Som det andre landet i verden, og som den aller første elektriske varebilen til Mercedes i Norge, åpnes det nå for salg av eVito.
Regjeringen har som mål om at CO2-utslippene i transportsektoren skal ned med 50 prosent innen 2030, og skal det være noen som helst muligheter for å nå dette må også yrkessjåførene begynne å kjøre grønt.
Men det er enklere sagt enn gjort når det faktisk er et begrenset utvalg av nullutslippkjøretøy å velge mellom. Men ‒ det er bedre tider på vei der også.
Nå åpner Mercedes-Benz for salg av sin aller første helelektriske varebil i Norge, men det vil fortsatt ta litt tid før kundene kan sette seg inn i en slik. Leveringene vil ikke starte før 2. kvartal neste år.
Uansett, Norge blir det andre landet i verden som åpner for bestillinger på Mercedes-Benz eVito etter hjemlandet Tyskland.
Den norske prisen er satt til 439.900 kroner, og er drøyt 40.000 kroner dyrere enn den aller billigste varianten av Vito. Men importør Bertel O. Steen understreker at bilen som kommer med forhåndsdefinerte utstyrsspesifikasjoner er en premium-varebil med mye utstyr.
Rekkevidden er ikke på nivå med dagens moderne elbiler, men er satt til 150 målt etter WLTP-standarden. Mercedes sier at selv under iskalde norske vinterforhold ned mot -30 grader vil eVito ha en rekkevidde på over 100 kilometer, mens ved optimale vær- og kjøreforhold ruller den 180 kilometer uten ladestopp.
Som vi skjønner ut av rekkevidden er denne ment for de som ikke trenger å tilbakelegge store distanser, og bør kunne fungere godt for blant annet håndverkere i urbane strøk. Akkurat det får støtte i en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI).
En rapport fra 2016 hvor TØI sjekket de elektroniske kjørebøkene hos 115 lette varebiler i kommersiell trafikk viste nemlig at 63,5 prosent ikke kjørte over 120 kilometer per dag, mens 37 prosent holdt seg under 80 kilometer.
Daimlers undersøkelser har også konkludert med at budbilene i de europeiske byene i gjennomsnitt kjører rundt 100 kilometer om dagen.
‒ Det vil bli et behov for elektriske varebiler, spesielt i byområdene, i løpet av de nærmeste årene. Elektrifiseringen av kommersielle kjøretøy er ikke et mål i seg selv, men det er avgjørende at økonomi og lønnsomhet for brukerne er konkurransedyktig sammenlignet med dagens dieseldrevne varebiler, sier Per Ragnar Johansen, direktør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen.
Her er noen fakta rundt den nye Mercedes eVito:
- Rekkevidde: 150 km (WLTP)
- Nyttelast: 1000 kg
- Lastvolum: 6,6 m3
- Akselavstand: 5.140 mm/5.370 mm
- Motoreffekt: 84 kW
- Dreiemoment: 300 Nm
- Batteri: 41,4 kWh
- Toppfart: 80 km/t (valgfritt 120 km/t)
Og her er utstyret som følger med:
- Norskmontert komfort skillevegg
- Ryggekamera
- Automatisk klima-anlegg
- Dobbelt passasjersete
- Sidekledning opp til tak i varerom (tre)
- Tregulv i varerom
- Doble bakdører
- Elektrisk justerbare speil
- Feste til lastestropper i varerom
- Les også: Øker rekkevidde på el-varebil
- Les også: Den «glemte gruppen» får endelig netteknologi
- Les også: Mercedes har testet eVito ved Polarsirkelen