Annonse
HjemNyheterMye juks med EU-kontrollen

Mye juks med EU-kontrollen

Over ti prosent av kjøretøyene som ble EU-godkjente hadde svært alvorlige feil og mangler.

Statens vegvesen tok i 2017 stikkprøver av 608 kjøretøy som akkurat hadde vært på EU-kontroll i Midt-Norge, og resultatet var svært nedslående.

For hele 62 kjøretøy av de som ble godkjente hadde feil og mangler som var så alvorlig at de aldri skulle gått gjennom EU-kontrollen. Det blir altså over ti prosent av samtlige kjøretøy.

De oppdaget at kjøretøy som hadde alvorlige ting som bremsefeil eller rustskader ble godkjente, og at det altså slurves og jukses i relativ stor skala blant verkstedene.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Når vi oppdager avvik, så skriver vi brev med en advarsel og med pålegg om å følge kontrollinstruksen. Dersom vi finner avvik flere ganger, så kan vi inndra deres godkjenning for en periode, som regel i 3-6 måneder, det avhenger av alvorlighetsgraden, sier Odd Nasvik i Statens vegvesen.

Stikkprøvene foregår altså i hele Trøndelag og Møre og Romsdal. Trondheim er den største byen i regionen, og det var også der det var fleste stikkprøver. Til sammen ble det gjennomført rundt 200 000 EU-kontroller i hele regionen i fjor.

‒ Målet med stikkprøvekontrollene er å sørge for at bileierne får valuta for pengene sine når de velger hvilken virksomhet som skal få ta EU-kontrollen på bilen deres. Vi stabiliserer konkurransen når vi sørger for at de som har godkjenning gjør en redelig jobb, sier Nasvik.

Regionen Midt-Norge har gått til kamp mot useriøse aktører i verkstedbransjen, og i november 2016 aksjonerte de mot ulovlig verksteder som kobles til annen kriminalitet og utgjør en fare for trafikksikkerheten.

Flere av verkstedene er knyttet til sosial dumping og svarte penger, og skatteetaten, arbeidstilsynet og politiet aksjonerer også jevnlig mot verksteder over hele landet.

Bilbransjeforbundet har anslått at det er snakk om verdier på rundt tre milliarder kroner i året som er knyttet til svart arbeid.

‒ Vi hadde aksjoner i Sør-Trøndelag og Møre og Romsdal, der vi kontrollerte 16 ulovlige verksted og av dem ble fem anmeldt. Disse sakene har vært etterforsket av politiet i løpet av året 2017. Like før jul i 2017 er resultatet av dette at fire stykker har vedtatt et forelegg på mellom 10 000 og 50 000 kroner, mens en ikke har vedtatt enda, sier Nasvik.

Også kjøreskoler er i fokus. Vegvesenet hadde tilsyn av 269 slike i Midt-Norge i fjor, og fant 88 tilfeller av for dårlig opplæring.

‒ Når vi er på tilsyn ber vi om å få være med på en kjøretime. Her ser vi etter hvordan trafikklæreren planlegger kjøretimen, hvilke elementer opplæringen inneholder i forhold til læreplanen og om læreren er oppmerksom, pedagogisk og har god kontakt med eleven, sier Nasvik.

Det har også vært aksjoner mot useriøse aktører i andre byer, og de har prøvd å stagge den ulovlige opplæringen som tilbys blant annet i Oslo ved å innføre forbud mot private biler blir brukt under praktisk førerprøve.

Ifølge Statens vegvesen driver ulovlige trafikkskoler en form for føreropplæring kamuflert som øvelseskjøring, og framstiller deretter ukyndige kandidater til praktisk prøve.

Den siste kombinasjonen vi ønsker på veiene er usikre biler og dårlig opplærte førere.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse