.500 Nm.

Også MANs eTruck får 200 kilometers rekkevidde, og er altså ment for bylevering.

MAN sier at de er klar til å levere de første ved årskifte til utvalgte kunder i Østerrike, men at den ikke kommer i serieproduksjon før i 2021.

Men langdistanselastebiler er nok fortsatt et stykke unna. Batteripakkene som må til på slike blir for store, og prisen blir dermed ganske høyere samt at lasteplassen krymper.

Om vi går litt ned på størrelsen finnes det blant annet elektriske semitrailere som jobber på havner, elektriske søppelbiler i noen byer, elekstriske busser ruller allerede rundt og de elektriske traktorene har for eksempel vært her i mange år.

Så vi kan puste både ut og inn i framtiden også.

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her